Citat:
För er som är obekanta så har Eskilstunakuriren och Granskning Sverige haft en pågående konflikt sedan de senare i början av mars gjorde en granskning av Granskning Sverige, som granskning Sverige ansåg felaktigheter i. Det har varit många vändor, där den senaste turen tydligen handlar om en pamflett Eskilstuna-kuriren delar ut som handlar väldigt mycket om Granskning Sverige. Har letat febrilt efter den på nätet, utan framgång.
Det var längesedan de stora mediehusen tjänade några stora intäkter på prenumeranter.EEn av mina närmsta bekanta har en hög position på den stora landsortstidningen och han kan rapportera om en så pass fundamentalt nedåtgående trend i antalet nya papperstidningsprenumeranter att kvoten mellan antalet döda som prenumerera av tradition gentemot nya prenumeranter är starkt negativa åldern 18-30 kan det ibland dröja flera månader (!) innan de får en ny prenumerant. Återväxten är minimal. Således har tidningen på kort tid minskat format, minskat i omfång, slutat rapportera från flera delar av upptagningsområdet och avsevärt minska andra. Redaktionen har på de senaste 10 åren bytt lokal och förlorat en stor del av personalstyrkan. Förutom det ständigt sinande antalet prenumeranter har även annonsintäkterna börjat sina, om än långsammare. Traditionen är starkare, de lokala annonsörerna är inte lika insatta i den monumentala krisen, o.s.v. Hen vet vart det bäva månde och glädjer sig till den kommande pensionen. För den hugade trådläsaren är detta gammal skåpmat, men jag vill ändå peta in denna lilla introduktion eftersom en ny signifikant front i mediekriget har öppnats, en front som jag själv tyckt dröjt alldeles för länge. Den om annonsörernas traditionshävda lojalitet och om deras marknadsekonomiskt mest gynnsamma lokalisering.
Vad som föranleder inlägget är de två senaste youtubeklippet av Granskning Sverige. Man kan ha blandade åsikter om Fabian Fjälling och medarbetare, men deras kämpaglöd och spjutspetsvilja kan knappast ifrågasättas. Nåväl, klippen går att se här:
https://www.youtube.com/watch?v=BCuNmPu3dMg&app=desktop
https://www.youtube.com/watch?v=WDYslBd-vek&app=desktop
Vad som föranleder inlägget är de två senaste youtubeklippet av Granskning Sverige. Man kan ha blandade åsikter om Fabian Fjälling och medarbetare, men deras kämpaglöd och spjutspetsvilja kan knappast ifrågasättas. Nåväl, klippen går att se här:
https://www.youtube.com/watch?v=BCuNmPu3dMg&app=desktop
https://www.youtube.com/watch?v=WDYslBd-vek&app=desktop
För er som är obekanta så har Eskilstunakuriren och Granskning Sverige haft en pågående konflikt sedan de senare i början av mars gjorde en granskning av Granskning Sverige, som granskning Sverige ansåg felaktigheter i. Det har varit många vändor, där den senaste turen tydligen handlar om en pamflett Eskilstuna-kuriren delar ut som handlar väldigt mycket om Granskning Sverige. Har letat febrilt efter den på nätet, utan framgång.
Nåväl, vad Granskning Sverige nu gjort är att ringa upp annonsörer i pamfletten och fråga om de vet vad de annonserar i, om de vet vilka Granskning Sverige är, och vad syftet med pamfletten är. En av de som svarar är ett lokal företag som gör kök,EBkök. Det framkommer att delägaren av företaget, Gil inte blivit informerad om syftet med pamfletten, och han tycker det är förjävligt. När Fabian Fjälling ringer upp har de ett långt samtal som kulminerar i att Gil från EBkök tar saken i egna händer och ringer upp EK och skäller ut dem efter noter. Givetvis bemöts annonsören som sig bör, med hånskratt, von-oben attityd och förnedring. Dumma dumma hantverkare, du förstår inte vem jag är eller vad jag sysslar med,våga inte ifrågasätta mig för jag sitter på sanningen, utan betala glatt dina annonserar och håll sedan käften för det är VI i EK som gör DIG en tjänst och LÅTER dig annonsera i vår felfria tidning. Det är så frapperande att man baxnar.
Kontentan är att Gil är jävligt missnöjd med EK och ska prata med kollegor i branschen som annonserar där att sluta med det. Mig veterligen har det aldrig tidigare varit så uppenbart att en annonsör tagit så kraftigt avstånd från sin annonsplats och dessutom med sådan självklar pondus. Att EK tror de är odödliga är mindre oväntat, men att Gil tar så tydligt avstånd och dessutom själv tar ansvar för kontakten är för mig unikt. Visst är han en liten aktör på en liten arena, men har man släppt änden ur flaskan kan det skapas ringar på vattnet. Vad som är ännu mer spännande är att han verkar ge blanka fan i de maktmetoder MSM använde sig av, trots att företaget är litet utan att enorm maktapparat bakom sig, som t.ex. valfritt storföretag. Jag kan tänka mig hur det ser ut på redaktionen nu när de ska försöka sig på damage control. Den sedvanliga strategin, uthängning, utfrysning, uthängning. Eller en annan klassiker, bara hålla käften och låtsas om ingenting?
Risken är överhängande för ett grovt övertramp om de hänger ut sina annonsörer. Rubriken "annonsör samtalar med främlingsfientliga element" är inte långt borta.
Mediekriget om mångkulturen kring annonsörerna har börjat.
Vad händer om Gil märker en klar marknadsekonomiskt fördel? Vad händer om kunderna ökar trots att han slutar annonsera? Vad händer om alternativmedias annonsplatser blir det fördelaktiga? Framförallt,vad händer om den öppna opinionen är emot mångkulturen och de journalistiska elfenbenstornen och den snart,snart ankommande utopin.
En stor del av annonsverksamheten handlar om varumärke, oavsett hur stora man är. Om MSMs varumärke urlakas uppstår en av två situationer.
Antingen gör MSM Opinionen till viljes och börjar bedriva hederlig journalistik om mångkulturen eller så förlorar man massiva mängder annonsörer.
Annonsörerna byter annonsplats till alternativmedia.
Självklart har MSM fortfarande storlek, tradition och makt på sin sida, men som jag förklarade i min introduktion går intäkterna snabbt utför och om varumärket försämras och storleken minskar kan incitamenten för att sluta annonsera eller byta annonsplats förändras fortare än kvickt. När detta sker kan det gå fort, lika fort som bytet från papperstidningen till den digitala diton.
Den blåser upp till rejäl storm, och den verkar ha stora drag av att vara perfekt. Korthuset vinglar betänkligt och snart faller alltihop snabbare än vinden.
Kontentan är att Gil är jävligt missnöjd med EK och ska prata med kollegor i branschen som annonserar där att sluta med det. Mig veterligen har det aldrig tidigare varit så uppenbart att en annonsör tagit så kraftigt avstånd från sin annonsplats och dessutom med sådan självklar pondus. Att EK tror de är odödliga är mindre oväntat, men att Gil tar så tydligt avstånd och dessutom själv tar ansvar för kontakten är för mig unikt. Visst är han en liten aktör på en liten arena, men har man släppt änden ur flaskan kan det skapas ringar på vattnet. Vad som är ännu mer spännande är att han verkar ge blanka fan i de maktmetoder MSM använde sig av, trots att företaget är litet utan att enorm maktapparat bakom sig, som t.ex. valfritt storföretag. Jag kan tänka mig hur det ser ut på redaktionen nu när de ska försöka sig på damage control. Den sedvanliga strategin, uthängning, utfrysning, uthängning. Eller en annan klassiker, bara hålla käften och låtsas om ingenting?
Risken är överhängande för ett grovt övertramp om de hänger ut sina annonsörer. Rubriken "annonsör samtalar med främlingsfientliga element" är inte långt borta.
Mediekriget om mångkulturen kring annonsörerna har börjat.
Vad händer om Gil märker en klar marknadsekonomiskt fördel? Vad händer om kunderna ökar trots att han slutar annonsera? Vad händer om alternativmedias annonsplatser blir det fördelaktiga? Framförallt,vad händer om den öppna opinionen är emot mångkulturen och de journalistiska elfenbenstornen och den snart,snart ankommande utopin.
En stor del av annonsverksamheten handlar om varumärke, oavsett hur stora man är. Om MSMs varumärke urlakas uppstår en av två situationer.
Antingen gör MSM Opinionen till viljes och börjar bedriva hederlig journalistik om mångkulturen eller så förlorar man massiva mängder annonsörer.
Annonsörerna byter annonsplats till alternativmedia.
Självklart har MSM fortfarande storlek, tradition och makt på sin sida, men som jag förklarade i min introduktion går intäkterna snabbt utför och om varumärket försämras och storleken minskar kan incitamenten för att sluta annonsera eller byta annonsplats förändras fortare än kvickt. När detta sker kan det gå fort, lika fort som bytet från papperstidningen till den digitala diton.
Den blåser upp till rejäl storm, och den verkar ha stora drag av att vara perfekt. Korthuset vinglar betänkligt och snart faller alltihop snabbare än vinden.
Vassego. Här är pamfletten.
http://ektab.flashpublisher.se/flashpublisher/magazine/405
Citat:
I går på torsdagen gick det ut en bilaga med alla exemplar av tidningarna Södermanlands Nyheter, Eskilstuna-Kuriren och Katrineholms Kuriren med rubriken Vi ställer upp.
http://www.sn.se/ledare/oka-kunskapen-om-nattrollen/
De tre tidningarna äga av "Sörmlands Media AB". Det var en viss turbulens 2014: (FB) Eskilstuna kurirens fyllo Peo Wärring & Expressen vs Payback, vilket resulterade i att "Sörmlands Media tar ett steg tillbaka".
https://www.medievarlden.se/2016/04/nu-blir-chefredaktorerna-ansvariga-utgivare-igen/
Senast redigerad av Meiji 2017-04-05 kl. 16:32.
Senast redigerad av Meiji 2017-04-05 kl. 16:32.