http://youtu.be/idDTK_xjn8c
Köpte själv en sådan där twister-behållare som används i videon just för att den är så bra på att mala nötter. Själva mixern hade jag redan. (Blendtec - rekommenderas, dyr men bra...) Cashewnötssmör på orostade nötter är favoriten. Lite kokosfett brukar jag sätta till för att få bättre konsistens.
Annars har jag gjort jordnötssmör med vanlig hushållsassistent och knivtillsats tidigare, det är bara köra lite i taget tills det blir en smet, men jag var tvungen att tillsätta litet neutral olja för konsistensens skull - rapsolja använde jag, men det finns ju jordnötsolja också. Salt behöver man inte nödvändigtvis ha i om man inte vill, det är bara pröva sig fram. Men att göra på vanliga salta jordnötter blir lite för salt för min smak, fast då är det ju bara att skölja av nötterna och torka dem innan man använder dem.
Och orostade/råa jordnötter går inte att använda, de är just det - råa. Jordnötter är inte nötter i egentlig mening utan släkt med ärtväxter, och råa jordnötter smakar lite som gula okokta ärtor.