Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-04, 15:01
  #1
Medlem
rashbans avatar
Vet inte om detta är rätt forum för denna fråga (funderade på historia eller litteratur men inget kändes helt 100%). Bakgrunden är följande: min bror fyller år och jag tänkte ge bort en bok, och gärna en faktabok och inte något politiskt manifest.

Jag vill ha tips på böcker som handlar om konflikten i mellanöstern, alltså en historiebok som beskriver konflikten där i modern tid. Gärna en hyfsat objektiv sådan också, d.v.s. varken Baruch Goldstein eller Ahmed Yassin som författare. Det vore också trevligt om boken handlade om de politiska motiven bakom gruppers agerande istället för tårdrypande beskrivningar av skövlade olivlundar och sprängda caféer (sådant får man nog av i media). Slutligen vore det bra om boken inte vore alltför stor och tjock i formatet eftersom den ska skickas med post utomlands, och det vore också bra om boken vore någorlunda ny.

Jag vet inte om det finns någon bok som matchar dessa kriterier, men det borde ju rimligen finnas en hel drös böcker om detta ämne så det borde ju finnas någon som är bra (även om den inte exakt motsvarar det jag beskrev ovan). Blir det kris får jag väl skriva en egen, men det känns lite jobbigt
Citera
2005-08-04, 15:37
  #2
Medlem
Napoleons avatar
"Vägen till Palestina" av Evert Svensson, tryckt på Alhambra förlag, den senaste upplagan tror jag är från 2002. Den är jättebra, ger en mycket bra beskrivning över konflikten, dessutom känner jag författaren
Citera
2005-08-05, 21:15
  #3
Medlem
aj1976s avatar
"Vägen till Palestina" är en hyggligt läsvärd bok - men inte ett dugg opartiskt. Evert Svensson är en av Sveriges kanske mest kända Palestinavänner. Att rekomendera denna bok till den som vill ha den "sanna" och "opartiska" bilden av konflikten är lika korkat som om jag skullle rekomendera någon av Livets Ords böcker om Israel - eller kanske något av Per Ahlmark.

Det är mycket svårt att hitta opartiska böcker om Israel - Palestina konflikten. Mitt tips blir såldes kanske att köpa "Vägen till Palestin" samt Mitchell G Bards "Myter och fakta" - båda är sprängfyllda med politisk propaganda, egna tolkningar och tveksamheter - den enda propalestinsk och den andra proisraelisk. Men man lär sig mycket av att se hur båda sidorna kan uppfatta "verkligheten" och "sanningen".
Citera
2009-12-27, 16:50
  #4
Medlem
Drar upp den här gamla tråden igen, tänkte följa den senaste postarens förslag men undrar om någon möjligtvis har kommentarer på de föreslagna böckerna? Hittade f.ö. inte Bards bok översatt till svenska så tips på någon "motsvarande" bok mottages tacksamt. Utöver detta skulle jag även uppskatta om någon ville tipsa om någon övergripande, inte övermäktigt lång och förhållandevis objektiv bok, att läsa först. Tack på förhand!
Citera
2010-06-01, 08:12
  #5
Medlem
Cancels avatar
Drar även jag upp denna gamla tråd och söker precis som personerna tidigare en bra bok som ger en så objektiv bild som möjligt av konflikten.

Tack på förhand!
Citera
2010-06-01, 09:41
  #6
Medlem
Hur man botar en fanatiker av Amos Oz tangerat ämnet på ett intressant sätt tycker jag. En kort och läsvärd bok.
__________________
Senast redigerad av Kos 2010-06-01 kl. 09:46.
Citera
2010-06-01, 18:51
  #7
Medlem
Lewisias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Hur man botar en fanatiker av Amos Oz tangerat ämnet på ett intressant sätt tycker jag. En kort och läsvärd bok.

Tänkte precis nämna den boken ^^.
Är man intresserad av Israel tycker jag man kan läsa allt av Amos Oz
Citera
2014-07-22, 08:12
  #8
Medlem
Någon som har läst "Ett land två folk" av Sören Wibäck? Har det kommit några andra nya böcker i ämnet
Citera
2014-07-23, 16:13
  #9
Medlem
Trasymachoss avatar
Två böcker som jag varmt kan rekommendera är Jewish History, Jewish Religion och Jewish Fundamentalism in Israel, båda skrivna av Israel Shahak, professor vid Hebrew University of Jerusalem.

En annan bok, som jag tyvärr inte har hunnit titta på, är Bruden är vacker men har redan en man : sionismen - en ideologi vid vägs ände?, av Ingmar Karlsson.
Citera
2014-07-24, 11:30
  #10
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasymachos
Två böcker som jag varmt kan rekommendera är Jewish History, Jewish Religion och Jewish Fundamentalism in Israel, båda skrivna av Israel Shahak, professor vid Hebrew University of Jerusalem.

En annan bok, som jag tyvärr inte har hunnit titta på, är Bruden är vacker men har redan en man : sionismen - en ideologi vid vägs ände?, av Ingmar Karlsson.

Bruden är vacker... av Ingmar har fått en del tung kritik som man bör ha i åtanke medan man läser. Sök och du skall finna. Jag orkar inte leta reda på recensionerna nu men en var iaf av någon dr och verkade vara väl underbyggd och träffande enligt mig.

Mina tips är dessa böcker.

David Hirst - Geväret och olivkvisten

Andreas Malm - Bulldozers mot ett folk

Robert Fisk - Det stora kriget för mänskligheten

Sune Persson - Palestinakonflikten

Lorand Gaspar - Palestinas historia

(Shlomo Sand - Skapandet av det judiska folket)
Citera
2014-07-24, 21:57
  #11
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Bruden är vacker... av Ingmar har fått en del tung kritik som man bör ha i åtanke medan man läser. Sök och du skall finna. Jag orkar inte leta reda på recensionerna nu men en var iaf av någon dr och verkade vara väl underbyggd och träffande enligt mig.
"dr" i fråga är troligen den extremt partiske ultra-sionisten Eli Göndör!
Han var för övrigt redaktör för en liten missnöjespamflett som avsåg "debunk:a" Karlssons bok, den kom dock över ett år senare, om jag inte mins fel, och uppmärksammades inte alls.

Jag vill tipsa om följande två.
Image and Reality of the Israel–Palestine Conflict av Norman Finkelstein är högst läsvärd.
Även The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy av John Mearsheimer & Stephen Walt är värdefull för en förståelse av Israels beroende av USA i frågan.


Den ovan nämnde Shlomo Sand har skrivit en till bok, som kom på engelska nyligen, vid namn The Invention of the Land of Israel. Den har jag inte hunnit läsa, men den är troligtvis lika bra som den förra.
__________________
Senast redigerad av Shalashaska 2014-07-24 kl. 22:04.
Citera
2014-07-25, 14:32
  #12
Medlem
Carobnjaks avatar
Njaaa, tror det var en svensk kille faktiskt (tror det var någon teolog från Uppsala men jag kan ha fel så klart), inte Eli. Men hans namn stötte jag också på i samband med recensionerna. Han var om jag kommer ihåg rätt mycket skarpare i sina formuleringar än den andra killen jag tänker på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback