2005-08-05, 13:44
Medlem
Jag och frugan letar hus, och för att få ett någorlunda humant pris måste man nästan söka sig till civilisationens utkant. De flesta hus utanför stan har ju enskilt vatten och avlopp, och nu undrar jag om det finns några särskilda för- eller nackdelar med detta.

En fråga till förresten: Vad är en 3-kammarbrunn förnånting?
Citera
2005-08-05, 13:53
Medlem
Turistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tias
Jag och frugan letar hus, och för att få ett någorlunda humant pris måste man nästan söka sig till civilisationens utkant. De flesta hus utanför stan har ju enskilt vatten och avlopp, och nu undrar jag om det finns några särskilda för- eller nackdelar med detta.

Fördel:
Det kostar ingenting.
Nackdelar:
Blir det nåt strul med brunnen (den sinar eller vattnet blir dåligt) blir det jobbigt. Kommer fastigheten att anslutas till det kommunala nätet framöver kan man räkna med en ganska stor kostnad.

Vi flyttade i vintras till en kåk med enskilt vatten. Då höll kommunen på att gräva fram kommunalt VA och vi kände till att vi skulle bli tvungna att betala anslutningsavgiften på 130.000:- Till detta kommer schaktarbeten inne på tomten för 25.000-40.000:-

Jag undrar också vad en trekammarbrunn är bra för och varför har den tre kammrar?
Citera
2005-08-05, 13:56
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turisten
Vi flyttade i vintras till en kåk med enskilt vatten. Då höll kommunen på att gräva fram kommunalt VA och vi kände till att vi skulle bli tvungna att betala anslutningsavgiften på 130.000:- Till detta kommer schaktarbeten inne på tomten för 25.000-40.000:-

Tvungna som i tvungna eller vad det för att ni trodde att huset inte skulle gå att sälja annars eller?
Citera
2005-08-05, 14:01
Medlem
Turistens avatar
Jag skriver som en kråka.

Huset vi köpte i vintras hade vid köpetillfället enskilt vatten och avlopp. Säljarna informerade oss om att kommunen höll på med att bygga ett VA-nät i området och att vi skulle tänka på att vi skulle bli tvungna att betala denna anslutningsavgift.

Anslutningsavgigten till VA-nätet är vi ju tvungna att betala. Om vi sedan inte använder det är ju upp till oss. Det tycker jag personligen är dumt om man nu har ett väl fungerande enskilt system...
Anslutningsavgiften baseras delvis på hur stor tomt man har och vi har en ganska stor tomt.
Citera
2005-08-05, 17:55
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tias
Det är en slamavskiljare för att ta bort det grövsta bitarna. Måste finnas med i processen för att efterkommande steg ska fungera. Den töms manuellt, vanligen en gång per år.

Länktips!
http://www.ifoecotrap.com/
Citera
2005-08-05, 23:48
Medlem
Don Fadäsos avatar
Vid brand kan det bli problem om du har en enskild brunn. Då kanske vattnet inte räcker för att släcka branden. Kommunalt vatten ger lite mer resurser där.

Fast iofs - bor ni tillräckligt långt ut på landet så lär det väl dröja tills brandkåren kommer i alla fall.
Citera
2005-08-06, 21:18
Medlem
Nils Gustavssons avatar
Vatten

Är det en grävd brunn så är vanliga problem ojämn vattenkvalitet beroende på årstid då ytvatten kan söka sig till brunnen. Samt dålig täckning , döda råttor insekter, prylar barn petar ner.
En grävd brunn bör tömmas mellan några års mellanrum

Tillrinningen kan också vara något o tänka på. Är det ett äldre par som har bott i huset så kan deras vattenförbrukning skilja sig rätt mycket mot det unga paret som ska mysbada varje kväll, ha disk, tvättmaskiner på hela tiden, samt en hemkokare som sväljer hur mycket vatten som helst.

Borrad brunn så är väl de flesta medveten om radonet och har något provningsintyg. Järn, mangan samt kalk kan ställa till det för husets ledningssystem, prov borde finns även där.

Jo, till trekammarn så finns det ett infiltrationssystem som upptar rätt många kvadratmeter, fast under markytan. Det håller inte i all evighet men länge.
Ibland kan den råka ligga där du tänker dig poolen eller utbyggnaden.
Stick ner skallen i skitbrunnen o se om det finns tecknen på att vattnet legat högre än utloppet.
Citera
2005-08-06, 21:53
Medlem
Om man har "eget" vatten så måste man själv se till att det är tryck upp till kranen. Ombesörjs vanligen av en hydrofor som vatten från brunnen pumpas upp till. Hydroforen fyller samma funktion som ett vattentorn ungefär, det vill säga agerar buffert och ser till att vattnet upp till huset är under tryck. Både pump och hydrofor är grejer som håller länge, men som givetvis kan krångla/frysa/slitas ut/jävlas. Dessutom står man utan vatten vid strömavbrott. En del hydroforer kräver att man då och då fyller på med tryckluft för att dem ska funka bra.

Ett avloppsrelaterat tips är att gärna överdimensionera infiltrationen efter slamavskiljaren vid nyinvesteringar. Bättre safe than sorry...
Citera
2005-08-08, 10:12
Medlem
Tack för era svar! Det låter som det är bekvämast att hålla sig inom kommunens nät ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in