2014-03-03, 15:09
Medlem
Så min flickvän har varit i Sverige ett tag (~3 veckor) på visum och är från Ukraina men vi har försökt kolla på alla möjliga sätt om det går att få henne att stanna på något vis, funderade på om det är möjligt att ansöka om asyl nu när Ryssland gått in i Ukraina och situationen är rätt spänd? Är det skäl nog och hur fungerar det om hon söker, någon som testat eller vet hut processen funkar? Finns det några nedsidor till att söka?
Citera
2014-03-03, 15:14
Medlem
Cicada3302s avatar
Hon har inte asylskäl. Att Ukraina råkar ha lite problem just nu och är ett jävligt ruttet land även i övrigt gör inte att din flickvän har rätt till asyl, om man läser lagen. Nu vet vi dock hur asylvänligt etablisemanget är så tyvärr kan hon nog få det. Bara att prova.
Citera
2014-03-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cicada3302
Hon har inte asylskäl. Att Ukraina råkar ha lite problem just nu och är ett jävligt ruttet land även i övrigt gör inte att din flickvän har rätt till asyl, om man läser lagen. Nu vet vi dock hur asylvänligt etablisemanget är så tyvärr kan hon nog få det. Bara att prova.
Fan vad trevlig du var då, om du läst nyheterna de senaste månaderna någon gång kanske du skulle se att det inte är ett så litet problem.
Citera
2014-03-03, 17:16
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken avsevärt preciserad. Erinrar om regel 0.01.

/Mod
Citera
2014-03-03, 17:23
Medlem
arboratoruss avatar
Enligt flyktingkonventionen ska man först söka skydd hos landets myndigheter och göra vad som är rimligt för att bosätta sig i en annan del av landet, innan det kan bli aktuellt med internationellt skydd.
Citera
2014-03-03, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vitabrevis
Så min flickvän har varit i Sverige ett tag (~3 veckor) på visum och är från Ukraina men vi har försökt kolla på alla möjliga sätt om det går att få henne att stanna på något vis, funderade på om det är möjligt att ansöka om asyl nu när Ryssland gått in i Ukraina och situationen är rätt spänd? Är det skäl nog och hur fungerar det om hon söker, någon som testat eller vet hut processen funkar? Finns det några nedsidor till att söka?
Jag skulle säga att hon har asylsjäl.
Det enda som krävs är att man fruktar för sitt liv.
Om hon säger att hon är rädd att hon ska dö för folk har dött så får hon stanna. Det behövs inget verkigt hot för sitt liv utan bara hennes känslor. Finns massor av papper på nätet man kan läsa om det.
Dessutom är luftrummet stängt, så hur ska hon kunna flyga hem
Citera
2014-03-03, 17:44
Medlem
Tack för svaren, vi går till migrationsverket och snackar med dom imorgon.

@Mod: Ursäkta för dåligt preciserad rubrik.
Citera
2014-03-03, 17:48
Bannlyst
Citat:
Tack för svaren, vi går till migrationsverket och snackar med dom imorgon.

@Mod: Ursäkta för dåligt preciserad rubrik.
Kom ihåg, hon är rädd och fruktar för sitt liv.
Citera
2014-03-03, 18:09
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33

Transportsvårigheter är inte asylskäl. Dessutom finns tåg Köpenhamn - Berlin - Warszawa - Kiev.
Senast redigerad av arboratorus 2014-03-03 kl. 18:47.
Citera
2014-03-03, 18:13
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Jag skulle säga att hon har asylsjäl.
Det enda som krävs är att man fruktar för sitt liv.
Om hon säger att hon är rädd att hon ska dö för folk har dött så får hon stanna. Det behövs inget verkigt hot för sitt liv utan bara hennes känslor. Finns massor av papper på nätet man kan läsa om det.

Herregud vilket nonsens. Det krävs givetvis inte bara att man anser sig vara i livsfara utan att sådan rädsla är välgrundad vilket betyder att det ska finnas objektiva omständigheter som pekar på att situationen är sådan att personen inte kan återvända. Det du skriver saknar helt grund så jag uppmanar dig att läsa på lite. Asylskäl heter det för övrigt.
Citera
2014-03-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Herregud vilket nonsens. Det krävs givetvis inte bara att man anser sig vara i livsfara utan att sådan rädsla är välgrundad vilket betyder att det ska finnas objektiva omständigheter som pekar på att situationen är sådan att personen inte kan återvända. Det du skriver saknar helt grund så jag uppmanar dig att läsa på lite. Asylskäl heter det för övrigt.
Krig lär ju vara en bra anledning antar jag...
Citera
2014-03-03, 19:23
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Krig lär ju vara en bra anledning antar jag...

Det kan det eventuellt vara men nu råder ju inget sådant i Ukraina. Har du sett något uttalande från Migrationsverket där man uttalar att ukrainska medborgare ska få uppehållstillstånd i Sverige på grund av situationen i hemlandet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in