Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-05, 13:21
  #121
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag har aldrig påstått att TS är psykopat, jag kommenterade endast att han skrev att ungdomar skriker psykopat efter honom.
Och att ungdomar snabbt reagerar på avvikande/annorlunda beteende är knappast någon nyhet. Ifall de alltså skriker psykopat efter honom skulle det mycket väl kunna bero på ett avvikande/annorlunda beteende, ett beteende som triggar ungdomarna att mobbas vilket ytterligare förstärker TS förföljelsemani.
Men TS har väl inte förföljelsemani därför att ungdomar och andra förföljer honom? Eller för att han av förföljare uppfattas som "annorlunda"? Är det inte ganska viktigt att noga hålla isär begreppen inför svårbedömda fenomen som dessa?

Den absolut mest olämpliga hållningen är att det är offrets fel på det ena eller det andra sättet.

Och ingen påstår att mobbing är ett nytt fenomen, men det är ett mångfacetterat fenomen som är värt att uppmärksamma med ett större allvar.

Egentligen är inte TS situation så speciell, det är snarare hans förmåga att beskriva den som är speciell och som berör oss och tvingar oss till olika ställningstaganden. Hans uppmärksamhet och artikulation lyfter fram något de flesta helst vill förtränga.
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-06-05 kl. 13:28.
2014-06-05, 13:25
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men varför ska trakasserier i något enda sammanhang anses vara berättigat?
Eh jag skrev ju det? För att människor ofta har svårt att veta sitt eget bästa? För att "trakasserierna" kanske räddar människor, och inte bara enskilda individer utan deras "uppvaknande" kanske leder till att de gör mycket gott och i sin tur räddar andra? I efterhand kanske de inte ser det som "trakasserier" utan är sina stalkers evigt tacksamma? Du som gillar Jesus borde inte ha svårt att begripa att världen inte är svart & vit


Eller tycker du det borde vara förbjudet att "trakassera" kriminella genom att låsa in dom i finkan?
__________________
Senast redigerad av HalvAnonym 2014-06-05 kl. 13:29.
2014-06-05, 13:29
  #123
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men TS har väl inte förföljelsemani därför att ungdomar och andra förföljer honom? Eller för att han av förföljare uppfattas som "annorlunda"? Är det inte ganska viktigt att noga hålla isär begreppen inför svårbedömda fenomen som dessa?

Den absolut mest olämpliga hållningen är att det är offrets fel på det ena eller det andra sättet.

Inte vet jag varför han har förföljelsemani, men OM han har det så är det troligen lätt att hamna i den onda cirkel jag beskrev.
2014-06-05, 13:30
  #124
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvAnonym
Eh jag skrev ju det? För att människor ofta har svårt att veta sitt eget bästa? För att "trakasserierna" kanske räddar människor, och inte bara enskilda individer utan deras "uppvaknande" kanske leder till att de gör mycket gott och i sin tur räddar andra? I efterhand kanske de inte ser det som "trakasserier" utan är sina stalkers evigt tacksamma? Du som gillar Jesus borde inte ha svårt att begripa att världen inte är svart & vit


Eller tycker du det borde vara förbjudet att "trakassera" kriminella genom att låsa in dom i finkan?
Så du menar att självutnämnda mobbare har rätten på sin sida? Därför att de anser sig veta offrets behov på ett djupare plan?

Stalking är en brottslig handling till skillnad från lagenliga straff.
2014-06-05, 13:41
  #125
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Inte vet jag varför han har förföljelsemani, men OM han har det så är det troligen lätt att hamna i den onda cirkel jag beskrev.
Den onda cirkeln är en del av mobbingens strategi och bekräftar inte ett vanföreställningssyndrom.

Kan det inte vara så att du tycker att scenariot är obehagligt och väcker upp frågeställningar som du sedan länge har förträngt och att du därför projicerar vanföreställningar på TS?

Det skulle vara mer adekvat att berätta om sina egna erfarenheter av snarlika företeelser, men det kräver mer mod än att psykologisera...

Att marginalisera offren leder till en stigmatisering.
2014-06-05, 13:52
  #126
Medlem
theanthropologists avatar
I en annan tråd diskuteras att depression år 2020 beräknas vara den näst vanligaste allvarliga sjukdomen i världen och 2030 beräknas vara den allra vanligaste. I ett samhälle där stalking blir allt vanligare och mer tekniskt avancerad anar man ett starkt samband. Mobbing både skapar och fördjupar depressioner.
2014-06-05, 14:24
  #127
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den onda cirkeln är en del av mobbingens strategi och bekräftar inte ett vanföreställningssyndrom.

Kan det inte vara så att du tycker att scenariot är obehagligt och väcker upp frågeställningar som du sedan länge har förträngt och att du därför projicerar vanföreställningar på TS?

Det skulle vara mer adekvat att berätta om sina egna erfarenheter av snarlika företeelser, men det kräver mer mod än att psykologisera...

Att marginalisera offren leder till en stigmatisering.
Tror du alltså på allvar på TS utsaga?
Kan du ens tänka dig att han kanske bara inbillar sig alltihop?
2014-06-05, 14:25
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så du menar att självutnämnda mobbare har rätten på sin sida? Därför att de anser sig veta offrets behov på ett djupare plan?

Stalking är en brottslig handling till skillnad från lagenliga straff.

Nej det menar jag inte. Men det beror också på vad man klassar som mobbare. Om stalkers tror att de räddar folk genom att skrämma/trolla dom så är de väl snarare självutnämnda frälsare, jämförbara med religösa missionärer, än självutnämnda mobbare? Precis som t.ex kristna missionärer tror sig veta andra människors bästa, tror sig rädda sina "offer" från ett liv av synd och självdestruktivitet, så menar jag att dessa KANSKE tänker på ett liknande sätt. Försöker inte alls påstå att jag vet hur det ligger till här, utan framför bara mina spekulationer så vi kanske tillsammans kan komma till nånslags konsensus om vad fan vi snackar om

En kristen missionär kanske först klassas som "mobbare" av folk han försöker pracka på sin tro men i efterhand kanske man tackar han för sitt "uppvaknande", precis som en kristen först kanske anser sig mobbad av en ateist som förklarar sin tro, men i efterhand kanske är tacksam för uppvaknandet ur religionens dimma.

"Mobbing både skapar och fördjupar depressioner" definiera Mobbing. Vissa ser det som mobbing att t.ex be en rökare sluta röka för att spara på sin hälsa eller rekommendera en överviktig att gå ner i vikt, be en jaktintresserad skaffa licens för sina vapen osv.
Lär ett barn att det är en prins/prinsessa och ingenting någonsin är dennes fel så ska du inte bli förvånad över hur "mobbad" denne känner sig och vilken enorm offerkofta som åker på när saker och ting inte går som denne fantiserat.
Lär ett barn att livet kan vara lite tufft, att man inte ska bry sig och haka upp sig på om någon avsiktligt eller oavsiktligt "mobbar" en utan stå upp för sig själv och inte basera sitt känsloliv på andras impulsiva åsikter så kanske denne klarar sig lite bättre i livet.
Mobbing kan även bota depressioner. Jag nämnde tidigare ett kobra avsnitt var en kvinna uppskattade sitt liv så mycket mera efter att ha blivit mobbad och stalkad, eller inbillat sig att hon blivit mobbad och stalkad.

"Mobbing" kan också härda människor (nej, menar inte göra dem till känslokalla psykopater som likt en tidsinställd bomb förr eller senare bli katastrofer i samhället) och göra dem mer självständiga och kritiska vilket är avgörande för mänsklighetens överlevnad i dagens samhälle.

Herregud tänk om politiker, chefer osv direkt skulle lessna och bryta ihop pga "mobbing" så fort de blev kritiserade?

Och ja, stalking finns väl till viss del som term i lagen nu för tiden. Men Gang Stalking kan göras på väldigt många olika sätt, många fall är jättesvåra att bevisa över huvud taget, många kanske går att bevisa till viss del men inte att något specifikt brott har begåtts, och vissa varianter är nog inte ens olagliga (tänk typ att du säger till dina vänner att du hört att person x är konstig och sen glor ni på denne när ni ser han på stan, ni behöver inte "officiellt" komma överens om att ni ska försöka psyka och mobba samt skada honom)
__________________
Senast redigerad av HalvAnonym 2014-06-05 kl. 14:43.
2014-06-05, 14:41
  #129
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tror du alltså på allvar på TS utsaga?
Kan du ens tänka dig att han kanske bara inbillar sig alltihop?
Jag tar alltid alla på allvar men tolkar allt enligt min egen förmåga.

Att han skulle inbilla sig alltihop är lika otroligt som att inte skulle missta sig på någonting.
2014-06-05, 14:50
  #130
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvAnonym
Nej det menar jag inte. Men det beror också på vad man klassar som mobbare. Om stalkers tror att de räddar folk genom att skrämma/trolla dom så är de väl snarare självutnämnda frälsare, jämförbara med religösa missionärer, än självutnämnda mobbare? Precis som t.ex kristna missionärer tror sig veta andra människors bästa, tror sig rädda sina "offer" från ett liv av synd och självdestruktivitet, så menar jag att dessa KANSKE tänker på ett liknande sätt. Försöker inte alls påstå att jag vet hur det ligger till här, utan framför bara mina spekulationer så vi kanske tillsammans kan komma till nånslags konsensus om vad fan vi snackar om

En kristen missionär kanske först klassas som "mobbare" av folk han försöker pracka på sin tro men i efterhand kanske man tackar han för sitt "uppvaknande", precis som en kristen först kanske anser sig mobbad av en ateist som förklarar sin tro, men i efterhand kanske är tacksam för uppvaknandet ur religionens dimma.

"Mobbing både skapar och fördjupar depressioner" definiera Mobbing. Vissa ser det som mobbing att t.ex be en rökare sluta röka för att spara på sin hälsa eller rekommendera en överviktig att gå ner i vikt, be en jaktintresserad skaffa licens för sina vapen osv.
Lär ett barn att det är en prins/prinsessa och ingenting någonsin är dennes fel så ska du inte bli förvånad över hur "mobbad" denne känner sig och vilken enorm offerkofta som åker på när saker och ting inte går som denne fantiserat.
Lär ett barn att livet kan vara lite tufft, att man inte ska bry sig och haka upp sig på om någon avsiktligt eller oavsiktligt "mobbar" en utan stå upp för sig själv och inte basera sitt känsloliv på andras impulsiva åsikter så kanske denne klarar sig lite bättre i livet.
Mobbing kan även bota depressioner. Jag nämnde tidigare ett kobra avsnitt var en kvinna uppskattade sitt liv så mycket mera efter att ha blivit mobbad och stalkad, eller inbillat sig att hon blivit mobbad och stalkad.

"Mobbing" kan också härda människor (nej, menar inte göra dem till känslokalla psykopater som likt en tidsinställd bomb förr eller senare bli katastrofer i samhället) och göra dem mer självständiga och kritiska vilket är avgörande för mänsklighetens överlevnad i dagens samhälle.

Herregud tänk om politiker, chefer osv direkt skulle lessna och bryta ihop pga "mobbing" så fort de blev kritiserade?

Och ja, stalking finns väl till viss del som term i lagen nu för tiden. Men Gang Stalking kan göras på väldigt många olika sätt, många fall är jättesvåra att bevisa över huvud taget, många kanske går att bevisa till viss del men inte att något specifikt brott har begåtts, och vissa varianter är nog inte ens olagliga (tänk typ att du säger till dina vänner att du hört att person x är konstig och sen glor ni på denne när ni ser han på stan, ni behöver inte "officiellt" komma överens om att ni ska försöka psyka och mobba samt skada honom)
Jag förstår att du av någon anledning vill se något positivt i mobbing. Jag kan hålla med om att det är naturligt, men det finns mycket i naturen som är mindre bra.

Det är aldrig rätt att angripa personer i lönndom.
Det är aldrig rätt att gadda ihop sig mot någon.
Det är aldrig rätt att göra mot andra vad man inte vill att andra ska göra mot en själv.

Det är INTE mobbing att ha en ståndpunkt eller att tala rakt ut ansikte mot ansikte.

Men jag förstår inte hur du knyter ditt inlägg till TS? TS kämpar väl på utan gnäll?

Man ser sällan en större kämpe än denne!
2014-06-05, 14:54
  #131
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tar alltid alla på allvar men tolkar allt enligt min egen förmåga.

Att han skulle inbilla sig alltihop är lika otroligt som att inte skulle missta sig på någonting.
Jasså är det lika otroligt? Så du menar att gang stalking och paranoida vanföreställningar är ungefär lika vanliga?? Paranoia, en av de vanligaste vanföreställningarna, kontra gang stalking med massvis inblandade, pengar, bilar, avlyssning, inbrott, övervakning, psykologiska mindgames etc?? Tillåt mig tvivla å det grövsta.

Paranoida vanföreställningar förekommer inom många olika psykiska störningar och även vissa neurologiska störningar och tillstånd. Särskilt utmärkande är tillståndet i schizofreni och specifikt den deltyp som kallas paranoid schizofreni, men förekommer också som personlighetsstörning, paranoid personlighetsstörning och i vanföreställningssyndrom. Paranoia är även vanligt hos missbrukare i abstinensfas eller under en snedtändning på narkotika.
2014-06-05, 14:59
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag förstår att du av någon anledning vill se något positivt i mobbing. Jag kan hålla med om att det är naturligt, men det finns mycket i naturen som är mindre bra.

Det är aldrig rätt att angripa personer i lönndom.
Det är aldrig rätt att gadda ihop sig mot någon.
Det är aldrig rätt att göra mot andra vad man inte vill att andra ska göra mot en själv.

Det är INTE mobbing att ha en ståndpunkt eller att tala rakt ut ansikte mot ansikte.

Men jag förstår inte hur du knyter ditt inlägg till TS? TS kämpar väl på utan gnäll?

Man ser sällan en större kämpe än denne!

Man skall inte skada!
Krig är dåligt!
Älska din nästa!
Skit inte var du äter!

Fler klyschor? (Ta gärna lite bibelcitat också när du ändå är igång!)
Vad har det med tråden att göra? Trodde du att jag försöker försvara stalkers och tycker det är "rätt"? Jag försöker snarare påskina att de KANSKE tror att vad de gör är "rätt", vilket egentligen inte spelar nån större roll i sammanhanget men kanske svarar på skeptikers frågor när dom har svårt att tänka sig anledningar till varför någon skulle göra detta. Att du sen personligen kanske anser att det är fel och synd svarar inte direkt på några frågeställningar i tråden

Vore det fel av människor att gadda ihop sig bakom Hitlers rygg och diskutera hur man kunde få honom att sluta förstöra för sig själv och andra? När han skjuter en i ansiktet om man kommer med konstruktiv kritik face 2 face?

Och helt gnällfritt från TS sida håller jag inte med om att det är, utan de flesta utom du ser nog en ganska tydlig offerkofta (vilket självklart är helt naturligt, inget fel på det). T.ex anklagade han sina släktingar för att "vilja få in honom på psyket" utan att ha några direkta belägg för det.
__________________
Senast redigerad av HalvAnonym 2014-06-05 kl. 15:57.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback