2014-02-28, 09:46
Medlem
Vad är det som påverkar valutakursen?

Jag har en hel del pengar i NOK dessa har jag länge nu suktat efter att växla in till SEK.
Kursen har varit påväg uppåt men idag plötsligt så tappade den 1 krona. gick från 1.08-1.07 och jag förstår inte varför.

Någon vänlig själ som har lust att förklara? Jag förstår ju att den svenska kronan blivit starkare på något vis men vad är det som gjort den starkare?
Citera
2014-02-28, 10:07
Medlem
ManJuices avatar
Köpkraft, konsumtion, och inhemska börsen. Även BNP i realtid.

Det har också med relationen till andra valutor, alltså beror det på vilken valuta du jämför med.
Citera
2014-02-28, 10:13
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojja
Vad är det som påverkar valutakursen?

Jag har en hel del pengar i NOK dessa har jag länge nu suktat efter att växla in till SEK.
Kursen har varit påväg uppåt men idag plötsligt så tappade den 1 krona. gick från 1.08-1.07 och jag förstår inte varför.

Någon vänlig själ som har lust att förklara? Jag förstår ju att den svenska kronan blivit starkare på något vis men vad är det som gjort den starkare?

Sverige släppte BNP-siffror som var starka idag.
Förmodligen detta som hade störst påverkan på SEKs uppgång.

Men det är många faktorer inblandat.
Citera
2014-02-28, 10:42
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Sverige släppte BNP-siffror som var starka idag.
Förmodligen detta som hade störst påverkan på SEKs uppgång.

Men det är många faktorer inblandat.

Det var avgörande idag, Dock skall man komma ihåg att BNP är en historisk siffra (Q4 2013)

På lång sikt är det räntorna som styr valutorna.
Förtroende spelar också avgörande roll, se CHF, alltid låg ränta men ändå alltid stark valuta)
Balanser som Budget/Handels och bytesbalans spelar också en viktig roll.

På kort sikt är spekulanternas makt stor.
Citera
2014-02-28, 11:07
Medlem
Vem bestämmer valutakurserna?
Citera
2014-02-28, 11:14
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenThingsGoWrong
Vem bestämmer valutakurserna?

Numera bestäms alla stora valutor av marknadens utbud och efterfrågan. Dvs de flyter fritt.

Förr i tiden (För Sveriges del före 1992) så knöt man valutan till en valutakorg bestående av olika valutor.
Egna valutan fick då bara röra sig i ett smalt band. För att påverka valutan ändrade man räntan.

Men över tiden kan inte ett lands regering bestämma priset på en valuta, därför har (framförallt) Sverige en historia av ständiga devalveringar under 70+80talet då våra kostander steg fortare än våra konkurrentländer och vår produktivitet var sämre.
Citera
2014-03-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Numera bestäms alla stora valutor av marknadens utbud och efterfrågan. Dvs de flyter fritt.

Förr i tiden (För Sveriges del före 1992) så knöt man valutan till en valutakorg bestående av olika valutor.
Egna valutan fick då bara röra sig i ett smalt band. För att påverka valutan ändrade man räntan.

Men över tiden kan inte ett lands regering bestämma priset på en valuta, därför har (framförallt) Sverige en historia av ständiga devalveringar under 70+80talet då våra kostander steg fortare än våra konkurrentländer och vår produktivitet var sämre.

Tack för ett kanonsvar. Det bästa svaret jag fått på flashback. Veckans stjärna går till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in