Citat:
Saudiarabien är inte i krig och inget hot mot oss, det finns ingen anledning varför vi inte skulle ha levererat dit. Ryssland däremot är ett hot mot Sverige som vi ser i dessa dagar. Saudiarabien och Ryssland är fiender, det är bra för oss.
Saudiarabien har inte attackerat sina grannländer så som Ryssland. Ryssland lider under sanktionerna eftersom de hotar, invaderat och annekterar grannländers territorium. Väldigt lätt att förstå.
Saudiarabien har inte attackerat sina grannländer så som Ryssland. Ryssland lider under sanktionerna eftersom de hotar, invaderat och annekterar grannländers territorium. Väldigt lätt att förstå.
Skapligt förvånande att se den här argumentationen från dig med tanke på din inställning i Syrien-tråden. Kan utveckla men blir OT.
Citat:
Benämningen "extremt skitland" om Saudi, sunni-arabvärldens o OPECS tyngsta o mest inflytelserika land, säger mer om dig o dina kunskaper, än om Saudi. Det svenska näringslivet håller garanterat inte med dig o det är inte bara 'USA-allierade marknader' sv företag säljer vapen till , jag kan ge dig många exempel, utöver Indien t.ex. Nordkorea däremot är en 'skitmarknad' o ett svartlistat land.
Ontopic - Ryssland:
Jag begriper inte vad du argumenterar mot. Som du säger vill företag sälja så mycket som möjligt till så många som möjligt. När så plötsligt regeringar sätter upp en stopp skylt, motiverat av gemensamma nationella säkerhetsintressen, har en del stora tyska företag, men även andra i andra länder inkl USA, till en början protesterat mer el mindre högljutt. Anledningen till att protesterna sedan tystnat är väl att det gått upp för företagsledarna att Rysslands agerande innebär mycket större risker, långsiktigt för de egna företagen, än att försäljningssiffrorna tilllfälligt dyker. Storföretagsledare har i allmänhet täta kontakter med sina regeringar.
I Sverige har näringslivet knappt alls protesterat mot EU sanktionerna mot Ryssland.
Fortsätt gärna kalla ovan nämnda för 'naivt', men du har inte lyckats visa på vilken grund.
Ontopic - Ryssland:
Jag begriper inte vad du argumenterar mot. Som du säger vill företag sälja så mycket som möjligt till så många som möjligt. När så plötsligt regeringar sätter upp en stopp skylt, motiverat av gemensamma nationella säkerhetsintressen, har en del stora tyska företag, men även andra i andra länder inkl USA, till en början protesterat mer el mindre högljutt. Anledningen till att protesterna sedan tystnat är väl att det gått upp för företagsledarna att Rysslands agerande innebär mycket större risker, långsiktigt för de egna företagen, än att försäljningssiffrorna tilllfälligt dyker. Storföretagsledare har i allmänhet täta kontakter med sina regeringar.
I Sverige har näringslivet knappt alls protesterat mot EU sanktionerna mot Ryssland.
Fortsätt gärna kalla ovan nämnda för 'naivt', men du har inte lyckats visa på vilken grund.
Jag kan inte gå in mer på Saudi utan att dra tråden alltför off-topic, men vi har uppenbarligen olika syn på vilket hot respektive land utgör mot sin omvärld. Naivt tycker jag exempelvis också det kursiverade är, i synnerhet det fetmarkerade. Företagsledarna/affärsmännen det gäller har sannolikt betydligt bättre koll på utvecklingen i Ryssland än vad våra politiker eller media har, eftersom de faktiskt verkar i landet och dagligen konfronteras med landets nackdelar (och ser fördelarna). Jag vidhåller att de tystnat för att de är rädda om/för andra kunder, men vi får helt enkelt "agree to disagree".