2014-03-06, 00:47
Bannlyst
Jag känner att jag då & då mår oerhörd dåligt. Av en hel del saker. Vart skulle jag kunna vända mig?

Psykakuten kommer i tankarna så fort jag ställer den fråga till mig själv. Problemet är att jag har inga pengar.

Jag har inte heller några pengar för att ringa till jourimottagningen.

Snälla hjälp mig.
Citera
2014-03-06, 00:55
Medlem
Benderss avatar
Det är vanligt med psykisk ohälsa. Mer än var fjärde person drabbas någon gång i sitt liv av psykisk ohälsa som gör att man behöver stöd av andra. De flesta pratar med släkt och vänner när de får oro eller ångest. Ofta kan det räcka för att komma till rätta med problemen. Men ibland räcker det inte.

I första hand kan man vända sig till sin husläkare för lättare psykiska besvär som nedstämdhet, sömnsvårigheter eller oro. Därifrån kan man få en remiss till öppenvården.

Om situationen är akut kan man vända sig till den psykiatriska akutmottagningen som har öppet dygnet runt, sju dagar i veckan.

Telefonjourer
Det finns flera telefonjourer som man kan ringa till om man behöver samtalsstöd:

Nationella hjälplinjen
Jourhavande medmänniska
Jourhavande präst etc.
Citera
2014-03-06, 01:06
Medlem
Maymons avatar
Psykakuten är garanterat full så jag rekommenderar att ringa din VC imorgon när dom öppnar och säga som det är så kommer du få komma ner och prata med en doktor.
Citera
2014-03-06, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Psykakuten är garanterat full så jag rekommenderar att ringa din VC imorgon när dom öppnar och säga som det är så kommer du få komma ner och prata med en doktor.
VIC?
Jag har inga pengar på mobiltelefonen :/
Citera
2014-03-06, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benders
Det är vanligt med psykisk ohälsa. Mer än var fjärde person drabbas någon gång i sitt liv av psykisk ohälsa som gör att man behöver stöd av andra. De flesta pratar med släkt och vänner när de får oro eller ångest. Ofta kan det räcka för att komma till rätta med problemen. Men ibland räcker det inte.

I första hand kan man vända sig till sin husläkare för lättare psykiska besvär som nedstämdhet, sömnsvårigheter eller oro. Därifrån kan man få en remiss till öppenvården.

Om situationen är akut kan man vända sig till den psykiatriska akutmottagningen som har öppet dygnet runt, sju dagar i veckan.

Telefonjourer
Det finns flera telefonjourer som man kan ringa till om man behöver samtalsstöd:

Nationella hjälplinjen
Jourhavande medmänniska
Jourhavande präst etc.
Vart skulle man kunna göra om man har inga pengar?
Jag studerar och går på CSN bidrag. Får cirka 2800 kronor. Min hyra är på 2 500. Sedan skall det gås till mat...

Jag mår oerhörd dålig. Det är ett vansinnigt, obehaglig berg och dalbana.

Dessa linjer som du nu skrev upp. Är det gratis att ringa?
Jag vet att det är gratis att ringa en präst. Men de andra linjerna. Är de gratis?

Om de inte är det. Finns det andra linjer som är gratis att ringa?

Tack på förhand!
Citera
2014-03-06, 10:45
Medlem
Pippifinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedlemFB
Vart skulle man kunna göra om man har inga pengar?
Jag studerar och går på CSN bidrag. Får cirka 2800 kronor. Min hyra är på 2 500. Sedan skall det gås till mat...

Jag mår oerhörd dålig. Det är ett vansinnigt, obehaglig berg och dalbana.

Dessa linjer som du nu skrev upp. Är det gratis att ringa?
Jag vet att det är gratis att ringa en präst. Men de andra linjerna. Är de gratis?

Om de inte är det. Finns det andra linjer som är gratis att ringa?

Tack på förhand!

Hej!

Om det är akut kan du gå till psykakuten, du behöver inte ringa innan. Är det lite mindre brådskande kan du gå till vårdcentralen och be om en telefontid då de ringer upp dig.

Kan du redogöra lite mer för vad det är du mår dåligt över så är det lättare att försöka lotsa dig rätt om du vill prata med någon nu?

Sen undrar jag över din ekonomiska situation vilket du inte behöver svara på eftersom det inte är den du frågar om. Men jag är frågande till hur det kommer sig att du har så lite pengar. Är du under 20 år och därmed inte berättigad till studielån?
Citera
2014-03-06, 12:04
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedlemFB
VIC?
Jag har inga pengar på mobiltelefonen :/

Vart fick du bokstaven I ifrån? VC skrev jag och det är en ganska vanlig förkortning på VårdCental, nu mera Närhälsan.
Citera
2014-03-06, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pippifina
Hej!

Om det är akut kan du gå till psykakuten, du behöver inte ringa innan. Är det lite mindre brådskande kan du gå till vårdcentralen och be om en telefontid då de ringer upp dig.

Kan du redogöra lite mer för vad det är du mår dåligt över så är det lättare att försöka lotsa dig rätt om du vill prata med någon nu?

Sen undrar jag över din ekonomiska situation vilket du inte behöver svara på eftersom det inte är den du frågar om. Men jag är frågande till hur det kommer sig att du har så lite pengar. Är du under 20 år och därmed inte berättigad till studielån?
Psykakuten? Men det kostar väl pengar, gör det inte?

Det där om telefontid lät intressant. Kostar det möjligtvis pengar, det också? Att man betalar de för att de skall ringa upp en, eller är det helt kostnads fritt? Kan det ta flera veckor tills de ringer upp en?

Min ekonomiska situation är inte så jätte, jätte besvärligt i sig egentligen. Jag studerar. Och går endast på CSN bidrag. Så får in 2 800 kronor i månaden. Och betalar hyran på 2 500 kronor. Därefter skall allting gå till mat och hygien medel. Andra hushålls redskapet betalar skolan. Så jag har inte så jätte besvärligt. Är jag rädd om pengarna och inte slänger iväg de hur som helst. Så har jag kvar pengar till mat. Som räcker i en månad. Och så fortsätter det...

Hmm..Jo, jag kan nog tala om vad det rör sig om.
Citera
2014-03-06, 13:01
Bannlyst
Vad som rör sig om

Jag vill gärna börja med att tala om att hela min barndomsliv och tonårsliv har varit besvärligt på grund av min familj. Otrygghet har spelat in stor roll.

I skolan gick inte heller vidare så bra. Jag började av misstag i en särklass. På grund av den oroligheten jag hade som ung så var det inte konstig att det blev som det blev. Dessutom så har ADD någonting med saken att göra också skulle jag tro. Man misstänker idag att jag har ADD.

Men det stora besväret börjar inte förs jag är runt sjutton års åldern.
Min äldre broder fick en nervös samanbrott och han tog stryp grepp på mig samtidigt som han slog mig md sin knytnäve.

När jag äntligen lyckades komma los ifrån hans grepp sprang jag in till min sovrum där jag låste in mig. Han både bankar på dörren och skriker om att jag skall öppna den. Jag är i skräck.

Jag bestämmer mig för att ringa 112. Det var mitt enda hopp.

När polisen äntligen kom till plats så gjorde han våld motstånd. Han vrålar och skriker. Svär och uppvisar att han är verkligen ursinnig.

Det är här som jag äntligen får härlig hjälp och börjar äntligen berätta till en annan människa att jag har alltid haft det såhär.

De väljer att kontakta socialtjänsten. Och där berättar jag för de detsamma historia om att jag har alltid haft ett sådant här liv med min familj.
Men något blir fel. Jag får ingen hjälp ifrån socialen trotts att de utlovade mig att jag skulle få hjälp.

Efter ''112'' händelsen så kändes allt rörigt. Och jag blev en inåtvänt person. Jag klarade inte av att vända mig till socialen igen. Jag klarade inte heller av att tala om till stödcentrum om att jag verkligen vill ha hjälp från socialen. Jag klarade bara inte av det.

Nå väl. Förhandlingen går si och så. Jag lyckats bara svara på frågor. jag klarade inte av säga något mer. Medan min bror börjar känna sig bekväm i förhandlingen och lyckats till och med dra en lögn i rätten. Han medan att han inte tog en strypgrepp på mig. Utan medan att han försökte fälla ner mig ''Då han trodde att jag var påverkad'' och hade ''hoppat'' runt i lägenheten.

Och när han banka och skrek i dörren, så menade han att han ville ''prata'' med mig. När åklagaren frågade honom varför han inte bara kunde låta mig få vara i mitt sovrum om jag nu hade låst in mig där. Så menade min äldre bror att jag är hans lillebror och borde få prata med han om han ville det.

Jag vågade inte säga att han ljuger. Jag vågade inte säga att han allting väcker otrygghet i mig. Jag vågade inte säga att jag inte får någon stöd i familjen överhuvudtaget. Jag fick inte heller någon stöd av min moder, då hon hävdade att jag ringde 112 så snabbt. Och att det var onödigt gjort. Hon talade dessutom om att jag förstör familjen. Och familjen går i spillror.

Jag ville bara BORT ifrån de!

Efter rättegången så blir det som det blir. Min bror fick böter. Och övervakning. Jag bor kar i hemmet.

Det tar inte mer än två år tills jag bestämmer för att börja i en teater förening. I denna tid, börjar jag också vantrivas i särskolan. Något oerhört mycket!

Så jag mår dåligt i familjen. Jag mår dåligt i skolan. Och jag upplever att jag inte har någon person att prata med. kuratorn förstår mig inte. Och det går inte heller att tala med henne. Det känns bara så fel. Det är chanslöst att prata med henne.

Mitt betedde i huset börjar också förändras. Jag börjar bli mer kall. Och är för det mesta dels i mitt rum. När jag är hemma, det vill säga.

Efter ett tag börjar jag vilja ha vård. Jag kontaktar vården och får en kallelse a en psykatriker.

Denne person hävdade att jag inte har besvär att det behövs med en psykolog. Däremot skriver han ut anti-deppressiva åt mig. Jag vill helst inte ta tabletter. Men jag gick in inställningen på att det är det enda hjälp jag får, och bör alltså ta det.

Dessa tabletter skulle förändra mig. Det är voxra. Och kan uppväcka ilska, hat och fiendskap. För mig väckte det hat och ilska. För det mesta dels kände jag av ilskan som tog kål på mig.

Jag besökte psykakuten och där fick jag reda på att det var Voxra som var orsaken till mitt nya känsla.
Jag talade om min önskan om att vela prata med en psykolog. Läkaren gick med på det och sade att hon skulle skicka en remiss.

Jag fick ingen. Och det tog mig två månader för att förstå att remissen bara försvann någonstans (Kanske glömde hon helt enkelt att skriva en remiss?)

I föreningen så fick jag en roll. Någonting som jag önskade att jag talade om mitt mående och avböjd rollen. Men jag tänkte att det kan fixas sig nog. Någonting som jag ångrar.

Jag var med i en grupp. Och alla fick varsitt manus. Ledaren berättade att vi skulle skriva in karaktärsdrag. Vilket jag inte lyckades. Mitt mående orsakade koncentrationssvårigheter. Och skulle också gissa på att ADD gjorde bara saken värre. Jag lyckades bara skriva två svar.

Jag kom tillbaks till föreningen. Och där ber ledaren mig att säga svaren personligen. Det var tomt i skallen. Jag klarade inte av det. Varav ledaren pressar mig att jag skall säga någoting men jag fixar bara inte det. Jag bekräftade mig själv att jag är otillräcklig och patetisk.

Dessutom fick jag känslan av skam. Stor skam. Som gjorde att jag inte kom till föreningen på en hel månad.

Efter månaden så kom jag tillbaks och fick informationen om att jag hade blivit ersatt.

Jag brydde mig inte så mycket och fortsatte gå på teatern då det fanns andra grupper.

Men efter detta. Så började jag må ännu sämre. Och i hennes närvaro vart det bara värre känsla. Jag förstod inte varför det var så. Det bara var en sådan obehaglig känsla. (Det tog mig mer än ett halvår för att förstå vad det var som kändes obehagligt)

Jag ville visa att jag var tillräcklig. jag ville visa upp mig själv att jag dög till. Så jag ställde upp för att bygga en rekvisitan när jag hörde att föreningen letade efter en volontär arbetare till det.

Jag byggde den. Och jag fick ingen uppskattning. Det fick mig känna som en slav. Som en dörrmatta. Någonting som folk bara kan köra över och uttjatat. Jag är ingen människa som man skall säga tack. Jag är bara bra att användas till stunden. Det var sådan känsla jag fick.

Bara några dagar efter detta. Fick jag ett annat psykiskt problem. Jag utförde ''rop på hjälp''- handling.

Jag började skriva en massa saker till ledaren. Inga trakasserier. Det var mer om att jag hatade samhället, hatade mänskligheten o.s.v. Jag skulle nog också säga att Voxra styrde upp en hel del. För i övriga fall, så skulle jag nog kunna kontrollera mig själv.

Men jag tror också att jag skrev det för att jag mådde dåligt av henne. Jag fick också intrycket av att hon var empatilös och bara gör saker om hon tjänar någonting på det. Vilket fick mig att må dåligt av att sådant människa existerar.

Jag hade inte förmågan att ''rycka upp axlarna''. Utan jag bara ''sög'' mig allt som jag mådde dåligt av.

Det går väldigt lång, seg period av illa mående.
Men jag sökte mig in i en teater-folkhögskola. Jag kom faktiskt in där. Och det är där som jag går idag. Härliga lärare och jag har fått en sådan oerhörd fin respons av en lärare. Denne har teater erfarenhet sedan 30 år tillbaka. Och jag tror att jag har ''kärat'' ner mig själv i han på grund av att han ger mig ett faderskap. Någoting som jag saknat väldigt länge. Han förstår sig på mig, någonting som ingen annan har gjort. (Jag älskar inte han på ett homosexuellt sätt, nej)

Under tiden som jag går i skolan. Så får jag tankar hela tiden av den före etta ledaren som jag stödde ihop med. Jag får tvångsmässigt betedde om att skriva saker till henne fortfarande. Jag kunde inte sluta.

Jag åker tillbaks till staden som föreningen befinner sig i. Besöker den.I hammaren har jag i handen som jag pekar den mot ledaren själv och en annan kollega till henne. Jag ber om nyckeln där de ger mig den. Jag tar den och går ner till salen. Där rekvisitan befinner sig.

Jag förstör den.

Det tar inte lång stund tills polisen kommer och tar mig. De bestämmer snabbt för att ta mig till stationen.

Nu är jag misstänkt för olaga hot och skadegörelser. Jag väntar på en rättegång. Då jag ansåg att jag inte kan bli anklagad av skadegörelser på grund a att rekvisitan var min.

Jag har psykiska problem. Och jag vet bara inte varför jag gjorde som jag gjorde.
Det kanske har någonting med att jag försöker täcka skammen som jag har med henne. Försöker täcka den med någonting annat som är enklare att bära. Jag vet inte.

Jag kanske bara helt enkelt försöker få henne att glömma bort det som jag gjorde. Den stunden som jag fick skammen. Jag vet bara inte hur jag skall få bort den och därför gör jag saker mot henne, för jag har tron om att jag kan lägga andra lager över skammen. Det hjälper inte.

Så det är skammen som är i centrum. Den får mig att må dåligt. Sedan har jag ju gjort andra saker som får mig att må dåligt för att jag gjorde det. Så som texterna jag skrivit till henne. Och mina andra betedde. Jag mår också dåligt över att jag skall få rättegång. Men samtidigt ser jag fram emot det, då jag tror att jag kommer få terapi.

Däremot känns det obehagligt att hamna i brottsregistret och få straff. Jag vill inte få mitt liv förstört.
Citera
2014-03-06, 15:01
Medlem
Pippifinas avatar
Tråkigt att höra om det som hänt dig och att du inte har något stöd från din familj. Det låter som att du tidigt kommit att förknippa ditt värde med hur andra uppfattar dig och att du har eller har haft lågt självförtroende, inte tycker att du förtjänar något och haft svårt att stå upp för dig själv. Kanske är det först nu, när du upplever att du blir förstådd som du tillsammans med medcinen fick handlingskraft att agera och försöka få upprättelse? Jag tolkar det som hände med skadegörelsen som det, ett försök till upprättelse och att stå upp för dig själv även om det blev olyckligt.

Även om det var du som byggt så förstår jag det som att det var föreningen som ägde det. Har du någon advokat? Denna borde i så fall kunna tipsa dig om vart du kan få hjälp med ditt mående, det kan också vara av vikt för rättegången.

Annars beror det lite på vart du bor och hur gammal du är när det gäller kostnaderna. Är det akut så kan du uppsöka psykakuten i alla fall, de kan inte neka att ta emot dig om de bedömer att det är nödvändigt även om du saknar pengar. Det får ni lösa i efterhand i så fall (många människor hamnar där ens utan id-handlingar).

Det kostar inget att bli uppringd av din vårdcentral och du kan då säga att du saknar pengar och fråga hur ni ska gå vidare eller vart de kan rekommendera att du vänder dig. Men baserat på vad du nu berättat så låter det som att du behöver någon form av samtalsterapi för att komma vidare och bearbeta det du varit med om. Vad det kostar beror som sagt på din ålder och vilket län du bor i. Möjligen kan socialtjänst vara behjälplig med den delen, det är i regel restriktivt när det gäller försörjningsstöd ("socbidrag") i kombination med studier, men kanske kan din behandling bekostas. F ö så låter det inte som att du kan bo hemma och att du valt att gå en särskild utbildning som inte finns på hemorten (?) och därför tycker jag att du även behöver lyfta din ekonomiska situation med dem, även om du bor på internat och vissa måltider skulle ingå (?). 300 kr i månaden låter på tok för lite.

Finns det någon kurator på skolan? Möjlighet att låna en telefon på skolan och ringa?
Citera
2014-03-06, 22:32
Medlem
Fredrik81s avatar
Tycker att du borde prova en annan medicin, äter själv en som heter Cymbalta. Har från och till haft väldigt dåligt självförtroende av olika anledningar som jag inte vill gå in på i detalj. Men har ätit den nu i ca 6 mån och kan säga att jag aldrig mått så här bra. Självförtroendet är tillbaka, känns som jag växt som person och hittat mig själv. Går hos kbt-psykolog också, vi klickar bra vilket är viktigt.

Sedan tar det ju ofta minst 6-8 veckor för att känna effekt vad jag läst. Vet inte hur länge du haft din medicin, men du kanske borde diskutera det med din läkare?

Tror för övrigt att du skulle kunna ringa 1177 som inte kostar något. Dock är dom inga psykologer men dom kan lyssna och lugna för stunden. Bättre än att stänga in tankarna i sig själv :-).

Mvh Fredrik
Citera
2014-03-06, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Tycker att du borde prova en annan medicin, äter själv en som heter Cymbalta. Har från och till haft väldigt dåligt självförtroende av olika anledningar som jag inte vill gå in på i detalj. Men har ätit den nu i ca 6 mån och kan säga att jag aldrig mått så här bra. Självförtroendet är tillbaka, känns som jag växt som person och hittat mig själv. Går hos kbt-psykolog också, vi klickar bra vilket är viktigt.

Sedan tar det ju ofta minst 6-8 veckor för att känna effekt vad jag läst. Vet inte hur länge du haft din medicin, men du kanske borde diskutera det med din läkare?

Tror för övrigt att du skulle kunna ringa 1177 som inte kostar något. Dock är dom inga psykologer men dom kan lyssna och lugna för stunden. Bättre än att stänga in tankarna i sig själv :-).

Mvh Fredrik
Nja, alltså jag har faktiskt avslutat min medicin. Helt självmant.

Vill helst bara prata med en professionell person.

1177, men skulle inte min mobil telefon säga. ''Du har för lite pengar för att ringa''. Eller något?

Är du säker på att det absolut inte kostar något?

Tack på förhand!

Och du! Jag är glad över att du mår bra i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in