2014-02-26, 18:58
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Hej!

Försöker hitta ett ord som beskriver en person som ser möjligheter. Någon som har någon bra idé för ett passande ord.

Med Vänliga hälsningar
Citera
2014-02-26, 19:00
Medlem
Nalixs avatar
Entreprenör?

Jag förstår vad du är ute efter och vet inte om detta ord hjälper dig så mycket. Men det var det första jag kom på när jag läste din mening.
Citera
2014-02-26, 19:05
Medlem
Optimist?
Citera
2014-02-26, 19:07
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalix
Entreprenör?

Jag förstår vad du är ute efter och vet inte om detta ord hjälper dig så mycket. Men det var det första jag kom på när jag läste din mening.
A precis, tänkte också på det ordet, men söker ett ord på en person som ser möjligheter hela tiden i vardagen.
Citera
2014-02-26, 19:08
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Om man tänker på det engelska "opportunity " så skulle opportunist vara ganska passande, synd bara att det har en annan innebörd...
Citera
2014-02-26, 20:19
Medlem
Visionär?
Citera
2014-02-26, 20:53
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnOblygPascha
Visionär?
Det lutar åt drömmare, utopist. Medan visionären visionerar så dör kon.

Någon gång ser vi anglicismen »doer« som en positiv term för en opportunist. NN ser en chans och agerar. Går chansningen hem så är vederbörande en doer.

Undrar om inte direktör är bästa ordet. En verkställande direktör ser möjligheter och ser till att få dem verkställda. En VD som inte ser möjligheter, den blir inte långlivad på Posten. Nyss såg Idermark möjligheten att höja brevportot med 17 procent. Ingves jublar (se nedan).

Inom enskilda sektorer har man särskilda roller för den som ser möjligheter. En riksbankschef ser möjligheten till ökad inflation, helst över 1,99 procent. En infrastrukturminister ser möjligheten att sliten räls lagar sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in