Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Få vill ha Turkiet i EU, men man kan ge dom lite lockbete för att Ryssland ska lida. Bästa vore om Turkiet insåg att de måste sluta köpa gas från Ryssland efter att Ryssland infört sanktioner. Turkiet får införa egna sanktioner. De gjorde det här, det är många ryska lastbilar som är strandade i Turkiet då man ställde in turerna med färja från Turkiet till Krim.

Lastbilschaufförerna i Ryssland verkar strejka för fullt också, såg något om en miljon som strejkade?
Chaufförerna protesterar mot en vägskatt. De tunga lastbilarna sliter på vägarna och skatten går till vägarbete. En lösning, som finns också i EU och pressar några åkerier.
Duman funderar på att sänka skatten. Transportministeriet har till uppgift att komma med förslag. Vi talar om en lag antagen i duman.
Chaufförer har ett hårt liv, jag känner några, och skatter och regler är ett bekymmer för dem. De ryska chaufförernas protest är ekonomisk och man får förstå dem. Enmansföretag kan gå omkull. Jag tycker att skatten är onödigt hög och det är inte fel att protestera mot höga skatter. Förenade arbetare är mäktiga och värda att tas på allvar, det har ju Paris fått erfara flera gånger under årens lopp.
Om jag känner VP rätt, så förstår han problemet och tar tag i det, men allt måste gå den rätta vägen genom transportministeriet och duman.
Strejken har ingenting med sanktionerna att göra. När det gäller turkiska sanktioner mot Ryssland, så ser du ut att få som du vill. Davutoglu (stavning?), premiärministern, talar om dem. Han var en gång en hyllad intellektuell, men, som VP säger, så har Gud berövad de turkiska ledarna deras förstånd. Davutoglu gav själv order om att skjuta ned det ryska stridsplanet, säger han. Turkiets sanktioner, om de materialiseras, kommer att misslyckas. Västs sanktioner biter tillfälligt, men har hittills bara stärkt Ryssland på sikt och kommer att straffa EU i många år framöver, men den som önskar Ryssland illa vill inte se det. Jag har i andra trådar skrivit om hur Ryssland går i försvarsställning och bl.a. ersätter utländska produkter med egen inhemsk produktion ganska snabbt. Sanktionerna stoppar inte alla krediter, de börjar nu komma från Kina och det räddar Sperbank och några andra viktiga företag. Sanktionerna och hotet om nya sanktioner har lett till att Ryssland söker ett alternativ till det västerländska betalningssystemet Swift. Mycket mer är på gång och du kan hålla dig uppdaterad genom att läsa mina nya och gamla inlägg.