2014-03-02, 20:17
Bannlyst
Hejsan! Har fått tag på lite älgkött som jag tänkte torka och sen ha som snacks men köttet ser lite konstigt ut.. Jag tänkte skriva hur allting började.

1. Jag la 3st köttbitar i saltlag och dom fick ligga där i ett och ett halvt dygn. Lagen bestod utav

10 dl vatten
1 dl falksalt (med jod )
5 st sockerbitar

2. Tog ut bitarna och la in dom i ugnen i ca 2 dygn på 35-40 grader, och då var dom fortfarande inte torra men jag var tvungen att ta ut dom då jag skulle resa bort och tänkte torka dom när jag var framme men det blev inte av..

3. Kommer fram till mitt resemål och slänger in bitarna i kylen och där får dom ligga ett dygn. Sen åker jag hem igen lägger in biten i ugnen och vrider på 35-40 grader och där får dom ligga tills dom känns torra.

Nu ser bitarna ut såhär

http://i.imgur.com/koyIDvG.jpg
http://i.imgur.com/fDc3hjg.jpg
http://i.imgur.com/MuT86Ce.jpg

Är det mögel på bitarna och vad ska jag göra?!
Citera
2014-03-02, 20:49
Medlem
Bild 2 såg skum ut...
Citera
2014-03-02, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kramnik
Bild 2 såg skum ut...
Japp. Men bild 2 är efter den legat i ungen, tog ett smakprov och stoppade tillbaka köttet så det kanske är därför?
Bild 3 så har jag nyss skärt en bit så den är "färsk"
Citera
2014-03-02, 21:13
Bannlyst
Provsmaka lite grand och se vad resultatet blir. Om du inte blir dålig är det lugnt.

Förresten, hur luktar bitarna? Det sägs att vårt luktsinne är ganska bra på att avslöja skämd mat.

Det finns massvis med historier bland de gamla gubbarna i jaktlagen om hur älgar har hängt i flera veckor i slaktboden och det blivit mögel på ytan, som de tvättat bort med T-sprit och dylikt. Sedan har de skurit ner kropparna och delat upp köttet sinsemellan och tagit med sig köttet hem. Sedan har fruarna lagat till köttet och tyckt att det varit det bästa och godaste köttet de någonsin haft
Citera
2014-03-02, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xrad
Provsmaka lite grand och se vad resultatet blir. Om du inte blir dålig är det lugnt.

Förresten, hur luktar bitarna? Det sägs att vårt luktsinne är ganska bra på att avslöja skämd mat.

Det finns massvis med historier bland de gamla gubbarna i jaktlagen om hur älgar har hängt i flera veckor i slaktboden och det blivit mögel på ytan, som de tvättat bort med T-sprit och dylikt. Sedan har de skurit ner kropparna och delat upp köttet sinsemellan och tagit med sig köttet hem. Sedan har fruarna lagat till köttet och tyckt att det varit det bästa och godaste köttet de någonsin haft
Jag smakade en liten bit och det var väldigt salt men samtidigt så var det lite blodsmak. Som torkat kött ska ha dvs.
Om jag ska vara ärlig så luktar bitarna surt men har torkat kött förut (lövbiff) och då var det samma lukt. Så vet inte riktigt vad jag ska tro
Citera
2014-03-02, 23:03
Bannlyst
Jag tänkte på en sak... kan det vita vara någon form av salthinna/sockerhinna?
Har käkat lite av köttet och det smakar faktiskt gott!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in