2015-07-31, 17:26
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsnavs
Jag köpte några aktier i Anoto för någon vecka sedan men ser att det står inköpspris 2.78kr men den har ju aldrig stigit över 2kr.
Är ny inom aktier så är det avanza som har gjort fel eller vad har hänt?

Några aktier som i <1000st? Verkar ju knasigt att köpa så få men om du har ett kortage på 39kr så påverkar det ju kraftigt inköpspriset med en så liten order.

Skaffa Avanza Mini så är kortaget 1kr upp till 400kr.
Citera
2015-07-31, 19:08
Medlem
Harry_s avatar
hoppas den gör samma resa som FING
då skulle jag bli glad iaf
Citera
2015-08-01, 00:53
Medlem
Inget PM ännu?
Citera
2015-08-01, 20:10
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
hoppas den gör samma resa som FING
då skulle jag bli glad iaf

Självklart hoppas vi alla, raketforskare som vi är, att vi snart har en funktionell raket i våra händer.

Känns dock värt att poängtera att det redan idag (och det kan komma fler NE) existerar ett enormt antal Anoto-aktier. En FP-resa skulle motsvara en riktkurs på ~30 kronor/aktie, om min överslagsräkning inte slog helt fel; det är helt sonika värt att komma ihåg att Anoto med troligtvis inte kommer nå tresiffriga nivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av gStar93
Inget PM ännu?

Nej, inget PM angående OEM-avtalet. Sitter själv på nålar och övervägar att sälja av halva mitt innehav för att plocka hem vinst, utifall något slagit fel med PM.
Citera
2015-08-01, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Självklart hoppas vi alla, raketforskare som vi är, att vi snart har en funktionell raket i våra händer.

Känns dock värt att poängtera att det redan idag (och det kan komma fler NE) existerar ett enormt antal Anoto-aktier. En FP-resa skulle motsvara en riktkurs på ~30 kronor/aktie, om min överslagsräkning inte slog helt fel; det är helt sonika värt att komma ihåg att Anoto med troligtvis inte kommer nå tresiffriga nivåer.

Nej, inget PM angående OEM-avtalet. Sitter själv på nålar och övervägar att sälja av halva mitt innehav för att plocka hem vinst, utifall något slagit fel med PM.

FP har ett börsvärde på 11,5 miljarder. Ett liknande börsvärde på Anoto ger ~12,5kr/aktie. Är inte insatt i FP men har för mig att kursen stack (och kommer nog att öka) när FP gick ute med ett ökad omsättning. Lönsamheten är låg i Anotos fall men efterfrågan på pennor och deras DOT-pattern ökar så framtiden är givetvis intressant.

VDn pratar om att gå från förlust till vinst i år, så det blir intressant att följa aktien under hösten.
Citera
2015-08-02, 02:31
Medlem
Harry_s avatar
Citat:

är ledig nästa vecka oxå
om det inte händer något fram till fredag så hoppar jag nog av
om den skulle börja falla kraftigt när man är på jobbet är det ju kört
Citera
2015-08-02, 05:03
Medlem
alienfins avatar
Själv sitter man lugnt och småmyser med sin investering. Ännu roligare blir det nu när
Apple ska också satsa på pennor. Blir intressant att se produktfamiljen det pratas om
och tror stenhårt på Stein när det riktigt lyser av han när han pratar om ökad försäljning
från 10 tusentals till miljoner enheter.. Det bästa är att det börjar hända redan i höst och
nästa år blir nog lukrativ som aktieägare misstänker jag.
Citera
2015-08-02, 09:14
Medlem
Bör man vara orolig för delårsrapporten som kommer den 14:e? Det är två veckor till dess och pm om HP borde hinna komma före. Dock har vi redan fått vänta längre än vad vi trott... Om inget pm kommer snart tror jag många tröttnar och säljer. Om man säljer och ett bra hp avtal kommer blir man ju olycklig. Förslag, sälja hälften?
Citera
2015-08-02, 14:19
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
är ledig nästa vecka oxå
om det inte händer något fram till fredag så hoppar jag nog av
om den skulle börja falla kraftigt när man är på jobbet är det ju kört

Du skulle kunna lägga en stop-loss på ~1,25 eller till och med 1,20. Det är en aktie med hög volatilitet och hög omsättning, så det blir givetvis svårt att lägga en stop-loss på en rimligt nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Benoni
Bör man vara orolig för delårsrapporten som kommer den 14:e? Det är två veckor till dess och pm om HP borde hinna komma före. Dock har vi redan fått vänta längre än vad vi trott... Om inget pm kommer snart tror jag många tröttnar och säljer. Om man säljer och ett bra hp avtal kommer blir man ju olycklig. Förslag, sälja hälften?

Jag är väldigt orolig inför rapporten, tyvärr. Kommer det inte ett positivt PM innan rapporten kommer åtminstone jag att sälja av delar eller hela innehavet. Det är sedan möjligt att jag köper tillbaka dessa delar om aktien sjunker kraftigt vid rapporten; skulle den instället stiga i samband med rapporten är jag ändå nöjd med vinsten jag gjort på så kort tid i aktien (44% avkastning).

Sälja av hälften är verkligen inte en dålig idé enligt mig. När jag säljer av hälften blir jag glad oavsett hur det går för aktien: en nedgång? Jag har ändå plockat ut stora delar av min vinst. En uppgång? Skönt att jag fortfarande gynnas av den. Det är dock något av ett "Är glaset halvt fullt eller halvt tomt"-scenario.
Citera
2015-08-02, 14:27
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Du skulle kunna lägga en stop-loss på ~1,25 eller till och med 1,20. Det är en aktie med hög volatilitet och hög omsättning, så det blir givetvis svårt att lägga en stop-loss på en rimligt nivå.

Jag är väldigt orolig inför rapporten, tyvärr. Kommer det inte ett positivt PM innan rapporten kommer åtminstone jag att sälja av delar eller hela innehavet. Det är sedan möjligt att jag köper tillbaka dessa delar om aktien sjunker kraftigt vid rapporten; skulle den instället stiga i samband med rapporten är jag ändå nöjd med vinsten jag gjort på så kort tid i aktien (44% avkastning).

Sälja av hälften är verkligen inte en dålig idé enligt mig. När jag säljer av hälften blir jag glad oavsett hur det går för aktien: en nedgång? Jag har ändå plockat ut stora delar av min vinst. En uppgång? Skönt att jag fortfarande gynnas av den. Det är dock något av ett "Är glaset halvt fullt eller halvt tomt"-scenario.

tror inte Nordea har Stop Loss
Citera
2015-08-02, 14:58
Medlem
Citat:

Du ska inte vänta dig mycket av delårsrapporten. Siffrorna kommer att visa förlust. Allt snack om PM börjar verkligen bli tjatigt. PM kommer när den kommer, det gäller att ha tålamod. Det är nu som man skall trada, under väntans tider. Jag gör dock inte med tanke på mitt låga inköpsvärde.

Vi vet redan att HP är är den nya OEM samt att Tstudy har förnyat avtalet med Anoto om att sälja MINST 2 miljoner pennor. Bara dessa 2 kommer att vända förlusten till vinst.

Det vi skall titta på PM är hur avtalet är utformat, antal pennor som skall säljas, marginaler vs kostnad per penna osv.

Det gäller att ha tålamod, har hängt med sedan 22 öre. Det kommer att bli mycket volatil under hösten är min magkänsla. Skulle inte bli förvånad om kursen hamnar över 2 kr för att sedan ner till 1,4-1,6 och sedan sakta upp igen.
Citera
2015-08-02, 16:08
Medlem
Harry_s avatar
Citat:

sålde en hel del Fing och PB som jag måste skatta för
då har man lite mer att förlora och kvitto mot Anoto om det skulle vara så
skatten som ska betalas är lika mkt som mitt Anoto innehav
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in