Citat:
Egentligen hör en tråd lik denna inte hemma här på flashback.. För tråden kommer här oundvikligen att till största del fyllas av 'irrelevanta inlägg p.g.a. missuppfattningar'.
En del av mig vill adressera vissa av dessa 'irrelevanta inlägg p.g.a. missuppfattningar',, men sådan adressering hade oundvikligen utlöst ännu fler laviner av 'irrelevanta inlägg p.g.a. missuppfattningar'.
Men eftersom jag har en sån härlig text tillhands så blir det ändå en sådan slags adressering:
Nondualism
Boken "The essential Kabbalah - The heart of jewish mysticism" sätter det i ord på följande vis:
MEN (och detta är inte diskutabelt): Paradoxalt nog så går det att skilja emellan Gud/Ein Sof/Skaparen/metafysiken och Guds skapelse/"that which exist"/fysiken,, samtidigt som det inte går.
Den paradoxen finner vi i ovanstående citat i följande form:
Och trådstarten var, kort sammanfattat: Där Guds skapelse är, där är inte Gud,,, Och där Gud är, där är inte Guds skapelse. Med andra ord: De är 'i sig själva' förevigt okända för varandra.
En del av mig vill adressera vissa av dessa 'irrelevanta inlägg p.g.a. missuppfattningar',, men sådan adressering hade oundvikligen utlöst ännu fler laviner av 'irrelevanta inlägg p.g.a. missuppfattningar'.
Men eftersom jag har en sån härlig text tillhands så blir det ändå en sådan slags adressering:
Nondualism
Boken "The essential Kabbalah - The heart of jewish mysticism" sätter det i ord på följande vis:
MEN (och detta är inte diskutabelt): Paradoxalt nog så går det att skilja emellan Gud/Ein Sof/Skaparen/metafysiken och Guds skapelse/"that which exist"/fysiken,, samtidigt som det inte går.
Den paradoxen finner vi i ovanstående citat i följande form:
Och trådstarten var, kort sammanfattat: Där Guds skapelse är, där är inte Gud,,, Och där Gud är, där är inte Guds skapelse. Med andra ord: De är 'i sig själva' förevigt okända för varandra.
Ja, det citatet håller jag med om. "Gud är allting, men allting är inte Gud." Det innebär att om du samlar ihop allting så kommer det inte bli lika med Gud, utan det blir endast Guds energier. Gud själv är en person, och därför är inte allting lika med Gud. Men samtidigt är Gud allting eftersom allting är Gud's energier.
Ditt citat säger även "It is present in everything". Betyder inte det att Ein Sof är medveten om allting? Eller är Ein Sof bara någon omedveten, opersonlig tomhet eller "void"?
I Bhagavata Purana förklaras det att den absoluta sanningen förverkligas i tre aspekter; Brahman, Paramatma och Bhagavan. Brahman är den opersonliga universella anden, Gud's utstrålning. Paramatma är översjälen som befinner sig i alla atomer och allas hjärtan som guide och vittne. Slutligen är Bhagavan Gudomens Personlighet. Så, som Paramatma, den allt genomträngande aspekten, är 'skaparen' medveten om allt.