2014-03-05, 19:31
Medlem
Hej,

Om jag vissa månader tjänar 30000 kr/mån brutto och vissa månader 50000 kr/mån brutto. Innebär det att jag under förra året betalade inkomstskatt + statlig skatt vissa månader och andra inte?

Sköts detta per automatik eller sänker och höjer min arbetsgivare skatten från månad till månad? Alltså tex att jag enbart 3 månader betalade statlig skatt, att arbetsgivaren då andra månader lät mig betala lägre än den vanliga inkomstskatten?

Anledningen till min fråga är att jag känner att om arbetsgivaren inte reglerar detta från månad till månad så borde jag få tillbaka en hel del på skatten detta år då jag totalt i inkomst förra året precis hamnade under brytpunkten för statlig skatt (men ändå betalade statlig skatt typ 4 månader pga hög inkomst dessa månader) medan övriga månader var lägre månadslön än brytpunkten.

Hoppas på hjälp att reda ut begreppen om det nu ens går att svara på hur arbetsgivaren sköter det där med skatten? Kanske alltid sker per automatik?
Citera
2014-03-05, 19:38
Medlem
De flesta löneprogram sköter detta.

Har du varierande inkomst så får de helt enkelt gå efter en skattetabell.

http://www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf800017451/1355132866729/m%C3%A5nadsl%C3%B6n.pdf

Väldigt lätt att se hur mycket skatt de ska betala in.

Sen justeras det vid deklarationen och oftast så får man pengar tillbaka pengar då staten inte litar på att folk klarar av att hålla pengarna på kontot.

Du ser ju hur mycket som betalats in i skatt och kan ganska enkelt göra en skatteuträkning när du fått reda på hur mycket du tjänat 2013 (om det bara rör sig om lön).
Citera
2014-03-05, 19:42
Medlem
På min lön dras så mycket skatt som om jag fick månades lön resten av året.
dock får jag olika lön beroende på månad. detta pga. OB och övertid. Detta gör att det ibland kan bli så att jag betalar in för mycket eller lite i skatt. men jag tar det då deklarationen kommer.
Citera
2014-03-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De flesta löneprogram sköter detta.

Har du varierande inkomst så får de helt enkelt gå efter en skattetabell.

http://www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf800017451/1355132866729/m%C3%A5nadsl%C3%B6n.pdf

Väldigt lätt att se hur mycket skatt de ska betala in.

Sen justeras det vid deklarationen och oftast så får man pengar tillbaka pengar då staten inte litar på att folk klarar av att hålla pengarna på kontot.

Du ser ju hur mycket som betalats in i skatt och kan ganska enkelt göra en skatteuträkning när du fått reda på hur mycket du tjänat 2013 (om det bara rör sig om lön).

Tack men jag kanske var lite otydlig i min fråga. 2013 hade jag extremt varierande löner (aldrig upplevt detta förut) vilket gör att jag betalat orimligt hög skatt vissa månader om man slår ut det per år (då jag vissa månader fick betala statlig skatt) om nu inte detta regleras per automatik? För totalt förra året låg jag precis under brytpunkten för statlig skatt.

Mvh
Citera
2014-03-05, 20:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Tack men jag kanske var lite otydlig i min fråga. 2013 hade jag extremt varierande löner (aldrig upplevt detta förut) vilket gör att jag betalat orimligt hög skatt vissa månader om man slår ut det per år (då jag vissa månader fick betala statlig skatt) om nu inte detta regleras per automatik? För totalt förra året låg jag precis under brytpunkten för statlig skatt.

Mvh

Skatten räknas ut på årsbasis, så det spelar ingen roll hur fördelningen ser ut.
Citera
2014-03-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Skatten räknas ut på årsbasis, så det spelar ingen roll hur fördelningen ser ut.

Precis, det innebär alltså att jag kan räkna med mer återbäring än andra år då jag 2013 betalade mer skatt än normalt vissa månader pga den statliga skatten dessa månader?
Citera
2014-03-05, 20:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Precis, det innebär alltså att jag kan räkna med mer återbäring än andra år då jag 2013 betalade mer skatt än normalt vissa månader pga den statliga skatten dessa månader?

Rent teoretiskt bör det bli så, ja. Men om du fått kontrolluppgifter från arbetsgivaren kan du ju redan nu jämföra betalt skatt (från kontrolluppgiften) med beräknad skatt (från skattetabell eller skatteverkets webplats)
Citera
2014-03-05, 21:19
Medlem
Citat:
Rent teoretiskt bör det bli så, ja. Men om du fått kontrolluppgifter från arbetsgivaren kan du ju redan nu jämföra betalt skatt (från kontrolluppgiften) med beräknad skatt (från skattetabell eller skatteverkets webplats)

Från mina kontrolluppgifter står det:

Avdragen A-skatt 107261 kronor

Kontantbruttolön 410240 kronor

Det blir en snittlön på cirka 34000 kronor / mån. Jag tillhör skattetabell 32. Vilken av de 1-6 skattekolumnerna är jag?

Känns ju spontant som att jag betalt alldeles för lite skatt förra året (något som aldrig skett de senaste 10 åren åtminstone)
Citera
2014-03-05, 21:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Det blir en snittlön på cirka 34000 kronor / mån. Jag tillhör skattetabell 32. Vilken av de 1-6 skattekolumnerna är jag?

Känns ju spontant som att jag betalt alldeles för lite skatt förra året (något som aldrig skett de senaste 10 åren åtminstone)

Eftersom vi inte vet vilket år du är född så kan vi inte svara på vilken kolumn du är. Men det står förklarat i början.
Citera
2014-03-05, 21:36
Medlem
Citat:
Eftersom vi inte vet vilket år du är född så kan vi inte svara på vilken kolumn du är. Men det står förklarat i början.

Min dator är cp så jag kan enbart använda tidigare postad länk och där ser jag inte vad resp kolumn står för. Jag är född 1983! Tar jag min bruttolön genom 12 och sedan tar jag månadslönen och kollar i rätt kolumn och tar den summan ggr 12 och vips har jag min totala skatt jag ska betala för föregående år?
Citera
2014-03-05, 21:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Min dator är cp så jag kan enbart använda tidigare postad länk och där ser jag inte vad resp kolumn står för. Jag är född 1983! Tar jag min bruttolön genom 12 och sedan tar jag månadslönen och kollar i rätt kolumn och tar den summan ggr 12 och vips har jag min totala skatt jag ska betala för föregående år?

Nej. Som jag sa: Antingen jämför du "dragen skatt" på kontrolluppgiften med den uppgift du får från skatteverkets onlinetjänst eller kommande deklarationspapper.

ELler så får du räkna ut skatten månad för månad, och slå ihop resultaten.
Citera
2014-03-06, 07:18
Medlem
Citat:

Om jag slår dina uppgifter lite snabbt så får jag följande:

Citat:
Inkomst 410 232
Grundavdrag -13 100
Beskattningsbar inkomst 397 100
Skatter
Statlig skatt 0
Kommunalskatt (ex begravning och kyrkoavgift
(33,2%)) 131 837
Avdrag för pensionsavgift -28 700
Jobbskatteavdraget -26 508
Allmän pensionsavgift 28 700
Begravningsavgift (0,3%) 1 191
Avgift till trosamfund (1,1%) 0
Summa skatt 106 520
Summa kvar 303 712

Din kommunala skatteskatte sats är: 33,50% och ditt skattetryck är 25,97%

Din arbetsgivare har alltså lyckats dra ganska exakt skatt.

Sen kan det bli mer om du har lån (ränteavdrag) eller andra avdrag. Din kommunalskatt kan också skilja.

Tar de enligt skattetabell så brukar det jämna ut sig. De månaderna du tjänar mycket så betalar du mer skatt än du ska men det vägs upp mot de månader du tjänar mindre och betalar för lite i skatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in