2014-03-04, 14:43
Medlem
Har en kubformad rostbiff på ett kilo här, tänkte göra den i ugnen på låg temperatur, vill att den ska vara klar åtminstone till 18/19 då vi äter middagen.

Vi har ingen ugnstermometer så det blir att gissa sig fram, men jag vill veta på ett ungefär hur länge den ska vara inne innan jag kör igång.

Har tidigare erfarenheter med kött i låg temperatur, men då har jag exempelvis kört ett stycke kött i drygt 4 timmar på 125 grader, men när jag googlar rostbiff på 100 grader så säger några att den bara ska vara inne i 1½ timma?

Har ni några tips att ge?
Citera
2014-03-04, 15:03
Medlem
zepofans avatar
Ta på dig skorna och jogga ner till ICA och lägg en hundring på en termometer, det är det bästa tips jag kan ge. Att gissa sig till hur länge köttet ska stå i ugnen är omöjligt när det är så många faktorer som spelar in.
Är köttet kylskåpskallt eller rumstempererat? Hur tjock är biten, vikten säger inte allt? Ugnar är olika, det som funkar hos mig kanske inte funkar hos dig. Hur vill du ha din rostbiff, engelsk eller fransk?
Som sagt, termometer is the shit.
Citera
2014-03-04, 15:06
Medlem
Morgonbonges avatar
Tyvärr inte. Termometer är nästan uteslutande det viktigaste i samband med tillagning av kött i ugn. Ett köttstycke på 1 kg går fort i ugnen och några enstaka minuter skiljer därför graderna åt. Jag brukar köra 100 grader samt ta ut steken på 57-58 grader och låta den efterdra i folie i 10-15 minuter. Jag skulle gissa på en timme och en kvart, men det är svårt.
Senast redigerad av Morgonbonge 2014-03-04 kl. 15:08.
Citera
2014-03-04, 15:10
Medlem
Jaja, men det är ett genomsnitt jag vill ha, det är knappast 50 timmar, eller 10 minuter, någonstans emellan är det en fungerande tid, då jag fått tips som funkat för andra köttstycken.

Det är rumstemperatur och drygt ett kilo som jag sa, det finns tumregler för exempelvis kyckling som fungerar per kilo, varför inte rostbiff?

Jag vill ha den inte för tillagad, utan lagom.
Citera
2014-03-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonbonge
Tyvärr inte. Termometer är nästan uteslutande det viktigaste i samband med tillagning av kött i ugn. Ett köttstycke på 1 kg går fort i ugnen och några enstaka minuter skiljer därför graderna åt. Jag brukar köra 100 grader samt ta ut steken på 57-58 grader och låta den efterdra i folie i 10-15 minuter. Jag skulle gissa på en timme och en kvart, men det är svårt.

Okej, tack!

Men när jag körde en nätad fransyska så körde jag i 4 timmar på 125 grader, är det sån stor skillnad?
Citera
2014-03-04, 15:17
Medlem
Morgonbonges avatar
Jag är ledsen, men jag kan tyvärr inte helt sätta fingret på tid (det kan gå två minuter mellan graderna). Testa därför 1½ timme. Den kommer inte att bli blodig. Kanske så blir den medium eller i värsta fall well done.

Apropå kyckling så är det en helt annan sak att steka i ugn än en nötstek i önskad kärntemperatur.
Citera
2014-03-04, 15:26
Medlem
Morgonbonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
Okej, tack!

Men när jag körde en nätad fransyska så körde jag i 4 timmar på 125 grader, är det sån stor skillnad?

Jag har aldrig tillagat fransyska i ugn. Om jag inte har älgkött så brukar jag köra rostbiffsstek, vilket jag gjorde i fredags (En bit på 1,1 kg). Det borde ju inte vara någon större skillnad. Ta gärna av nätet och förstek den på båda sidor i en varm panna innan så att den får en fin brynfärg. Förstekningen kan nog också ha sin påverkan på hur länge köttet bör stå i ugnen. Jag vill minnas att min perfekta fredagsstek med förstekning kördes i ungefär 1 timme och en kvart, och fick sedan efterdra i folie i 15 minuter.
Citera
2014-03-04, 15:34
Medlem
Morgonbonges avatar
Kom ihåg att skära köttet i dess fiberriktning innan servering. Det har en stor påverkan på köttets mörhet, dvs på tvären.
Senast redigerad av Morgonbonge 2014-03-04 kl. 15:37.
Citera
2014-03-04, 15:39
Medlem
Citat:
Jag har aldrig tillagat fransyska i ugn. Om jag inte har älgkött så brukar jag köra rostbiffsstek, vilket jag gjorde i fredags (En bit på 1,1 kg). Det borde ju inte vara någon större skillnad. Ta gärna av nätet och förstek den på båda sidor i en varm panna innan så att den får en fin brynfärg. Förstekningen kan nog också ha sin påverkan på hur länge köttet bör stå i ugnen. Jag vill minnas att min perfekta fredagsstek med förstekning kördes i ungefär 1 timme och en kvart, och fick sedan efterdra i folie i 15 minuter.

Citat:
Kom ihåg att skära köttet i dess fiberriktning innan servering. Det har en stor påverkan på köttets mörhet, dvs på tvären.

Okej, tack för tipsen , rapporterar resultatet efter middagen!
Citera
2014-03-04, 15:49
Medlem
Morgonbonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
Okej, tack för tipsen , rapporterar resultatet efter middagen!

Kör 1 timme och 30 minuter för säkerhets skull (min vart medium-rare på cirka 1,15 min). Kom ihåg att en termometer är en väl investering till nästa gång för att få det absolut perfekta köttet. Nästa gång borde du dessutom testa att (Morgonbonges special) hälla ut en liten burk öl i en separat del av ugnen för att på så sätt också få köttet att förångas samtidigt som den steks. Du kommer då aldrig ha ätit en mörare och bättre stek. Inväntar resultat. Bon appétit!
Citera
2014-03-04, 16:09
Medlem
Morgonbonges avatar
Oxfilé i 2 timmar på 100 grader enligt denna kock. http://www.spisa.nu/3.16674/recept/b...ap-kottskolan/

Ta ut köttet och titta efter 1 timme och 30 minuter och låt det gå vidare där efter om du så väl önskar. Varje ugn skiljer sig radikalt åt samt köttstycket i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in