Brukar försöka ta ett djupt andetag och tänka att jag troligtvis har ett lyckligare liv än en person som beter sig på det sättet. Om inte det funkar så svär jag lite för mig själv, alternativt berättar om händelsen för en vän för att få medhåll och bekräftelse att det finns många idioter i världen.
Jag tror egentligen inte att det spelar någon roll hur man bemöter sådant beteende, i alla fall inte om syftet är att ändra den andres sätt att bete sig på. Att bli förbannad gör oftast den andre ännu kaxigare och mer benägen att jävlas, att vara vänlig gör att han tror att man försöker psyka honom eller framhäva sig själv som en bättre människa... vilket man ju troligtvis faktiskt gör. Det är nog inte så många av oss som är uppriktigt vänliga mot en person som precis har betett sig illa, det skulle vara Jesus då kanske.
Om syftet är att själv hävda sig eller få någon form av upprättelse, ja då vet jag inte. Är det värt det? Bli våldsam eller käfta tillbaka skulle jag aldrig göra. Det är nog bättre att helt enkelt försöka undvika att situationen eskalerar, man vet aldrig om idioten t ex bär kniv och är ute efter en anledning att använda den. Hellre låta idioten tro att han "vunnit" än själv bli skadad. Men så är jag ju kvinna också.