2014-03-04, 13:24
Medlem
Tjena Folket

Det är nämligen så att jag ska börja jobba som business intelligence konsult och jag är junior. Någon som skulle kunna hjälpa mig på traven hur jag kan öva inför mitt jobb? Så att jag redan nu får kunskaper i mina arbetsuppgifter och träna redan nu
Citera
2014-03-04, 14:21
Medlem
The Barrs avatar
Databaser -> Studier och arbetsliv

/Mod

BI kan vara hur avancerat som helst, vad exakt är dina arbetsuppgifter? Vilken relevant kunskap har du redan?
Citera
2014-03-04, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Databaser -> Studier och arbetsliv

/Mod

BI kan vara hur avancerat som helst, vad exakt är dina arbetsuppgifter? Vilken relevant kunskap har du redan?

Jag är nyexaminerad dvs junior. Har sysslat en del med SQL. Men vad kan man pratiskt börja träna på för att komma in i det? De använder Microsoft verktyg
Citera
2014-03-05, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donderma
Jag är nyexaminerad dvs junior. Har sysslat en del med SQL. Men vad kan man pratiskt börja träna på för att komma in i det? De använder Microsoft verktyg
Jag skulle börja med en orientering i floran av produkter som Microsoft har i sin BI-låda.

För att lära mig när man ska använda vad. Och få en översikt.

Sedan skulle jag kolla lite med vad företaget du arbetar på jobbar med för produkter. Och kika på dem lite grand.

En och en.
Citera
2014-03-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenTuba
Jag skulle börja med en orientering i floran av produkter som Microsoft har i sin BI-låda.

För att lära mig när man ska använda vad. Och få en översikt.

Sedan skulle jag kolla lite med vad företaget du arbetar på jobbar med för produkter. Och kika på dem lite grand.

En och en.
Reporting Services och Analysing Services är några produkter man hör om då och då. Men notera att det kan ju vara så att det är bra att rikta in sig på någon annan.
Eftersom det är så många produkter hinner inte en person med alla, eller ja skumma då, men inte "på riktigt" så det ger affärsnytta.
Citera
2014-03-05, 23:26
Medlem
Kroulls avatar
Jag hade börjat med PowerPivot:

http://www.microsoft.com/en-us/bi/powerpivot.aspx
Citera
2014-03-06, 13:49
Medlem
Hej donderma,

Kul att du fått jobb som junior bi-konsult! Ska försöka ge dig en överskådlig bild på hur du skulle kunna föbereda dig för rollen som bi-konsult.

Förmodligen kommer du få börja som utvecklare inom bi, vilket innebär huvudsakligen att du ska sätta in dig i olika utvecklarverktyg inom Microsoft Business Intelligence.

Ska förklara för dig vad BI brukar innebära från ax till limpa(ur ett utvecklarperspektiv) och sedan mappa det till de olika verktygen inom microsoft bi.

Till o börja med har du olika källsystem vars data du ska behandla, göra något vettigt utav. transformera, tvätta osv. Detta gör du med ett s.k ETL-verktyg(extract transform load), som alltså gör dessa tre saker huvudsaker; extraherar data från diverse källsystem(som kan vara alltifrån olika databaser, till erpsystem, excelfiler osvosv), transformerar datat(tvättar, ordnar olika regler, sätter logik i datat, fixar småfix) till att ladda[load] datat i olika datamarts exempelvis. Googla mer om loadsteget för microsoft, kan varierar sig från verktyg till verktyg! Det är alltså med etl-verktyg du BYGGER ditt datawarehouse, på svenska datalager.

Inom Microsoft BI är det verktyget SSIS(Sql Server Integration Services) man använder för detta ändamål. SSIS är alltså Microsofts ETL-verktyg.

Jobbar man med Microsoft BI använder man även ofta sig utav Analysis Services för att skapa sina OLAP-kuber. Verktyget är mer känt som SSAS(SQL Server Analysis Services). Dessa kuber bygger du ovanpå resultatet du får utav ditt byggande i SSIS kan man säga. Du skapar kuber som du kan köra drilldowns, drillthrough, du skapar hierarkier, du gör aggregeringar av datat. Googla mer på detta för att förstå koncepten! Kuber är en väsentlig del av BI överlag skulle jag säga.

Slutligen använder man SSRS (SQL Server Reporting Services). Det är ett utvecklarverktyg som du bygger rapporter på, detta är ett s.k frontend-verktyg, det är resultatet från detta som din slutkund kommer använda sig utav.

På allt detta använder man sig utav SQL Server Management Studio, som är databashanteraren, det är här du kollar på alla tabellerna o kuberna som har genererats i SSIS och SSAS.

Så utvecklingsmässigt skulle det se ut såhär om en kund använde sig utav hela microsoft bi-floran, vilket förövrigt är rätt ovanligt. Det är många företag som bygger sitt datawarehouse med SSIS, och sina kuber med SSAS, men sen använder exempelvis Microsoft Powerpivot som rapportverktyg, eller Qlikview. Eller att man använder ett etl-verktyg från Oracle, bygger kuber med Microsoftverktyg, och använder IFS Business Analytics som rapportverktyg tillexempel.

Det är svårt att veta riktigt hur din roll skulle kunna se ut, att säga att man jobbar som bi-konsult är lika brett som att säga att man jobbar som ekonom. Det jag utgått ifrån nu är om du skulle jobba som utvecklare inom Microsoft Business Intelligence. Om du har fått lite mer input än så om din roll kan jag säkert hjälpa dig lite mer detaljerat! Men huvudsakligen skulle jag fokusera på följande nyckelord/begrepp och kolla runt på nätet, youtubeklipp osv;

Datawarehousing SSIS
SSAS
SSRS
Sql Server Management studio
Transact SQL (t-sql)
dimensional modeling
star schema
kimball

Hoppas det var till någon hjälp!

Mvh
Citera
2014-03-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delcidious
Hej donderma,

Kul att du fått jobb som junior bi-konsult! Ska försöka ge dig en överskådlig bild på hur du skulle kunna föbereda dig för rollen som bi-konsult.

Förmodligen kommer du få börja som utvecklare inom bi, vilket innebär huvudsakligen att du ska sätta in dig i olika utvecklarverktyg inom Microsoft Business Intelligence.

Ska förklara för dig vad BI brukar innebära från ax till limpa(ur ett utvecklarperspektiv) och sedan mappa det till de olika verktygen inom microsoft bi.

Till o börja med har du olika källsystem vars data du ska behandla, göra något vettigt utav. transformera, tvätta osv. Detta gör du med ett s.k ETL-verktyg(extract transform load), som alltså gör dessa tre saker huvudsaker; extraherar data från diverse källsystem(som kan vara alltifrån olika databaser, till erpsystem, excelfiler osvosv), transformerar datat(tvättar, ordnar olika regler, sätter logik i datat, fixar småfix) till att ladda[load] datat i olika datamarts exempelvis. Googla mer om loadsteget för microsoft, kan varierar sig från verktyg till verktyg! Det är alltså med etl-verktyg du BYGGER ditt datawarehouse, på svenska datalager.

Inom Microsoft BI är det verktyget SSIS(Sql Server Integration Services) man använder för detta ändamål. SSIS är alltså Microsofts ETL-verktyg.

Jobbar man med Microsoft BI använder man även ofta sig utav Analysis Services för att skapa sina OLAP-kuber. Verktyget är mer känt som SSAS(SQL Server Analysis Services). Dessa kuber bygger du ovanpå resultatet du får utav ditt byggande i SSIS kan man säga. Du skapar kuber som du kan köra drilldowns, drillthrough, du skapar hierarkier, du gör aggregeringar av datat. Googla mer på detta för att förstå koncepten! Kuber är en väsentlig del av BI överlag skulle jag säga.

Slutligen använder man SSRS (SQL Server Reporting Services). Det är ett utvecklarverktyg som du bygger rapporter på, detta är ett s.k frontend-verktyg, det är resultatet från detta som din slutkund kommer använda sig utav.

På allt detta använder man sig utav SQL Server Management Studio, som är databashanteraren, det är här du kollar på alla tabellerna o kuberna som har genererats i SSIS och SSAS.

Så utvecklingsmässigt skulle det se ut såhär om en kund använde sig utav hela microsoft bi-floran, vilket förövrigt är rätt ovanligt. Det är många företag som bygger sitt datawarehouse med SSIS, och sina kuber med SSAS, men sen använder exempelvis Microsoft Powerpivot som rapportverktyg, eller Qlikview. Eller att man använder ett etl-verktyg från Oracle, bygger kuber med Microsoftverktyg, och använder IFS Business Analytics som rapportverktyg tillexempel.

Det är svårt att veta riktigt hur din roll skulle kunna se ut, att säga att man jobbar som bi-konsult är lika brett som att säga att man jobbar som ekonom. Det jag utgått ifrån nu är om du skulle jobba som utvecklare inom Microsoft Business Intelligence. Om du har fått lite mer input än så om din roll kan jag säkert hjälpa dig lite mer detaljerat! Men huvudsakligen skulle jag fokusera på följande nyckelord/begrepp och kolla runt på nätet, youtubeklipp osv;

Datawarehousing SSIS
SSAS
SSRS
Sql Server Management studio
Transact SQL (t-sql)
dimensional modeling
star schema
kimball

Hoppas det var till någon hjälp!

Mvh

Kunde inte önska bättre svar. Det var lite sånt här som jag har fått höra att jag ska sätta mig och jobba med. Att du beskrev detta i detalj hjälpte mig en hel del. Jag kommer att gå och börja öva på dessa verktyg och tips som du beskrev. Tack =)
Citera
2014-03-07, 16:35
Medlem
desmoduss avatar
Ovanstående är en utmärkt sammanfattning, så jag har inte mycket att tillägga.

Om det faktiskt är MSBI du ska syssla med så kan jag rekommendera Training Kits:en som tillhör MS-certen 70-461, 462 och 463. Framförallt 63:an. Finns på Bokus tex. De innehåller bra hands on-övningar i de aktuella verktygen. Och vill du sen ta cert så skadar det ju inte. De omfattar dock inte SSAS så där får du hitta andra kunskapskällor.

Lycka till och välkommen till branschen.
Citera
2014-03-07, 16:46
Moderator
^Eazs avatar
Delcidious sammanfattar det hela väldigt bra.

Jobbar själv som BI konsult, dock inte med MS utan med Oracle, dock konceptet är ju samma oavsett plattform.
Citera
2014-03-09, 17:05
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delcidious
...
Integration Services
...
Analysis Services
...
Reporting Services
...

Citat:
Ursprungligen postat av desmodus
Ovanstående är en utmärkt sammanfattning...

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Delcidious sammanfattar det hela väldigt bra.

Varför rekommenderar ni föråldrad teknik?

Att rekommendera ovanstående teknikstack, är som att rekommendera Windows Mobile, istället för Windows Phone, till någon som skall köpa sin första smartphone...

Nuförtiden är det Power Pivot och Power Query som gäller.
Citera
2014-03-09, 20:39
Medlem
desmoduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Varför rekommenderar ni föråldrad teknik?

Att rekommendera ovanstående teknikstack, är som att rekommendera Windows Mobile, istället för Windows Phone, till någon som skall köpa sin första smartphone...

Nuförtiden är det Power Pivot och Power Query som gäller.

Jag känner inte till några företag som löser alla sina BI-behov med de två verktygen, gör du? Som konsult tror jag inte heller du kommer så långt med enbart de verktygen på cv:t.

Hela MS-stacken har sitt existensberättigande och kommer att leva i många år till. Power Pivot och Power Query är användbara verktyg och har sin niche. Ska man droppa ytterligare lite namn så tycker jag man ska snegla lite på Hadoop och MongoDB också, mycket av framtidens data warehousing kommer att kräva den typen av verktyg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in