• 2
  • 3
2014-03-14, 08:50
Medlem
ctheys avatar
vad r det som kan vara positivt med att inte ha ett kollektivavtal?
Citera
2014-04-13, 10:24
Medlem
dansunds avatar
Skulle aldrig i livet vara anstlld i ett fretag utan kollektivavtal, men om det mot frmodan skulle vara oundvikligt skulle jag se ver mitt privata frskringsskydd vid sjukdom och arbetslshet.
Kollektivavtal r inte detsamma som lika ln - man kan ju ha individuell lnesttning i fretaget.
Citera
2014-04-13, 11:28
Bannlyst
Det r nog positivt med kollektivavtal fr de anstllda i fljande situation:

lga intrdesbarrirer till utbildningen ifrga och det rder verskott p utbudet av arbetskraft.

En mngd redovisningsekonomer str infr en karrir med ganska pissiga jobb. De kommer att vara med om mten med mnga (mindre) fretag som inte erbjuder kollektivavtal. Ekonomerna kommer att ta jobben iallafall och lura sig sjlva med krystade anledningar varfr det har varit bra fr dem nd, om de nu blir anstllda verhuvudtaget.

Offentliga arbetsgivare r att fredra framfr privata, nr det gller att erbjudas bra villkor. Tvrtemot rdande mytbildningar som ligger helt rtt i tiden.
Citera
2016-01-28, 10:45
Medlem
Hej kan ngon frklara hur Kollektiv fungerar,
jag r ny utbildad lastbilschauffr och ska jobba som sopgubbe nu i Malm.

Nu nr jag ska brja s kommer jag jobba enligt kollektivavtal typ 140kr/tim eller va det nu r.

Det jag inte fattar r hur mycket lnen hjs per r, och vad som hnder om jag jobbat p ett fretag och lnen hjt till 150 sger vi och jag bestmmer mig fr att byta fretag brjar jag om p 140 igen d?

jag r 26 r om ngon vet exakt tim/ln, ni snackade om lder och s innan s skriver med det.

sen ocks, r det A kassa jag ska anmla mig till eller alpha kassa ? fattar inte ens skillnaden men ge mig lite ktt p benen nu s jag inte r s jvla vilsen och noob inom detta. snlla jag ber!

Jag har kollat p internet om kollektivavtal men frstr nd inte vad som hnder om jag fr fr mig att byta fretag senare i mitt liv.

Mvh Fernandes
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in