2014-03-05, 19:55
Medlem
Jag funderar på att göra någon form av lackskyddsbehandling på spelbrickor av kartong då jag noterat att de slits ganska hårt. Men jag har ingen aning om vad som kan vara lämpligt så att inte trycket riskerar att skadas. Någon som har aning om sånt här?
Citera
2014-03-06, 08:00
Medlem
Laminering??
Då funkar dom att bada med.
Citera
2014-03-06, 08:57
Medlem
Ja det kanske skulle vara något. Går det att få till snygg laminering på brickorna? Jag har ingen aning.
De är dels runda diameter 25 mm tjocklek drygt 2 mm. 60 st.
Dels sköldformade 20x25x2 mm (med rundad nedre kortsida). 120 st.
Sedan finns det några till av varierande form och storlek men med samma tjocklek, men det är inte lika mycket nötning på dem.
Citera
2014-03-06, 10:49
Medlem
Bör inte vara nått problem, självhäftande laminat & en vass kniv eller sax.
Senast redigerad av SamVimes 2014-03-06 kl. 11:11.
Citera
2014-03-07, 00:05
Medlem
Ska testa det. Tack för tipset!
Citera
2014-03-07, 00:37
Medlem
soulreapers avatar
Har för mig att jag läst om spelare som sprayar sina brickor med någonting men kan inte lyckas hitta det på krigsspel.se (vilket känns som ett rimligt forum för den typen av frågor). Jag har inte orkat kolla boardgamegeek. Jag har counters ifrån väldigt många olika spelföretag men har inte haft detta problem ö.h.t faktiskt.
Citera
2014-03-07, 13:20
Medlem
Nej jag hittade inte heller ngt på krigsspel, på geeken snackades det en del om lack men jag känner mig lite tveksam med att bara spraya på, man vill ju vara rädd om grejerna.
Har heller aldrig haft problemet innan. Spelet är A Game of Thrones 2ed. FFG. Orderbrickorna blir rejält slitna efter tag.
Citera
2014-03-12, 00:44
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MotH
Nej jag hittade inte heller ngt på krigsspel, på geeken snackades det en del om lack men jag känner mig lite tveksam med att bara spraya på, man vill ju vara rädd om grejerna.
Har heller aldrig haft problemet innan. Spelet är A Game of Thrones 2ed. FFG. Orderbrickorna blir rejält slitna efter tag.

Du kan använda decoupagelack, det funkar fint på papp och papper. Jag har använt det mycket.
Finns matt och klart och i alla hobbyaffärer.

http://www.makeandcreate.se/article/decoupagelack_matt__blank
Citera
2014-03-12, 14:22
Medlem
Tack för tips o svar. Efter lite grunnande och testande blev det plasticote spraylack, 4 lager med helt ok resultat.

Decoupagelack verkar intressant, får testa vid ev. framtida projekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in