Citat:
Ursprungligen postat av
LArsHolm
Inför vinst tak för alla företag. Ser jag som en lösning. Företag med för hög vinst måste anställa fler + dra ner på arbetstimmarna för de anställda. Finns de inte jobb får de starta ekologisk odling på företagets tak eller arbeta med forskning för överflödet av vinsten alternativt skänka vinsten till behövande.
Jag tror inte formella regler kan förändra världen. Ghandi hade så rätt när han sa att man måste vara förändringen man vill se i världen.
Vill du ha en värld uppbyggt på kärlek, respekt, kamratskap, ja vad som helst, så måste du tänka i dessa banor. Din egen värld är unik, för den är just det - din egen. Folk runt omkring dig känner vad du utstrålar. Kärlek, hat, oro, glädje, ilska, ja vad som helst, det smittar av sig. Du kan direkt påverka andra människor genom din utstrålning.
Vad Ghandi menar är att du måste se världen som du vill att den ska vara. För vad är världen egentligen? Jo, subjektiv tankar. Din värld skiljer sig från min, för att våra tankar skiljer sig åt. Och stämmer det, så betyder det att du kan förändra världen med dina egna tankar.
Vad jag vill ha sagt? En bättre värld måste komma inifrån var och en av oss. Det är därför alla "drömsamhällen" ofta leder till kaos - därför att de är uppbyggda på tvång och regler.