• 1
  • 2
2014-03-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Zazzio
Varför göra eget om det finns färdigt att köpa? Jordnätssmör är lika gott som vegimite.

För att det är billigare och godare/nyttigare än alternativen. Skippy smakar röv och är proppat med socker och annat spännande, Greenchoice och Kung Markatta är snordyra.

Jag gör eget när andan faller på, sist hittade jag ett kilo jordnötter för 30 spänn, att jämföra med en burk från Greenchoice som kostar 30 spänn för 300g. Det är ju bara hälla önskad mängd nötter i en matberedare och sätta igång, sen väntar man tills det blivit smet av det. Har det blivit smulpaj så får man vänta ett tag till.
Citera
2014-03-03, 23:26
Medlem
Haak0ns avatar
Värt att tänka på är att ifall man köper orostade nötter så bör man rosta dom innan man gör smör. Orostade jordnötter skiljer sig väldigt mycket i smaken jämfört med rostade. Inte nödvändigtvis till det sämre, men just i fallet jordnötssmör så kan jag inte tänka mig att orostade är någon höjdare.
Citera
2014-03-04, 11:40
Medlem
Spindelfridas avatar
För det första: Har du en bra och stark mixer? Stavmixer kan du glömma!
Det är nödvändigt med en stark mixer eftersom nötterna ska mixas länge, ännu längre, längst!

Salta jordnötter får du mindre salta genom att gnugga dem i en ren handduk. Eller så sköljer du av dem i lite ljummet vatten och torkar torrt.

Knepet är att mixa nötterna en bra stund efter det att de smulats sönder. Det är meningen att nötterna ska släppa sin egen olja, då först blir det jordnötssmör.

För övrigt kan du googla på "hemgjort jordnötssmör". Lycka till
Citera
2014-03-11, 15:21
Medlem
Det är rostningen som göre gott som med det mesta!
Citera
2014-05-17, 15:27
Medlem
http://youtu.be/idDTK_xjn8c

Köpte själv en sådan där twister-behållare som används i videon just för att den är så bra på att mala nötter. Själva mixern hade jag redan. (Blendtec - rekommenderas, dyr men bra...) Cashewnötssmör på orostade nötter är favoriten. Lite kokosfett brukar jag sätta till för att få bättre konsistens.

Annars har jag gjort jordnötssmör med vanlig hushållsassistent och knivtillsats tidigare, det är bara köra lite i taget tills det blir en smet, men jag var tvungen att tillsätta litet neutral olja för konsistensens skull - rapsolja använde jag, men det finns ju jordnötsolja också. Salt behöver man inte nödvändigtvis ha i om man inte vill, det är bara pröva sig fram. Men att göra på vanliga salta jordnötter blir lite för salt för min smak, fast då är det ju bara att skölja av nötterna och torka dem innan man använder dem.

Och orostade/råa jordnötter går inte att använda, de är just det - råa. Jordnötter är inte nötter i egentlig mening utan släkt med ärtväxter, och råa jordnötter smakar lite som gula okokta ärtor.
Citera
2016-10-05, 20:59
Medlem
Kan det bli dåligt snabbt när man har mixat det? Kletiga grejer brukar ju inte hålla sig allt för länge.
Citera
2016-10-06, 09:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kan det bli dåligt snabbt när man har mixat det? Kletiga grejer brukar ju inte hålla sig allt för länge.
Nej.

Aldrig hört talas om att det blivit dåligt.
Haft det i månader i kylen utan att det blivit kasst.

Men har det möglat är det soptunnan direkt, finns en del svampar som lever på nötter som producerar aflatoxin, är väl ett av de mer (gruppen mest?) cancerframkallande ämnen du finner i naturen om jag minns rätt. Liksom inte läge att prova om det gick att äta i det fallet.
Citera
2018-12-11, 22:03
Medlem
Jag brukar köp ett paket 400 gram osaltade/lättsaltade jordnötter. Brukar inte rosta dem i stekpannan först men det kan man göra för djupare smak. Mixar dem i min mixer ca 2 minuter på medium. Har en kraftfull mixer så det går snabbt.
Senast redigerad av Spikerman 2018-12-11 kl. 22:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in