2014-03-05, 19:59
Bannlyst
Nu får tiden har dykt upp så många olika märken där de bara sätter ett hög pris från ingenstans, så man vet inte om man betalar verkligen för designen eller för kvalitén.

Nu ska jag köpa en tröja där det står 45% Cotton 55% Acrylic. Uppger denna information om det är bra kvalité på tröjan eller hur kollar man upp om det är bra kvalité på något innan man köper?
Citera
2014-03-05, 20:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbnation
Nu får tiden har dykt upp så många olika märken där de bara sätter ett hög pris från ingenstans, så man vet inte om man betalar verkligen för designen eller för kvalitén.

Nu ska jag köpa en tröja där det står 45% Cotton 55% Acrylic. Uppger denna information om det är bra kvalité på tröjan eller hur kollar man upp om det är bra kvalité på något innan man köper?

Granska tjocklek på material, sömmarnas kvalitet. Vräng exempelvis änden på ärmen ut och in och se hur det ser ut.

Gå in på Hm och gör ovanstående på några plagg, gör sedan om samma sak på ett ställe som säljer kläder av lite högre kvalitet och du kommer förstå direkt..
Citera
2014-03-06, 18:39
Medlem
JanneKs avatar
Man brukar väl kunna känna om det är bra kvalitet eller inte. 100 % naturmaterial > ej 100 % material.
Citera
2014-03-06, 18:42
Medlem
Towans avatar
Allt som inte är 100% naturmaterial är oftast skräpkvalité, så om det är akryl i tröjan är det troligen inte högkvalitativ.
Citera
2014-03-10, 14:50
Medlem
Det kan vara svårt att lära sig vad som är av bra kvalitet som du säger, men titta efter så nära 100% av naturmaterial, bomull eller ull. Det är en bra riktlinje..

Akryl är det billigaste utfyllnadsgarnet som finns i kläder, det är ingen bra kvalitet.. Och du kommer inte trivas med plagget så länge för det kommer med största sannolikhet bilda noppor som inte är lätta att få bort. Kanske ser okej ut när du tittar på plagget i butik men efter nån tvätt kommer det bara att se slitet ut tyvärr. Jag skulle inte köpa ett plagg med någon andel akryl i.

Elastan / lycra är nog det enda som är okej om det finns tillsammans bomull men som fortfarande är av bra kvalitet, då kan det vara tex 96% bomull 4 % elastan (ger stretch).

Sedan tipsades det om att vända plagget ut och in och titta på sömmarna, långa trådar som sticker ut eller knutar/trådbollar i sömmarna, det får man se upp med för det kan betyda att dom sömmarna inte kommer hålla som förväntat.
Citera
2014-03-10, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av secondbreath

Sedan tipsades det om att vända plagget ut och in och titta på sömmarna, långa trådar som sticker ut eller knutar/trådbollar i sömmarna, det får man se upp med för det kan betyda att dom sömmarna inte kommer hålla som förväntat.
Att det hänger trådkedjor kvar är inget som indikerar dålig kvalitet i sig eller att plagget är dåligt sytt. Man börjar alltid med att sy en trådkedja innan tyget placeras under pressarfoten och avslutar på samma sätt efter att sömmen är klar. Men det är klart att kinesungarna inte hinner klippa bort dem när kvantitet går före kvalitet...

Jag håller med om att elastan i liten andel med bomull brukar vara bra kvalitet. Bara man inte använder sköljmedel när man tvättar det.

Men i övrigt räcker det inte med att bara titta på vad plagget är gjort av. 100% bomull kan krympa mer än annan 100% bomull, eller få noppor mm.
Citera
2014-03-11, 23:28
Medlem
Det är kolla och känna som man får göra helt enkelt.
Hur ett plagg kommer se ut efter 5 tvättar är väldigt svårt att se baserat på materiallappen.

Som tröjan jag har på mig för tillfället. En stickad cardigan från Uniqlo.
55% Ull
40% Akryl
5% Angora

I normala fall skulle jag hållt mig borta från något med 3 olika material, ullmix dessutom. Men efter hårt användande i två säsonger så är det ett av plaggen som har hållt sig bäst. Knappt något nopprande, inte tappat formen och materialet känns fortfarande som det ska. Nu vet jag att Uniqlo nästan alltid gör plagg med bra kvaliteter, särskilt på stickat så jag hade inte tvekat därför.

Så känn på plagget, kolla på hur det faller och om det har någon styrsel.

Sen är tjocklek bra att nämna, men om tjock eller smal är bra eller dåligt beror lite på produktionsvariant. En trikå är ofta av högre kvalitet om den är riktigt tunn, särskilt om det är 100% bomull. Men stickat kan vara både bra och dåligt oavsett tjocklek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in