Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-03-04, 07:52
Medlem
Efter att ha varit med på några tävlingar börjar jag fundera på hur olika klubbarna i Sverige egentligen är när det gäller kunskapskraven för gradering i WTF taekwondo. De går ganska snabbt att se att vissa klubbar (främst från 08 och i viss mån 031) graderat upp killar (oftast) som inte alls kan det de borde kunna enligt min uppfattning. Visst, de sparkar hårt och högt, men tekniken är värdelös och de får sällan poäng, vilket får mig att misstänka att man har ”låga krav” för att locka medlemmar som jagar bälten. Det finns ju riktlinjer från svenska taekwondoförbundet, men de är väl klubbarna inte tvungna att följa om jag fattat rätt? Där jag tränar ligger kraven betydligt högre, i genomsnitt så krävs mer eller mindre dubbla antalet träningstimmar samt poomse-kunskaper jämfört med anvisningarna från förbundet. Tex. för att klara GUP6 (grön-blått), ska man förutom teori, sparring m.m. kunna de fem första poomse och ha varit på minst 150 träningar. Nyfiken, hur funkar det i era klubbar?
Citera
2014-03-04, 08:52
Medlem
Samurai7s avatar
Den klubb där jag tränade i kunde också ha ganska högt tempo i graderingen hos vissa deltagare, men förutsättningen var förståss att de faktiskt behärskade de tekniker som förväntades av dem.

Jag kan ha fel, men jag upplever att taekwondo-klubbar generellt har en mer flexibel graderingstradition än andra jämförbara asiatiska kampstilar.
Citera
2014-03-04, 08:59
Medlem
Thegreatsunshines avatar
Det verkar gå fortare att gradera i Taekwondo än i andra kampsporter. Åtminstone om man jämför med de japanska kampsporterna.
Citera
2014-03-04, 11:31
Medlem
TheJackets avatar
WTF är alltid mer generösa med graderingarna än ITF upplevde jag. Var många i våran grupp som inte borde fått grönt när det var dags minns jag.
Citera
2014-04-29, 15:49
Medlem
Marakecas avatar
Kan bara hålla med. Jag är svartbältesgraderad i WTF men väntade en hiskelig massa år innan jag graderade mig. Sladdade bl.a runt som blåbälte i nästan sex år i någon sorts tyst protest mot bälteshetsen. Å andra sidan anser jag att jag har förtjänat och håller rätt kvalitet för mina grader. Rent generellt anser jag att en dangrad i itf,karate, judo och liknande arter väger tyngre, helt enkelt eftersom de har betydligt högre krav på en dangrad.
Citera
2014-04-29, 17:42
Bannlyst
ITF tenderar att vara mer strikt, där jag tränat. Har även tränat utomlands, där är ITF över blått inte alls vidare lätt. Skulle tagit rött i Thailand, men pallade inte graderingen, då jag började med Thai istället.
Citera
2014-04-29, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thegreatsunshine
Det verkar gå fortare att gradera i Taekwondo än i andra kampsporter. Åtminstone om man jämför med de japanska kampsporterna.

Bujinkan över brunt kan ta flera år innan man kommer vidare. Sjukt enformigt. Tog mig cirka 4,5 år för brunt i Aikido, men sen gick det jäkligt långsamt, så orkade inte kämpa för svart.
Citera
2014-04-30, 22:42
Medlem
Profaxs avatar
WTFgraderingarna är ju ett skämt på många klubbar i Sverige. Jag vet utövare som får sitt svarta bälte innan dom är 15, då det är gradering i slutet på varje termin.
Citera
2014-05-01, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
WTFgraderingarna är ju ett skämt på många klubbar i Sverige. Jag vet utövare som får sitt svarta bälte innan dom är 15, då det är gradering i slutet på varje termin.

Sverige är ett skämt på det mesta tyvärr. Speciellt när det gäller disciplin. Inte en chans att du får svart i Korea utan minst tre brutna ben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in