• 1
  • 2
2014-03-10, 11:15
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f000l
Egentligen hör en tråd lik denna inte hemma här på flashback.. För tråden kommer här oundvikligen att till största del fyllas av 'irrelevanta inlägg p.g.a. missuppfattningar'.
En del av mig vill adressera vissa av dessa 'irrelevanta inlägg p.g.a. missuppfattningar',, men sådan adressering hade oundvikligen utlöst ännu fler laviner av 'irrelevanta inlägg p.g.a. missuppfattningar'.

Men eftersom jag har en sån härlig text tillhands så blir det ändå en sådan slags adressering:

Nondualism
Boken "The essential Kabbalah - The heart of jewish mysticism" sätter det i ord på följande vis:

MEN (och detta är inte diskutabelt): Paradoxalt nog så går det att skilja emellan Gud/Ein Sof/Skaparen/metafysiken och Guds skapelse/"that which exist"/fysiken,, samtidigt som det inte går.
Den paradoxen finner vi i ovanstående citat i följande form:

Och trådstarten var, kort sammanfattat: Där Guds skapelse är, där är inte Gud,,, Och där Gud är, där är inte Guds skapelse. Med andra ord: De är 'i sig själva' förevigt okända för varandra.

Ja, det citatet håller jag med om. "Gud är allting, men allting är inte Gud." Det innebär att om du samlar ihop allting så kommer det inte bli lika med Gud, utan det blir endast Guds energier. Gud själv är en person, och därför är inte allting lika med Gud. Men samtidigt är Gud allting eftersom allting är Gud's energier.

Ditt citat säger även "It is present in everything". Betyder inte det att Ein Sof är medveten om allting? Eller är Ein Sof bara någon omedveten, opersonlig tomhet eller "void"?

I Bhagavata Purana förklaras det att den absoluta sanningen förverkligas i tre aspekter; Brahman, Paramatma och Bhagavan. Brahman är den opersonliga universella anden, Gud's utstrålning. Paramatma är översjälen som befinner sig i alla atomer och allas hjärtan som guide och vittne. Slutligen är Bhagavan Gudomens Personlighet. Så, som Paramatma, den allt genomträngande aspekten, är 'skaparen' medveten om allt.
Citera
2014-03-10, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Mystiker säger mycket riktigt att den högsta sanningen inte kan förstås till fullo. Till exempel går det inte att förstå dennes oändlighet. Men nu baserar du din slutsats på endast detta, utan att ta hänsyn till att de även anser att man kan närma sig 'The Supreme'.

Citat:
Gud själv är en person, och därför är inte allting lika med Gud. Men samtidigt är Gud allting eftersom allting är Gud's energier.

Men tydligen "förstår" DU "den högste sanning" på ett sånt sätt, att en möjlig extra-kosmisk, teo-metafysisk primary cause är en "person"; vilket är rent nonsens (även i en symbolisk betydelse).

Desutom förespråkar du en simplistisk version avledd från den mer esoteriska läre om Brahman.
Citera
2014-03-10, 15:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mystiker säger mycket riktigt att den högsta sanningen inte kan förstås till fullo. Till exempel går det inte att förstå dennes oändlighet. Men nu baserar du din slutsats på endast detta, utan att ta hänsyn till att de även anser att man kan närma sig 'The Supreme'.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med hänvisning till mitt första inlägg på tråden (punkt 1), vill jag däremot hävda, att "oändlighet" är ett centralt koncept som har mycket stor betydelse i "primary cause"/skapelse sammanhanget.

Om du överlag alternativt vill fokusera på mysticismen får du legitimera denna perspektiv-ändring.

Citat:
Det var ingen perspektiv-ändring. TS nämnde mystiker, och verkade basera hela sin slutsats på att mystiker säger att det inte går att känna till 'Den skapande underliggande intelligensen' (Skaparen) 'i sig självt'.

Min fråga om och kritik av fokus i ditt perspektiv står kvar. Det går inte att diminuera "oändlighets"-aspektet bara för att skapa fokus-utrymme för det som är mera hanterbart.

Citat:
Ja visst, vi kan totalt bortse från vad alla vismän sagt om den högsta sanningen och istället själva tillverka våra egna spekulationer om vad Gud är. Men jag anser att detta bara är meningslös hjärngymnastik, eftersom vårt inre sinne är felbart och begränsat.

Du är allt en rolig "mystiker", som förlitar sig på auktoritets-argument.

Citat:
Vilken "ad hoc-argumentation"?

Denna:

Citat:
'Det manifesterade' är en expansion av 'det manifesterandes' energi. Eftersom 'det manifesterande' är absolut råder det ingen skillnad mellan denne själv och dennes energier. Det är innebörden av absolut. I denna relativa värld finns det en skillnad på dig, ditt namn och dina aktiviteter (tex), men denna skillnad finns inte i den absoluta naturen.

Citat:
Jag vet inte vilken missions-manual du pratar om, då jag aldrig sett någon sådan.

Det är en aforism för apologetiska, secondhand papegoje-'argument'
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in