2014-03-04, 16:18
Medlem
FISKISCHs avatar
!OBS! Innan du kommenterar, tänk på att det är skillnad på "lokal säkerhetsprincip" och "redigeraren för lokala grupprinciper". Det är INTE det resultatet jag är ute efter, även om det jag är ute efter bara är en del av gpedit.

Hej.
Jag sitter och irriterar ihjäl mig på windows 8.1 sökningen.

Ex, i Windows 8 hade en sökning på "Local security policy" visat administrationsverktyget "Lokal säkerhetsprincip" som alternativ, även fast jag inte sökt på svenska. (Eller har jag fel? Har för mig jag konstaterade det när jag fortfarande körde i 8:an)

Hursom, det är kanske inte hela världen, även om det hade varit smidigt då man inte alltid har koll på vad den svenska översättningen blir på vissa saker.

MEN, nu till något ännu mer irriterande!
Söker jag efter "lokal säkerhetsprincip" i Windows 8 så får jag en träff under inställningar som tar mig dit jag vill, gör jag samma sak i Windows 8.1 så finns det inga lokala resultat, endast från Bing.

Söker jag där emot efter secpol.msc får jag upp vad jag letar efter, dock bara om jag skriver hela, inkl .msc. men då kan man lika väl skriva det i Kör. I Windows 8 räcker det att skriva secp så kommer det upp som alternativ.

Dock fungerar det bra om man vill komma åt "redigeraren för lokala grupprinciper".

Omskrivning:
Om jag vill åt gpedit.msc så är det bara att börja skriva "redigera grupprinciper" eller "principer" och sökningen får träff.
Vill jag där emot komma åt secpol.msc (som förvisso är inkluderad i gpedit.msc) genom sökning så misslyckas jag. Varför har dom gjort så? Det går inte längre att söka inuti appar heller, ex efter mail..

Är det någon mer som stör sig CP på Windows 8.1 försämring av sökfunktion?

Senast redigerad av FISKISCH 2014-03-04 kl. 16:31.
Citera
2014-03-04, 16:25
Medlem
Irrelevantnames avatar
http://windows.microsoft.com/sv-se/w...files-settings

Citat:
Ändra sökningens omfång

Som standard söker snabbknappen Sök bland appar, filer och inställningar på datorn och SkyDrive, samt på webben. Men du kan välja att bara söka efter en typ av resultat, t.ex. inställningar, filer, bilder på webben eller videoklipp på webben. Och om du befinner dig i en app när du öppnar Sök kan du välja att bara söka i den appen (detta kanske inte fungerar i alla appar).

Svep från skärmens högra kant och tryck sedan på Sök.
(Om du använder en mus pekar du i det övre högra hörnet på skärmen, rör pekaren nedåt och klickar sedan på Sök.)

Tryck eller klicka på pilen (Pilen i Sök) och sedan på det omfång som du vill använda.
Citera
2014-03-04, 16:33
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelevantname
http://windows.microsoft.com/sv-se/w...files-settings

Ja, så är det i Windows 8. Dock så är Hjälpsidan inte korrekt, märkligt nog. Windows 8.1 har som standard att söka efter Filer, Inställningar, webbilder och webbvideoklipp. Att välja att söka i appar fungerar inte.

Har du Windows 8.1 så testa. det fungerar inte.

Som jag skrev:
Citat:
Söker jag efter "lokal säkerhetsprincip" i Windows 8 så får jag en träff under inställningar som tar mig dit jag vill, gör jag samma sak i Windows 8.1 så finns det inga lokala resultat, endast från Bing.

Och så skriver jag att det fungerar för redigeraren för grupprinciper, men inte lokal säkerhetsprincip, vilket borde fått dig att förstå att det inte var omfånget som var problemet.

Så antingen så läste du inte trådstarten, eller så har du problem med att förstå. Eller så vill du bara få mycket inlägg..
Senast redigerad av FISKISCH 2014-03-04 kl. 16:42.
Citera
2014-03-05, 12:22
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
!OBS! Innan du kommenterar, tänk på att det är skillnad på "lokal säkerhetsprincip" och "redigeraren för lokala grupprinciper". Det är INTE det resultatet jag är ute efter, även om det jag är ute efter bara är en del av gpedit.

Hej.
Jag sitter och irriterar ihjäl mig på windows 8.1 sökningen.

Ex, i Windows 8 hade en sökning på "Local security policy" visat administrationsverktyget "Lokal säkerhetsprincip" som alternativ, även fast jag inte sökt på svenska. (Eller har jag fel? Har för mig jag konstaterade det när jag fortfarande körde i 8:an)

Hursom, det är kanske inte hela världen, även om det hade varit smidigt då man inte alltid har koll på vad den svenska översättningen blir på vissa saker.

Söker jag där emot efter secpol.msc får jag upp vad jag letar efter, dock bara om jag skriver hela, inkl .msc. men då kan man lika väl skriva det i Kör. I Windows 8 räcker det att skriva secp så kommer det upp som alternativ.

Dock fungerar det bra om man vill komma åt "redigeraren för lokala grupprinciper".

Omskrivning:
Om jag vill åt gpedit.msc så är det bara att börja skriva "redigera grupprinciper" eller "principer" och sökningen får träff.
Vill jag där emot komma åt secpol.msc (som förvisso är inkluderad i gpedit.msc) genom sökning så misslyckas jag. Varför har dom gjort så? Det går inte längre att söka inuti appar heller, ex efter mail..

Är det någon mer som stör sig CP på Windows 8.1 försämring av sökfunktion?

Mycket märkligt, när jag söker på lokal säkerhetsprincip så hinner jag inte mer än till "lo..." innan den visar just Lokal säkerhetsprincip.
Jag hoppas att du åtminstone sitter på ett svenskt Windows 8.1 annars funkar det såklart inte att söka på svenska benämningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in