2014-02-27, 01:00
Medlem
Tobaksrökare förorenar luft såväl som mark något fruktanvsärt med sin tobaksrökning. Denne tobaksrökning har absolut inga fördelar alls och dessutom så blir alla förorenade av denna vidriga vana. Jag är så trött på att människor blåser in smörjan i mitt ansikte utan någon som helst hänsyn.

Men varför är det rättvist ? Om jag frossar i godis blir jag förorenad men min granne slipper följderna. Om jag använder snus så stannar giftet i min kropp. Även fast dylika laster är osedvanligt dumma så är det bara jag som drabbas. Men med tobaksrökning så kommer även jag att drabbas oavsett vad jag försöker göra.

Skulle samhället gynnas om man genomförde förbud mot ciggarett rökning med dödstraff som påföljd från och med 2015/01/01 ? Då så har alla ciggarett rökare tid på sig att välja alternativ som bara skadar dom/sluta. Vi skulle dessutom kanske få bort 20 procent av sveriges befolkning och detta skulle minska konkurensen på arbetsmarknaden.

Visst finns det andra saker såsom bilavgaser. Men bilarna utför i alla fall en vettig funktion(Även fast det problemet bör tacklas också). Så skulle Sverige gynnas långsiktligt om vi införde dödstraff på ciggarett rökning men lät alternativ som inte förorenade andra vara lagliga ?
Citera
2014-02-27, 01:04
Medlem
Manboiiis avatar
Nä losten från skatte intäkterna på tobak skulle påverka staten så jävla mycket.
Citera
2014-02-27, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Nä losten från skatte intäkterna på tobak skulle påverka staten så jävla mycket.

Ett nonexisting problem skulle jag säga.
Citera
2014-02-27, 01:14
Medlem
Evilyns avatar
Helvete vad du är dålig på att stava.

Nej, jag tror knappast att det skulle fungera, inte heller att det skulle bli bättre. Passiv rökning har nämligen i undersökningar inte öka risken för cancer, och om du skulle gnälla över att det luktar hade jag i så fall gärna infört spöstraff på kärringar som åker buss indränkta i parfym också.
Citera
2014-02-27, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Helvete vad du är dålig på att stava.

Nej, jag tror knappast att det skulle fungera, inte heller att det skulle bli bättre. Passiv rökning har nämligen i undersökningar inte öka risken för cancer, och om du skulle gnälla över att det luktar hade jag i så fall gärna infört spöstraff på kärringar som åker buss indränkta i parfym också.

När en tobaksrökare röker så kommer samma ämnen som förorenar dom spottas ut i luften....Tror du verkligen att man kan utsättas för passiv rökning utan att bli negativt påverkad ? Vad var det för undersökning egentligen ?

Forskning inom dessa ämnen är väldigt vaga. Det kan ha gjorts 100 undersökningar och hälften kan peka på A medans hälften pekar på B. Lika idiotiskt som dårarna som påstår att det är vetenskapligt bevisad att man kan spela våldsamma tv spel utan att bli påverkad.

Passiv tobaksrökning är skadligt eftersom rökarna spyr ut samma giftiga ämnen som han själv inandas.
Citera
2014-02-27, 01:32
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
När en tobaksrökare röker så kommer samma ämnen som förorenar dom spottas ut i luften....Tror du verkligen att man kan utsättas för passiv rökning utan att bli negativt påverkad ? Vad var det för undersökning egentligen ?

Forskning inom dessa ämnen är väldigt vaga. Det kan ha gjorts 100 undersökningar och hälften kan peka på A medans hälften pekar på B. Lika idiotiskt som dårarna som påstår att det är vetenskapligt bevisad att man kan spela våldsamma tv spel utan att bli påverkad.

Passiv tobaksrökning är skadligt eftersom rökarna spyr ut samma giftiga ämnen som han själv inandas.

Varsågod.
http://www.dailymail.co.uk/health/article-181039/Passive-smoking-doesnt-kill.html

http://www.forbes.com/sites/danielfisher/2013/12/12/study-finds-no-link-between-secondhand-smoke-and-cancer/

Och nä, det som går in är inte det som kommer ut. Om det varit så hade det inte funnits någon poäng med att röka, eller hur?

Men iom det faktum att du kallar folk som påstår att man inte blir våldsam av tv-spel för dårar, så... ja.
Citera
2014-02-27, 01:48
Medlem
hyphens avatar
Det är helt överflödigt att utdela dödsstraff för tobaksrökning, rökaren tar ju redan nu död på sig själv, alldeles på egen handeoch det både långsamt och plågsamt dessutom.
Citera
2014-02-27, 01:57
Medlem
Citat:
Varsågod.
http://www.dailymail.co.uk/health/article-181039/Passive-smoking-doesnt-kill.html

http://www.forbes.com/sites/danielfisher/2013/12/12/study-finds-no-link-between-secondhand-smoke-and-cancer/

Och nä, det som går in är inte det som kommer ut. Om det varit så hade det inte funnits någon poäng med att röka, eller hur?

Men iom det faktum att du kallar folk som påstår att man inte blir våldsam av tv-spel för dårar, så... ja.

Studierna sa inte att passiv rökning inte hade en negativ effekt. Dessutom så var målet med studierna inte ens att bevisa att passiv röknign var ofarligt. Din forbes sida sa.

Citat:
The study doesn’t cover the many other ill effects of breathing somebody else’s cigarette smoke, of course, which include asthma and possibly cardio-pulmonary disease. I called Gerard Silvestri of the Medical University of South Carolina and member of the National Cancer Institute’s Screening and Prevention Board, and he said the study merely confirms what many researchers already believed.

Dessutom så sa forbes sidan att passiv rökning visst ökar risken för lungcancer om man hade levt med en rökare under 30 års tid eller mer. Din Dailymail sida sa att undersökning var sponsrad av Tobaksföretagen.

Sidorna säger inte att passiv rökning är ofarlig utan säger att passiv rökning inte är farliga på samma sätt som man trodde innan. Men naturligtvis så kommer du inte bli påverkad på ett possitivt sätt av passiv rökning utan på ett negativt sätt.

Du kan inte bara lite på vad som sägs i forsknings manualens sidor. Särskilt när det gäller den mänskliga kroppen är forskning mer en konst än en exakt vetenskap (Finns vissa som blev över 110 som rökte ciggarett rökning friskt.) Men passiv rökning som släpper ut samma giftiga ämnen som återfinns i cigarretten är skadlig och kommer påverka did negativt.
Citera
2014-02-27, 02:06
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Studierna sa inte att passiv rökning inte hade en negativ effekt. Dessutom så var målet med studierna inte ens att bevisa att passiv röknign var ofarligt. Din forbes sida sa.

Dessutom så sa forbes sidan att passiv rökning visst ökar risken för lungcancer om man hade levt med en rökare under 30 års tid eller mer. Din Dailymail sida sa att undersökning var sponsrad av Tobaksföretagen.

Sidorna säger inte att passiv rökning är ofarlig utan säger att passiv rökning inte är farliga på samma sätt som man trodde innan. Men naturligtvis så kommer du inte bli påverkad på ett possitivt sätt av passiv rökning utan på ett negativt sätt.

Du kan inte bara lite på vad som sägs i forsknings manualens sidor. Särskilt när det gäller den mänskliga kroppen är forskning mer en konst än en exakt vetenskap (Finns vissa som blev över 110 som rökte ciggarett rökning friskt.) Men passiv rökning som släpper ut samma giftiga ämnen som återfinns i cigarretten är skadlig och kommer påverka did negativt.

Jag påstod aldrig att passiv rökning är ofarligt, men det är heller inte så farligt som du påstår att det är. Du kan ju t.ex. inte jämföra att stå bredvid någon som röker vid busshållplatsen med att bo ihop med en rökare i 30 år.

Och om man nu inte ska lita på forskning, vad ska man då göra? Dra fakta ur röven som du verkar göra?
Citera
2014-02-27, 02:13
Medlem
Citat:
Jag påstod aldrig att passiv rökning är ofarligt, men det är heller inte så farligt som du påstår att det är. Du kan ju t.ex. inte jämföra att stå bredvid någon som röker vid busshållplatsen med att bo ihop med en rökare i 30 år.

Och om man nu inte ska lita på forskning, vad ska man då göra? Dra fakta ur röven som du verkar göra?

Jag sa inte att du inte skulle lita på forskning..Utan du måste undersöka den och använda din egen hjärna och lite common sense.. TIllexempel så är det vissa undersökningar som påstår att man inte blir påverkad av att spela våldsamma tv spel..Om jag sedan spelar Counterstrike i 3 timmar och efteråt börjar låtsas skjuta på människor som går förbi. Ska jag då lita på forskning ?

När det gäller mänskliga kroppen/psyket så är det ofta en konst snarare än en exakt vetenskap. Därmed ska man inte svälja allt som "forskning" verkar säga då det kan vara lätt att manipulera forskning så det passar en själv (Tillexempel så kanske forskning om ett impopulärt ämne "tystas ner " om forskning visar att homosexuella har en större frekvens att bli pedofiler kommer en annan grupp med andra intressen göra samma undersökning men vinkla den så att den inte verkar visa en högre pedofili frekvens).
Citera
2014-02-27, 02:55
Medlem
Texas har dödsstraff och (om jag inte missminner) har bland de högsta brottslighet i hela USA. Man har kommit fram till att dödsstraff inte sänker brottsligheten alls.

Det är lite orimligt och opraktiskt att ha dödsstraff för cigarettrökning. Då skulle polisen få kolla i många hem efter fimpar och spår av rökning. Det är ett väldigt oproportionerligt straff för brottet i fråga. Och det enda jag tror hade blivit av det är smygrökning och grövre brottslighet för att få fram tobak. Det går nog åt en hel del polisresurser till att jaga ciggrökare när cigarettrökning då blir ett grövre brott än mord pga straffet.

Ett förbud mot tobak hade varit mer proportionerligt, att göra det olagligt som cannabis är ungefär. Då hade man fått bort den offentliga rökningen iaf. Men då ökar oxå brottsligheten i samband med det då nån alltid kmr fixa fram tobak på olaglig väg och det kommer alltid att vara folk som köper.
Citera
2014-02-27, 07:41
Medlem
H1ONEs avatar
Det skulle absolut fungera att belägga tobaksrökning med dödsstraff från och med 2015-01-01 men enbart då i samma veva som det blev belagt med korsfästning att klaga på rökare från och med 214-02-26.

Kan du inte skaffa ett eget liv TS och sluta hacka på rökare? Jag vet att det är subventionerat av STATSMAKTEN att hacka på rökare men tänk på att de också är människor. Det sista de behöver i sin vardag är gnäll från dig, det har du min personliga garanti på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in