2014-03-03, 16:49
Medlem
CommonSenses avatar
Tjena har suttit och sagt till bruden att jag kan göra sån musik avicii gör, så nu täckte jag försöka göra ett housebeat för att bevisa för henne att jag kan. Håller på med hiphop i vanliga fall så detta är ett nytt område för mig. Vad ligger bpm på ett housebeat? 130?

samt vad ska jag tänka på när jag ska bygga upp låten? vilka effekter är vanliga på ett housebeat?
Citera
2014-03-03, 17:08
Medlem
Zabuzas avatar
120-125 ish. Om det är avicii musik kan jag inte hjälpa dig direkt då jag inte anser det vara house.. Men det är väll bara att köra någon fjollig melodi och en häftig drop antar jag. Gärna någon bög som sjunger också!
Citera
2014-03-03, 17:26
Medlem
phny5s avatar
128 och 125 är väl standard. Sällan det är över 130 och under 120.
Citera
2014-03-03, 18:35
Medlem
nedboys avatar
Om du håller på med musik i vanliga fall så är det väl bara att välja ut tio låtar som du vill apa efter och mäta deras BPM och snitta. Borde ju bli perfekt? När kommer släppet?

Eller slipper vi höra skiten?
Citera
2014-03-03, 19:29
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Om du håller på med musik i vanliga fall så är det väl bara att välja ut tio låtar som du vill apa efter och mäta deras BPM och snitta. Borde ju bli perfekt? När kommer släppet?

Eller slipper vi höra skiten?

Blir det bra så kommer ni få lyssna =)
Citera
2014-03-04, 00:29
Medlem
nocturne.no2s avatar
Använd side-chaining på syntharna och en omvänd snare innan snaren så att snaren "sugs" in. Sök efter woosh-samples och lägg in innan droppet.

http://www.aviciixyou.com/explore

Här finns exempel på vanliga effekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in