Al Bundy vs en packe judar som klagar över oväsentligheter. Valet är lätt.
Seinfeld är iofs en hyfsat sevärd historia men jag upplever inte att det är det himlastormande världsomvälvande måste som en del i tråden uttrycker. Ja, det finns många guldkorn i
Seinfeld, men ytterst är det en serie som inte åldrats med behag.
Det har iofs inte
Married with Children heller gjort, men på något sätt så känns den serien mer som ett unikum för sin tid än som något som SKA åldras väl. Det är, liksom en tårtbit, en slajs av åttio-/nittiotal som på ett charmigt vis blivit kvar i sagda tid.
Sen är det intressant att se hur de respektive skådespelarna har klarat sig efter att "Den stora Serien" slutat. Jag vill påstå att MwC-gruppen klarat sig bättre än Seinfeldgänget. Visst, Jerry har landat på fötterna och Julia har gjort ett par mer eller mindre lyckade sitcoms efteråt. Michael Richards fick ett lustigt utbrott på scen och är persona non grata eftersom han (med all rätt) blev förbannad på en neger som häcklade honom. Jason Alexander har i stort sett försvunnit.
I jämförelse. Katey Sagal tar Kurt Sutters dase och blir därför en stor stjärna (emellertid ogillad av publiken vilket i sig ju är en succé) i
Sons of Anarchy. Ed O´neill är patriarken i
Modern Family. Ed har även haft lite filmroller av och till, bland annat i
The Bone Collector. Sen har vi ju Christina Applegate (som jag personligen var störtande förälskad i när jag var fjorton och än i denna dag inte skulle sparkat ur sängen, hon har verkligen åldrats med finess). Hon körde sin
Jesse i några säsonger vilket i stort sett kvittar emot Julia Dreyfuss
Christine, men till skillnad från rikemansdottern Julia så har Applegate fortsatt med huvudroller i halvpissiga romcoms. Dave Faunstino är väl lite av sorgebarnet i MwC-gruppen. Han hade något eget Jackassliknande projekt men bortsett från enskilda gästroller har han mig veterligen inte haft något större påhugg under de senaste typ femton åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fulgrogg
Gillade aldrig Seinfeld, tycker han är så jävla dryg.
I Jerrys försvar så var han aldrig mer än en bikaraktär i sin egen sitcom. Han utmålades som huvudrollen men det var väldigt lite som spann runt honom, istället var det hans färgstarka sidekicks som stal showen. Man kan jämföra med Musse Pigg som är en rättrådig liten kuksugare som ingen kan älska. Däremot är Långben turbon i Musse-serierna. Det är Långben som får skiten att röra sig framåt.