2014-02-27, 17:45
Medlem
violett1s avatar
Känns så himla ineffektivt att hålla kontakt via långa mail (över A4 wall of text style långt)...

Det kan vara kul att läsa det den andre skrivit men jag känner direkt att det blir tungt att skriva lika utförligt/långt/bra tillbaka. Detta resulterar i att jag försummat särskilt internetkontakter som kunnat bli vänner IRL. Man fastnar liksom i mailandet och kommer inte vidare. Samma sak från deras håll mot mig har hänt: de verkar inte orka (eller bry sig?) om att svara. Tror dock det egentligen mest handlar om att man inte orkar skriva än att man inte VILL hålla kontakt för det känns ju som en uppsats (jobbigt) även om det kan vara kul saker man "pratar" om :P Jag känner mig dock oftast "understimulerad" av text då den inte ger lika mycket som att höra en röst eller ännu bättre: ses med kroppsspråk öga mot öga. Samtidigt kan text vara skönt då man väljer när man kan svara och inte har samma press på sig att leverera respons i samma sekund man får en fråga, det kan heller inte uppstå "pinsamma tystnader" hehe.

Har ni varit med om att mailen blivit allt längre så ni tillslut inte orkat svara och vad har ni för förslag till lösning på det? Ofta med nätkontakter kan det vara för tidigt att höras på telefon eller träffas. Om mailen blir allt längre tyder det ju dock på att man har mycket att prata om (särskilt om det bollas frågor och svar fram och tillbaka som roar varandra) så det kan vara värt att prova prata på telefon och sen kanske bygga på det vidare genom att ses, men om man inte känner man är där då? Dags för chatt då eller hur gör ni? hmm
Senast redigerad av violett1 2014-02-27 kl. 18:01. Anledning: vvvv
Citera
2014-02-27, 17:48
Medlem
Danro80s avatar
Svara "Kan vi inte fortsätta prata via telefon istället? här är mitt nummer 070-violett1nummer"
Citera
2014-02-27, 17:55
Medlem
10sekunders avatar
Jag känner igen mig så mycket i det där. Jag har själv känt så och man får ju även mer dåligt samvete ju längre tiden går. Jag brukar föreslå att skrivchatta via kik eller Skype istället om killen verkar vettig, så mycket mer praktiskt! Det känns som man får bättre "flow" i konversationen då också.
Citera
2014-02-27, 18:03
Medlem
violett1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10sekunder
Jag känner igen mig så mycket i det där. Jag har själv känt så och man får ju även mer dåligt samvete ju längre tiden går. Jag brukar föreslå att skrivchatta via kik eller Skype istället om killen verkar vettig, så mycket mer praktiskt! Det känns som man får bättre "flow" i konversationen då också.
Ja precis, det är det där DÅLIGA SAMVETET som inte är så kul heller... känns ju nästan som om man signalerar till personen att den är oviktig fast man kanske inte känner så egentligen men som sagt inte orkar skriva långa mail :P
Citera
2014-02-27, 18:07
Medlem
Fråga efter nummer, du vill väl inte ha en jävla massa brevvänner!?!?

Smidigare att hålla kontakt med sms eller ringa ett telefon samtal och att försöka träffas inom en vecka. Bara maila blir ju som sagt ointressant tillslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in