• 2
  • 3
2014-03-14, 08:50
Medlem
ctheys avatar
vad är det som kan vara positivt med att inte ha ett kollektivavtal?
Citera
2014-04-13, 10:24
Medlem
dansunds avatar
Skulle aldrig i livet vara anställd i ett företag utan kollektivavtal, men om det mot förmodan skulle vara oundvikligt skulle jag se över mitt privata försäkringsskydd vid sjukdom och arbetslöshet.
Kollektivavtal är inte detsamma som lika lön - man kan ju ha individuell lönesättning i företaget.
Citera
2014-04-13, 11:28
Bannlyst
Det är nog positivt med kollektivavtal för de anställda i följande situation:

låga inträdesbarriärer till utbildningen ifråga och det råder överskott på utbudet av arbetskraft.

En mängd redovisningsekonomer står inför en karriär med ganska pissiga jobb. De kommer att vara med om möten med många (mindre) företag som inte erbjuder kollektivavtal. Ekonomerna kommer att ta jobben iallafall och lura sig själva med krystade anledningar varför det har varit bra för dem ändå, om de nu blir anställda överhuvudtaget.

Offentliga arbetsgivare är att föredra framför privata, när det gäller att erbjudas bra villkor. Tvärtemot rådande mytbildningar som ligger helt rätt i tiden.
Citera
2016-01-28, 10:45
Medlem
Hej kan någon förklara hur Kollektiv fungerar,
jag är ny utbildad lastbilschaufför och ska jobba som sopgubbe nu i Malmö.

Nu när jag ska börja så kommer jag jobba enligt kollektivavtal typ 140kr/tim eller va det nu är.

Det jag inte fattar är hur mycket lönen höjs per år, och vad som händer om jag jobbat på ett företag och lönen höjt till 150 säger vi och jag bestämmer mig för att byta företag börjar jag om på 140 igen då?

jag är 26 år om någon vet exakt tim/lön, ni snackade om ålder och så innan så skriver med det.

sen också, är det A kassa jag ska anmäla mig till eller alpha kassa ? fattar inte ens skillnaden men ge mig lite kött på benen nu så jag inte är så jävla vilsen och noob inom detta. snälla jag ber!

Jag har kollat på internet om kollektivavtal men förstår ändå inte vad som händer om jag får för mig att byta företag senare i mitt liv.

Mvh Fernandes
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in