2014-08-20, 21:53
Medlem
mvagrippas avatar
Putin skramlar med vapnen även i Arktis, där sverige helt saknar en strategi för en eventuell konflikt. Kan nog behövas mer än sanktioner i framtiden.

http://barentsobserver.com/en/security/2014/08/northern-fleet-drills-barents-sea-06-08
Citera
2014-08-20, 21:59
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
kom igen nu... jag tror inte ens att du tar det där allvarligt själv.

det finns inga fjortissmilies i hela världen, inga omedvetet homoerotiska lovsånger till den slaviska folkstammen, inga narcissistiska skygglappar, inget trovärdighetsförstärkande svammel om att ha bott och jobbat i 4946 olika länder med enkom F500-företag, ingen gud, ingen arisk agenda... absolut ingenting kan göra substanslöst trams från zero hedge till sanning.

herregud, en misslyckad trader som snor sin nom de guerre från "fight club"?

http://rationalwiki.org/wiki/Zero_Hedge

hmm, ska vi ta ett vad, käre aegishjalmr?

om den ryska ekonomin klarar sig bättre* än EU:s under 2014 så donerar jag <välj summa, aegishjalmr, jag täcker den> till vilken prorysk organisation du vill, men skulle den ryska göra sämre ifrån sig så donerar du densamma summan till en fond för finansiellt stöd till ukrainska soldater. självfallet postar vi kopia på detta online på forumet.

*sett till mätbara variabler och trovärdiga analyser från internationella institutioner eller internationellt ansedda publikationer... zero hedge, hemlösa blockmongon med kartongskyltar nere i tunnelbanan eller pojkrumsboende 39-åringar på liveleak räknas inte.

Så mycket kunde du, dvs ingenting. För din information är Zerohedge en av de mest ansedda ekonomi-och finanssajterna och dessutom hänvisades till officiell statistik. Men du kanske inte förstod den?

http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2057116_2057343_2057267,00.html

Ja, du kan satsa hur mycket pengar du vill men Europa är på väg in i recession igen och med sanktionerna riskerar den att bli riktigt djup. Till skillnad mot västvärlden har Ryssland knappt några skulder heller så de klarar ekonomiska svackor mycket bättre. Det är här det intressanta ligger, västvärldens skuldhaveri gör varje ljusning till ett irrbloss, förstår du.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-08-20 kl. 22:20. Anledning: Ord
Citera
2014-08-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Putin skramlar med vapnen även i Arktis, där sverige helt saknar en strategi för en eventuell konflikt. Kan nog behövas mer än sanktioner i framtiden.

http://barentsobserver.com/en/security/2014/08/northern-fleet-drills-barents-sea-06-08

Herregud en vanlig övning...vad gnäller du om?
Citera
2014-08-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ja, dina "fascist-och rasistspöken" härjar din hjärna svårt har jag märkt och så många andra argument för din sak har du ju inte.

Det mesta av "vår teknologi " tillverkas i Kina numer och Ryssland har en minst sagt bra relation med sin östra granne. Du förstår dessvärre inte hur de globala ekonomiska strukturerna ser ut och därför blir dina slutsatser imbecilla. Den organiska tillväxten finns i BRIC-länderna, det kan vilken ekonom som helst med självaktning berätta för dig. Därför är det västvärlden och dess företag som behöver den höga tillväxten som lågt skuldsatta länder som Ryssland kommer att leverera.
Tror inte du skall diskutera ekonomi med mig. Ryssarnas dåliga politik är farligare för Ryssland ekonomi och framtid än västs framtid, trots hög skuldsättning bland några EU-länder. Ryssland kan ju knappast låna längre på grund av sin skrala ekonomiska status. Merparten av Rysslans oljeintäckter ligger ju i utländska banker så sårbarheten är stor.
Så vi i väst lär ha dom ekonomiska musklerna under lång tid framöver även om lågkonjunkturer kommer och går.
Citera
2014-08-20, 23:01
Medlem
Citat:
Så mycket kunde du, dvs ingenting. För din information är Zerohedge en av de mest ansedda ekonomi-och finanssajterna och dessutom hänvisades till officiell statistik. Men du kanske inte förstod den?

http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2057116_2057343_2057267,00.html

Ja, du kan satsa hur mycket pengar du vill men Europa är på väg in i recession igen och med sanktionerna riskerar den att bli riktigt djup. Till skillnad mot västvärlden har Ryssland knappt några skulder heller så de klarar ekonomiska svackor mycket bättre. Det är här det intressanta ligger, västvärldens skuldhaveri gör varje ljusning till ett irrbloss, förstår du.

att time magazine - i efterdyningarna av den stora recessionen, där den blinda hönan zero hedge hittade ett korn (delvis), och när de utser "occupy"-rörelsens drägg till "person of the year" - nämner zero hedge gör den inte mer trovärdig. bloggen är en anonym sörja av konspirationsteorier och ron paul-sykofanter.

ryssland har en massiv skuld i sin fallerade finansiella struktur. de är fjättrade i ett strukturellt beroende av råvaruexport och underminerade av mycket bristande tillväxts- och investeringsmöjligheter. ryssland är - i skarp motsats till kina (som är ett skitland, men ett smart och anpassningsbart sådant) - inte anpassat för den moderna internationella världsekonomin. de är en regional stormakt, varken mer eller mindre.

äh, fuck it, nu ska jag ta mina NWO-silverpenningar och gå på genusmedveten pride-parad medan de judiska ledarna i hemlighet manipulerar mig och skördar organ från de stolta slaviska kämparna i östra ukraina... länge leve den judiska härskaren!
Citera
2014-08-21, 07:24
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
att time magazine - i efterdyningarna av den stora recessionen, där den blinda hönan zero hedge hittade ett korn (delvis), och när de utser "occupy"-rörelsens drägg till "person of the year" - nämner zero hedge gör den inte mer trovärdig. bloggen är en anonym sörja av konspirationsteorier och ron paul-sykofanter.

ryssland har en massiv skuld i sin fallerade finansiella struktur. de är fjättrade i ett strukturellt beroende av råvaruexport och underminerade av mycket bristande tillväxts- och investeringsmöjligheter. ryssland är - i skarp motsats till kina (som är ett skitland, men ett smart och anpassningsbart sådant) - inte anpassat för den moderna internationella världsekonomin. de är en regional stormakt, varken mer eller mindre.

äh, fuck it, nu ska jag ta mina NWO-silverpenningar och gå på genusmedveten pride-parad medan de judiska ledarna i hemlighet manipulerar mig och skördar organ från de stolta slaviska kämparna i östra ukraina... länge leve den judiska härskaren!

Klappmongo. Officiell statistik kan du ju förneka om du mår bättre av det. Sen är Zerohedge en av de sajter som är mest på hugget vilket framgick av min länk.

Det märks att du inget förstår om ekonomi. Du kanske tycker att råvaror är " otrendigt"? Då kan jag upplysa dig om att den dagen världen fungerar och välstånd genereras genom att alla gör dataprogram eller säljer per telefon kommer aldrig att komma. Råvaror är framtiden eftersom priserna på dessa kommer att stiga till följd av strukturell efterfrågan i tredje världen.

Din "moderna" ekonomi i västvärlden kommer att kollapsa förr än du anar p.g.a skuldkrisen.
Citera
2014-08-21, 07:31
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror inte du skall diskutera ekonomi med mig. Ryssarnas dåliga politik är farligare för Ryssland ekonomi och framtid än västs framtid, trots hög skuldsättning bland några EU-länder. Ryssland kan ju knappast låna längre på grund av sin skrala ekonomiska status. Merparten av Rysslans oljeintäckter ligger ju i utländska banker så sårbarheten är stor.
Så vi i väst lär ha dom ekonomiska musklerna under lång tid framöver även om lågkonjunkturer kommer och går.

Nej, du kan nog ekonomi, vet hur man använder pappas alla plastkort.

Som jag förklarat fungerar råvaruberoendet i båda riktningar, men det verkar du inte alls förstå. Ryssland har dessutom fler säljkanaler, medan länder som t.ex Tyskland skulle få betala mångdubbelt mer för annan gas än rysk.

Du begriper verkligen noll av ekonomi om du tror att de högt skuldsatta länderna i väst kan klara ekonomiska kriser bättre. Sen verkar du ha glömt bort BRIC-samarbetet. Det stundar nya tider och en annan världsordning.
Citera
2014-08-21, 07:39
Medlem
Arons avatar
Citat:

Som jag förklarat fungerar råvaruberoendet i båda riktningar, men det verkar du inte alls förstå. Ryssland har dessutom fler säljkanaler, medan länder som t.ex Tyskland skulle få betala mångdubbelt mer för annan gas än rysk.

Du begriper verkligen noll av ekonomi om du tror att de högt skuldsatta länderna i väst kan klara ekonomiska kriser bättre. Sen verkar du ha glömt bort BRIC-samarbetet. Det stundar nya tider och en annan världsordning.

brics är det, sydafrika är ochså med
Citera
2014-08-21, 08:21
Medlem
Citat:
Klappmongo. Officiell statistik kan du ju förneka om du mår bättre av det. Sen är Zerohedge en av de sajter som är mest på hugget vilket framgick av min länk.

Det märks att du inget förstår om ekonomi. Du kanske tycker att råvaror är " otrendigt"? Då kan jag upplysa dig om att den dagen världen fungerar och välstånd genereras genom att alla gör dataprogram eller säljer per telefon kommer aldrig att komma. Råvaror är framtiden eftersom priserna på dessa kommer att stiga till följd av strukturell efterfrågan i tredje världen.

Din "moderna" ekonomi i västvärlden kommer att kollapsa förr än du anar p.g.a skuldkrisen.

du är alldeles perfekt genomskinlig. din aggressiva retorik och maniska förklarande av att ingen annan har din kunskap - för övrigt väldigt symptomatiskt för narcissister och turkar/araber (inget ont om dessa folkslag, ta det inte personligt!) - har som enda syfte att skapa en shock-and-awe som får motståndaren att inbilla sig att du har kunskap, är på en högre platå, och att dina inbillade samband är en absolut sanning (medan den fria världens etablerade och ansedda media/akademiker/analytiker/intelligentia bara är korrumperade, dekadenta och närsomhelst kommer att överbevisas plötsligt och definitivt).

men, tyvärr, jag ser bara svaghet och osäkerhet.

att sedan ta en isolerad statistikrad och gravt övertolka denna är knappast kompetent. inte heller är det kompetent att upphöja stora råvarutillgångar som vore det en forte för internationell konkurrenskraft (hello africa, tell me how you're doing?)... ett tips kanske vore att studera de många olika undersökningar för nationalekonomisk konkurrenskraft och markofinansiell styrka som finns? i så fall ser du att EU-länder, Schweiz, Singapore, USA och Japan ligger i topp, medan ryssland sållar sig till sina afrikanska självsfränder kring plats 50-60 eller så (kommer garanterat att försämras ytterligare nästa år).

klapp-klapp!
Citera
2014-08-21, 10:12
Medlem
Citat:

Brics är väl en sammanslutning av ganska små ekonomier, om man jämför med atleterna i väst och Asien, än så länge. Väst har ju dessutom enorma råvarutillgångar och företagarandan är stort i vår det av världen. Alla sitter faktiskt inte framför en dator i vår del av världen utan arbetar hårt, du läser för mycket skräplitteratur.
Så din bild av västvärlden är inte bara fel, den är totalt fel. Min "svenssonekonomi" med hus och bil på uppfarten har jag skapat helt själv genom bra utbildning och en del slit. Att arbeta är bra för kropp och själ kan jag tala om.
Citera
2014-08-21, 10:38
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Det är naturligt att vi saknar en arktis-strategi då våran gräns går till Finland och Norge uppe i norr. Både Norge och Ryssland har sysslat med expansion i norr pga förhoppningar om oljetillgångar där de försöker argumentera att de minsann har rätt till större territorium. Tycker gott vi kan stödja Norge av skandinaviska solidaritetsskäl men det är liksom inget konstigt att Ryssland precis som Norge vill kontrollera sina delar av Arktis.
Citera
2014-08-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Brics är väl en sammanslutning av ganska små ekonomier, om man jämför med atleterna i väst och Asien, än så länge.

Du ÄR korkad.

Jämför du EU+USA med BRICS så har EU+USA ca 10-15% större BNP sammantaget än vad BRICS-länderna har sammantaget. And the gap i shrinking....fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in