2015-11-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
http://www.rosbalt.ru/main/2015/11/28/1466030.html
Leonid Gozman menar i ovanlänkade artikel om att tills Turkiet infört motsanktioner, så är de ryska sanktionerna endast begränsande för ryska medborgare. I den nya förordningen som Putin skrev under, så sägs det nämligen ingenting om att begränsa försäljning av grejer till Turkiet från Ryssland. Huruvida motsanktioner kommer är en annan sak.

Själv är jag dock inte jätteglad över dessa bråk mellan två fasciststater. I Turkiet sköts det idag ihjäl en kurdisk advokat, på självklart politiska motiv. Det sprids även rykten om att turkiska studenter jagas av polis i Ryssland. Regeringarna i Moskva och Ankara kommer ta chansen att vara hårdare mot alla "inre fiender" som kan anklagas för att vara ryska/turkiska agenter.

Har inte Europa sett något liknande redan? För ca 70 år sedan? Två fascistiska stater som käftar med varandra, och helt plötsligt hävdar en av dom ett "hugg i ryggen"? Jag ser ingen fin utveckling i det här alls.

Kan man tänka sig att du ser ungefär samma situation som mig
Jag gillar det inte alls men det är ur ett egoistiskt perspektiv bättre att fokus hamnar på den gränsen.
Nästa område jag oroar mig för nu är armenien-azerbajan.
Citera
2015-11-29, 17:53
Medlem
brunstdagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Kan man tänka sig att du ser ungefär samma situation som mig
Jag gillar det inte alls men det är ur ett egoistiskt perspektiv bättre att fokus hamnar på den gränsen.
Nästa område jag oroar mig för nu är armenien-azerbajan.
Dom befinner sig ju båda på Rysslands bakgård och där lär Putin kunna göra precis vad han vill när han så tycker. Ingen av dom har några utsikter att ta sig ur kreml-greppet även om Azerbadjan kanske har lite större svängrum.
Citera
2015-11-29, 17:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstdags
Dom befinner sig ju båda på Rysslands bakgård och där lär Putin kunna göra precis vad han vill när han så tycker. Ingen av dom har några utsikter att ta sig ur kreml-greppet även om Azerbadjan kanske har lite större svängrum.
Kazakstan är Kinas favorit framför Ryssland och de säljer mer till Kina än Ryssland. Ukraina säljer nog också mer spannmål till Kina. Ukraina visar vägen för de andra gamla sovjetrepublikerna, de som inte redan är med i EU och NATO som de flesta av dessa i Europa är. Närmare Kina är det Kina som är en viktigare handelspartner för Azerbadjan, Kazakstan. Kina är köparna, Ryssland har inget att erbjuda. Ukraina har mindre olje- och gasfyndigheter än de nämnda länderna men det är det enda som kommer från Ryssland som inte Ukraina tillverkar minst lika bra själva.
Citera
2015-11-29, 18:36
Medlem
fitz-humes avatar
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article21853891.ab

EU och Turkiet kommer sakta närmare varandra, i de ryska sanktionernas spår. Rätt väg att gå.
Citera
2015-11-29, 18:42
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article21853891.ab

EU och Turkiet kommer sakta närmare varandra, i de ryska sanktionernas spår. Rätt väg att gå.
Få vill ha Turkiet i EU, men man kan ge dom lite lockbete för att Ryssland ska lida. Bästa vore om Turkiet insåg att de måste sluta köpa gas från Ryssland efter att Ryssland infört sanktioner. Turkiet får införa egna sanktioner. De gjorde det här, det är många ryska lastbilar som är strandade i Turkiet då man ställde in turerna med färja från Turkiet till Krim. Lastbilschaufförerna i Ryssland verkar strejka för fullt också, såg något om en miljon som strejkade?
Citera
2015-12-07, 17:21
Medlem
Xeliouss avatar
Vad tror ni, 2015 är snart slut. Denna månad måste Ryssland håva in miljarder till banker och företag, det var väl av värdet $100 miljarder igen. Ryssland och dess banker, vapentillverkare, olje- och gasbolag får inte låna av Europa längre på grund av sanktionerna som vi vet. EU var den stora finansiären vid sidan av USA förut. Kina lånar inte ut till Ryssland. Alltså måste kreml späda ut rubeln ytterligare, öka inflationen och minska värdet på rubeln genom att gr företagen "nytryckta" rubel som företagen får växla in till dollar på marknaden = försvaga rubeln.

Ryssland har försökt köpa guld då dasspappret "rubel" försvagas kraftigt nu. Guld har visat sig vara ännu en nitlott då guldet inte varit så här billigt på många år och guldpriset har hittills haft en sämre utveckling än rubeln. I oktober köpte de några ton guld, sedan oktober har guldpriset sjunkit kraftigt.

Idag rasade oljepriset, Brent backade med nästan 2 dollar och sjunker ned mot 40-strecket. Det snackades förut om att sanktionerna inte hade verkan, nu ser man hur sanktionerna tillsammans med de faktorer jag nämnt krossar Ryssland. Ett Ryssland som nu skaffar sig fler fiender och minskade intäkter och har två konflikter att betala för. En dollar är värd mycket jämfört med rubeln, 69 rubel måste man hosta upp för en enda dollar. Historiskt svagt. Innan rysslands angrepp på Ukraina var en dollar värd 32 rubel.
Citera
2015-12-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vad tror ni, 2015 är snart slut. Denna månad måste Ryssland håva in miljarder till banker och företag, det var väl av värdet $100 miljarder igen. Ryssland och dess banker, vapentillverkare, olje- och gasbolag får inte låna av Europa längre på grund av sanktionerna som vi vet. EU var den stora finansiären vid sidan av USA förut. Kina lånar inte ut till Ryssland. Alltså måste kreml späda ut rubeln ytterligare, öka inflationen och minska värdet på rubeln genom att gr företagen "nytryckta" rubel som företagen får växla in till dollar på marknaden = försvaga rubeln.

Ryssland har försökt köpa guld då dasspappret "rubel" försvagas kraftigt nu. Guld har visat sig vara ännu en nitlott då guldet inte varit så här billigt på många år och guldpriset har hittills haft en sämre utveckling än rubeln. I oktober köpte de några ton guld, sedan oktober har guldpriset sjunkit kraftigt.

Idag rasade oljepriset, Brent backade med nästan 2 dollar och sjunker ned mot 40-strecket. Det snackades förut om att sanktionerna inte hade verkan, nu ser man hur sanktionerna tillsammans med de faktorer jag nämnt krossar Ryssland. Ett Ryssland som nu skaffar sig fler fiender och minskade intäkter och har två konflikter att betala för. En dollar är värd mycket jämfört med rubeln, 69 rubel måste man hosta upp för en enda dollar. Historiskt svagt. Innan rysslands angrepp på Ukraina var en dollar värd 32 rubel.
Och presidenten i den ryska delrepubliken Tjetjenien manar alla muslimer till gemensam front mot väst. Vad är det för signaler Ryssland skickar ut? Verkar ha blivit rena kaoset i landets dialog med omvärlden nu när intäkterna sinar och utgifterna skenar. Dessutom verkar Ryssland och Turkiet dansa en farlig dödsdans
som isolerar Ryssland än mer. Kommer att ta generationer innan Ryssland anses som en trovärdig och stabil nation av omvärlden. Det farliga kan nog bli när den ryska kassakistan börjar sina på allvar och Putin dröm om ett Storryssland bleknar bort.
Citera
2015-12-07, 20:07
Medlem
DaEzzs avatar
Det enda som håller Ryssland flytande är det faktum att man fortfarande har väl tilltagna (väst) valutareserver.

Men som Anton Siluanov (dvs Putins finansminister) flaggade för i slutet av oktober så är alla reserver slut om 18-24 månader (och då är prognosen baserad på ett oljepris runt 50 dollar/fat...)

Ryssland är nu indraget i ett kostsamt, lågintensivt krig i något skitland i MÖ, tvingas slösa nationella resurser på ockuperad mark i Europa, har att hantera ett ihållande prisfall på energimarknaden som gör budgetar och prognoser i stort meningslösa och inte minst har man helt på egen hand tillskansat sig en total brist på trovärdighet hos i stort sett vart enda västland och finansiell institution på planeten som annars hade kunnat hjälpa upp situationen....känns det igen?

Ryssland upprepar historien och vem kan ärligt talat vara förvånad - det är ju precis samma mentalitet som råder i Kreml nu som för 25 år sedan. I grunden samma Sovjetskolade kreatur nu som då.

Man får hoppas på att Väst denna gång med varsam hand styr sönderfallet mot en så pass kontrollerad process som det bara är möjligt.
Citera
2015-12-07, 20:10
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Och presidenten i den ryska delrepubliken Tjetjenien manar alla muslimer till gemensam front mot väst. Vad är det för signaler Ryssland skickar ut?

Kadyrov anar husses svaghet,morrar och drar i kopplet. Om Putin tappar greppet så kommer till att börja med Ryssland att bittert få ångra det. Tjetjenerna har långt ifrån övergett sina självständighetssträvanden.
Citera
2015-12-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Få vill ha Turkiet i EU, men man kan ge dom lite lockbete för att Ryssland ska lida. Bästa vore om Turkiet insåg att de måste sluta köpa gas från Ryssland efter att Ryssland infört sanktioner. Turkiet får införa egna sanktioner. De gjorde det här, det är många ryska lastbilar som är strandade i Turkiet då man ställde in turerna med färja från Turkiet till Krim. Lastbilschaufförerna i Ryssland verkar strejka för fullt också, såg något om en miljon som strejkade?

Chaufförerna protesterar mot en vägskatt. De tunga lastbilarna sliter på vägarna och skatten går till vägarbete. En lösning, som finns också i EU och pressar några åkerier.

Duman funderar på att sänka skatten. Transportministeriet har till uppgift att komma med förslag. Vi talar om en lag antagen i duman.

Chaufförer har ett hårt liv, jag känner några, och skatter och regler är ett bekymmer för dem. De ryska chaufförernas protest är ekonomisk och man får förstå dem. Enmansföretag kan gå omkull. Jag tycker att skatten är onödigt hög och det är inte fel att protestera mot höga skatter. Förenade arbetare är mäktiga och värda att tas på allvar, det har ju Paris fått erfara flera gånger under årens lopp.

Om jag känner VP rätt, så förstår han problemet och tar tag i det, men allt måste gå den rätta vägen genom transportministeriet och duman.

Strejken har ingenting med sanktionerna att göra. När det gäller turkiska sanktioner mot Ryssland, så ser du ut att få som du vill. Davutoglu (stavning?), premiärministern, talar om dem. Han var en gång en hyllad intellektuell, men, som VP säger, så har Gud berövad de turkiska ledarna deras förstånd. Davutoglu gav själv order om att skjuta ned det ryska stridsplanet, säger han. Turkiets sanktioner, om de materialiseras, kommer att misslyckas. Västs sanktioner biter tillfälligt, men har hittills bara stärkt Ryssland på sikt och kommer att straffa EU i många år framöver, men den som önskar Ryssland illa vill inte se det. Jag har i andra trådar skrivit om hur Ryssland går i försvarsställning och bl.a. ersätter utländska produkter med egen inhemsk produktion ganska snabbt. Sanktionerna stoppar inte alla krediter, de börjar nu komma från Kina och det räddar Sperbank och några andra viktiga företag. Sanktionerna och hotet om nya sanktioner har lett till att Ryssland söker ett alternativ till det västerländska betalningssystemet Swift. Mycket mer är på gång och du kan hålla dig uppdaterad genom att läsa mina nya och gamla inlägg.
Citera
2015-12-08, 18:35
Medlem
Xeliouss avatar
Man kan förstå Putins rädsla när hans fascistpropaganda inte biter mot det egna folket. Nu är det ingen yttre fiende han lögnaktigt kan försöka skrämma det ryska folket med i den vanliga fascistiska stilen som det står i artikeln jag länkade till, nej han kan inte kalla 3 miljoner ryssar för "CIA-betalda" eller liknande skit som Kreml brukar komma med. Putin vill få in mer pengar för att finansiera sina krig och har skickat de judiska bröderna Rotenbergs för just detta uppdrag (som de tjänar miljarder på). Sanktionerna biter redan hårt som de ska, idag kom nyheten om att ryssarna inte har råd köpa nya bilar, samtidigt som Kremls enda stora inkomstkälla, oljan och övriga naturresurser, dyker ned mot rekordlåga nivåer. Det ryska folket lider under en värdelös ledare, och när denne värdelöse ledare ytterligare vill pungslå det ryska folket så säger de ifrån.

Ryssland har svårt klara sig utan EU och USA. Ryska banker, oljebolag, till och med vapenindustrin klarar sig inte utan de lån som EU och USA stått för förut. Sanktionerna kom på plats eftersom vi i de demokratiska länderna naturligtvis inte kan stödja en fascistisk stat som angriper sina grannländer som Ryssland gjort mot Ukraina. Ryssland har också direkt hotat oss i Sverige och övriga länder i Europa. Nu senast hotade Ryssland Makedonien. Så länge Ryssland leds av en galen fascist som Putin så kommer inte sanktionerna försvinna.

Turkiska sanktioner mot Ryssland är fin fint! Putin kan inte hålla sig från att göra sig ovän med allt och alla. Vi bara väntar på en militär incident med Kina, det har RYssland haft många gånger, till och med flera krig.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Chaufförerna protesterar mot en vägskatt. De tunga lastbilarna sliter på vägarna och skatten går till vägarbete. En lösning, som finns också i EU och pressar några åkerier.

Duman funderar på att sänka skatten. Transportministeriet har till uppgift att komma med förslag. Vi talar om en lag antagen i duman.

Chaufförer har ett hårt liv, jag känner några, och skatter och regler är ett bekymmer för dem. De ryska chaufförernas protest är ekonomisk och man får förstå dem. Enmansföretag kan gå omkull. Jag tycker att skatten är onödigt hög och det är inte fel att protestera mot höga skatter. Förenade arbetare är mäktiga och värda att tas på allvar, det har ju Paris fått erfara flera gånger under årens lopp.

Om jag känner VP rätt, så förstår han problemet och tar tag i det, men allt måste gå den rätta vägen genom transportministeriet och duman.

Strejken har ingenting med sanktionerna att göra. När det gäller turkiska sanktioner mot Ryssland, så ser du ut att få som du vill. Davutoglu (stavning?), premiärministern, talar om dem. Han var en gång en hyllad intellektuell, men, som VP säger, så har Gud berövad de turkiska ledarna deras förstånd. Davutoglu gav själv order om att skjuta ned det ryska stridsplanet, säger han. Turkiets sanktioner, om de materialiseras, kommer att misslyckas. Västs sanktioner biter tillfälligt, men har hittills bara stärkt Ryssland på sikt och kommer att straffa EU i många år framöver, men den som önskar Ryssland illa vill inte se det. Jag har i andra trådar skrivit om hur Ryssland går i försvarsställning och bl.a. ersätter utländska produkter med egen inhemsk produktion ganska snabbt. Sanktionerna stoppar inte alla krediter, de börjar nu komma från Kina och det räddar Sperbank och några andra viktiga företag. Sanktionerna och hotet om nya sanktioner har lett till att Ryssland söker ett alternativ till det västerländska betalningssystemet Swift. Mycket mer är på gång och du kan hålla dig uppdaterad genom att läsa mina nya och gamla inlägg.
Citera
2015-12-08, 23:55
Medlem
zebraonions avatar
Konstigt att vedhuggare hoppas på att Putin räddar lastbilschaufförerna undan deras öde.
Han har hittills inte ens erkänt att problemet existerar. Mintrans (transportministeriet) har sagt att vägavgiften (det är inte en skatt, det samlas in av ett privat bolag) är totalt berättigad, och ej kommer att tas bort.

Putin är inte på folkets sida, brush. Han är på sina rika vänners sida, som han ska göra ännu rikare. Argumentet "han får inte veta sanningen!" håller inte heller - en god ledare ska söka sig till sanningen, inte bara lyssna på nickedockor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in