Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkkorven!
Hej.
Det är svårt att från dina foton ge en 100% identifiering.
Du säger att du har kollat sporernas färg och de är svarta, om det stämmer så är det Panaeolus cinctulus (=p. subbalteatus = kantbroking). Det vill säga, om du verkligen kollat färgen på sporavtryck eller sporer i mikroskop... Panaeolina foenisecii har mörkbruna sporer och skivorna och avtrycken kan verka vara svarta men i jämförelse med riktiga panaeolus-sporavtryck eller någonting riktigt svart (dra med en bit kol på pappret vid sporavtrycket) så ser man tydligt om det är svart.
Men samtidigt som du säger att du identifierat svarta sporer så tycker jag att dina foton är väldigt lika foenisecii samt att du hittar dom på en gräsmatta under högsommaren vilket är utmärkande för just den arten...
Därav min ovilja att säga något definitivt.
Hej Knarkkorven!
jag har tyvärr inte tillgång till något mikroskop men då jag själv ville vara säker gällande sporfärgen så plockade jag upp mindre liknande svampar som med all säkerhet är slåtterbrokingar (foenicecii) och lät torka på ett vitt A4 och när jag fick fram sporavtrycken på dessa så fanns det inga tvivel på att det skulle finnas någon antydan till brun i mina tidigare sporavtryck som är svarta som natten.
jag har dessutom gått och plockat vissa större svampar bland slåtterbrokingarna lite på måfå och några gånger har jag fått ett bläcksvart sporavtryck och kanske 10-15 mörkbruna och man ser tydlig skillnad.
har även för att vara ännu säkrare dragit några varv med en svart bläckpenna på pappret bredvid mina svarta sporavtryck och dom matchar.
här är en bild.
http://sv.tinypic.com/usermedia.php?...c#.U8_XFY1_uIU
i jämförelse så är svamparna du ser på bilderna (dom i tidigare inlägg) nästan dubbelt så stora som mina slåtterbrokingar på gräset. befinner mig i Norrland så vet inte om det påverkar svampar på något sätt. har dock även märkt att en nyklippt gräsmatta får markant kortare svampar då dom inte måste leta sig upp till solljuset lika långt. dock så plockade jag mina i ''höggräs''.
hursomhelst det är först när jag samlat ihop en hel dos svamp som jag kan testa den. har 16 st i nuläget så har en bit kvar.
är föresten ett stort fan av din sida Knarkkorven. den är intressant och har varit till stor hjälp.