2014-03-01, 23:53
Bannlyst
Var ute och kollade posten nyss och hade fått ett brev från kronofogden, jag bor fortfarande hemma och är 18år.
Fick reda på att min mamma hade beställt kläder på faktura i mitt namn förra året, runt den 20 December ( ) och jag tror att hon inte har betalat den än även fast hon lovade dyrt och heligt att hon skulle göra det.

Jag har själv aldrig köpt någonting efter min 18årsdag utan köper mina saker kontant så det måste vara den fakturan på kläderna.

Min fråga nu:
Har jag hamnat hos kronofogden och fått någon sorts betalningsanmärkning? I brevet stod det något om delgivningskvitto. Har detta gått till inkasso??

Det är väl ingen höjdarstart på livet att börja med en betalningsanmärkning som ligger och gror. Jag har inga pengar att betala fakturan och har redan lånat ut över 4000kr till morsan.

edit: Detta är mitt första brev från kronofogden men det stod "Delgivningskvitto påminnelse" så jag måste ha fått mera brev från dom men morsan har gömt/slängt och jag står ovetandes med något kvitto jag ska signera och skicka in
Senast redigerad av cramor 2014-03-01 kl. 23:55.
Citera
2014-03-02, 00:04
Medlem
När du skriver under delgivningskvittot och skickar tillbaka till kronofogden är det ett bevis på att du har tagit del av den information de skickat till dig tidigare. Om din mamma har slängt tidigare brev så är det ju inte så lätt för dig att veta vad det rör sig om.

För att få reda på om du har en betalningsanmärkning ska du höra av dig till ett kreditupplysningsföretag (http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/gallande-tillstand/). Begär en kreditupplysning om dig själv så kommer du få reda på om du har några anmärkningar.

Jag tycker du ska ringa till kronofogden på måndag och berätta hur det ligger till i övrigt. Jag kan tänka mig att de kan ha viss förståelse för din berättelse i och med att du är 18 år och kan bevisa att du fortfarande bor hos din mamma.

Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket över detta. MEN däremot är det oerhört viktigt att du betalar av skulden snarast möjligt. Såna där skulder kan bli otäcka i längden och därför är det mer skulden du ska oroa dig över, inte någon eventuell betalningsanmärkning (som ändå försvinner så småningom).
Senast redigerad av zoddic 2014-03-02 kl. 00:09.
Citera
2014-03-02, 00:12
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramor
Var ute och kollade posten nyss och hade fått ett brev från kronofogden, jag bor fortfarande hemma och är 18år.
Fick reda på att min mamma hade beställt kläder på faktura i mitt namn förra året, runt den 20 December ( ) och jag tror att hon inte har betalat den än även fast hon lovade dyrt och heligt att hon skulle göra det.

Jag har själv aldrig köpt någonting efter min 18årsdag utan köper mina saker kontant så det måste vara den fakturan på kläderna.

Min fråga nu:
Har jag hamnat hos kronofogden och fått någon sorts betalningsanmärkning? I brevet stod det något om delgivningskvitto. Har detta gått till inkasso?? [/b]

Det är väl ingen höjdarstart på livet att börja med en betalningsanmärkning som ligger och gror. Jag har inga pengar att betala fakturan och har redan lånat ut över 4000kr till morsan.

edit: Detta är mitt första brev från kronofogden men det stod "Delgivningskvitto påminnelse" så jag måste ha fått mera brev från dom men morsan har gömt/slängt och jag står ovetandes med något kvitto jag ska signera och skicka in

Det fetstilta, det gick till inkasso från första början, sedan till kronofogden, det är värre med krono än inkasso. Det går bara till krono när inkasso inte får betalt av dig. Räkning -> Inkasso -> Krono
Citera
2014-03-02, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
När du skriver under delgivningskvittot och skickar tillbaka till kronofogden är det ett bevis på att du har tagit del av den information de skickat till dig tidigare. Om din mamma har slängt tidigare brev så är det ju inte så lätt för dig att veta vad det rör sig om.

För att få reda på om du har en betalningsanmärkning ska du höra av dig till ett kreditupplysningsföretag (http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/gallande-tillstand/). Begär en kreditupplysning om dig själv så kommer du få reda på om du har några anmärkningar.

Jag tycker du ska ringa till kronofogden på måndag och berätta hur det ligger till i övrigt. Jag kan tänka mig att de kan ha viss förståelse för din berättelse i och med att du är 18 år och kan bevisa att du fortfarande bor hos din mamma.

Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket över detta. MEN däremot är det oerhört viktigt att du betalar av skulden snarast möjligt. Såna där skulder kan bli otäcka i längden och därför är det mer skulden du ska oroa dig över, inte någon eventuell betalningsanmärkning (som ändå försvinner så småningom).
Tackar! Får ringa dom på Måndag isånafall.. Funderar på att skita i att skicka in delgivningskvittot och när dom söker upp mig personligen och morsan öppnar dörren får hon stå där med lång näsa och skämmas för att ha använt mitt namn för att beställa saker i
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Det fetstilta, det gick till inkasso från första början, sedan till kronofogden, det är värre med krono än inkasso. Det går bara till krono när inkasso inte får betalt av dig. Räkning -> Inkasso -> Krono
Tack för förklaringen, trodde att inkasso var värst
Citera
2014-03-02, 05:51
Medlem
Burkbubbas avatar
Hej!

En liten kort historia bakom det hela. Jag flyttade till en ny adress, adressändrade och eftersände. Flyttade tillbaka till min gamla adress, adressändrade och eftersände tillbaka. Men eftersom jag redan hade en beställning från den gamla adressen så hade adressändring strukit min nya beställning som skulle göra att jag fick posten tillbaka till min "nygamla" lägenhet.

Blev utan post i över 1 månad, flera räkningar gick till kronofogden. Fick en chock när jag öppnade brevlådan och såg minst 5-6 kuvert. Ringde dom direkt och frågade hur det funkar, om jag får en betalningsanmärkning även om jag betalar alla direkt.

Fick ett lugnande svar. En betalningsanmärkning får man när fakturor förblir obetalda hos Kronofogden. När du blivit tilldelad brevet, skriv under och skicka in. Maila sedan kronofogden och säg att du skickat in delgivningsbreven och skriv ner fakturanummer och all information om fakturan i mailet, helst en bild där transaktionen för fakturan är gjord.

Anledningen till bilden är att visa att du har betalat, då märker handläggaren är betalningen är på ingång. Eftersom betalningen inte går via Kronofogden utan ett inkassobolag, som har massvis med fakturor att handlägga, så kan det ta lång tid innan dom kommer till just din faktura. Men om du bevisat att betalningen är gjord, så håller dom på processen ett tag.
Senast redigerad av Burkbubba 2014-03-02 kl. 05:54.
Citera
2014-03-02, 09:46
Medlem
Jag tolkar det som att det är din mor som har beställt grejor till sig själv men gjort beställningen i ditt namn. Riktigt dåligt av henne att försätta dig i den här typen av situation. Helt klart ett bedrägeri. Skulle du få betalningsanmärkning skulle det vara möjligt att juridiskt gå vidare med fallet men eftersom det är din mamma som är bedragare så kan det ju vara lite känsligt.

Tips, se till att spara undan pengar så att du kan flytta hemifrån så fort som möjligt. Känns inte som att din mamma blåst dig för sista gången.
Citera
2014-03-07, 15:44
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramor
Tackar! Får ringa dom på Måndag isånafall.. Funderar på att skita i att skicka in delgivningskvittot och när dom söker upp mig personligen och morsan öppnar dörren får hon stå där med lång näsa och skämmas för att ha använt mitt namn för att beställa saker i

Tack för förklaringen, trodde att inkasso var värst

Hur gick det?
Citera
2014-03-07, 17:16
Medlem
Tycker inte du ska betala någonting utan helt enkelt bestrida det hela och berätta att du inte har beställt något alls. Din morsa bör väl betala sina egna räkningar..?
Citera
2014-03-08, 16:55
Medlem
Skriv i juridik och inte här för helvete. Vad du gör är att du skriver i tusch "BESTRIDES" på delgivningskvittot och skickar tillbaka det. Skriv för guds skull inte din namnteckning på kvittot.
Citera
2014-03-09, 12:39
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag tolkar det som att det är din mor som har beställt grejor till sig själv men gjort beställningen i ditt namn. Riktigt dåligt av henne att försätta dig i den här typen av situation. Helt klart ett bedrägeri. Skulle du få betalningsanmärkning skulle det vara möjligt att juridiskt gå vidare med fallet men eftersom det är din mamma som är bedragare så kan det ju vara lite känsligt.

Tips, se till att spara undan pengar så att du kan flytta hemifrån så fort som möjligt. Känns inte som att din mamma blåst dig för sista gången.
Har man sådana föräldrar så behöver man fan inga fiender om det självfallet inte var ett rent misstag.

Tänk dig för vad du gör (det gör du såklart redan) men såhär: kommunicera med din mamma och säg att det nu finns kronkalle i ditt namn, hur hon ska lösa frågan, var vänlig men bestämd kring att du inte vill ha kronkalleskuld.

Se vad hon har att säga. Avfärdar hon det så får du bli vuxen snabbt och bestrida skiten och möjligen gå i konflikt med din egen mams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in