Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-25, 09:04
  #1
Medlem
Xforkss avatar
Jag bestämde mig för att pröva debian 7.4 med KDE för att pröva något nytt. Vilket tyvärr visade sig vara ett misstag. Då jag fått en hel del bekymmer med diverse buggar, så vill jag återgå till kubuntu. Jag har laddat ner unetbootin och försökt starta det, men när jag ska öppna programet så ser jag knappen i aktivitetslisten men själva programet verkar inte alls öppnas.

Skitsamma tänker jag och googlar lite, och hittar att man kan via shell köra:

Kod:
dd if=filnamn.iso to=/dev/sbc1

Och kör det. Allt ser bra ut när jag tittar i dolphin. Massa filer ligger på USB minnet, så jag startar om laptopen och tar mig in i menyn för vilken enhet jag ska boota ifrån. Då klagar helvetet på att isolinux.bin inte kan hittas. Jag loggar in i debian igen och tittar, och visst finns det en fil som heter precis det.

Då jag inte kan komma åt unetbootin så börjar jag få ont på förslag hur jag ska få tillbaka kubuntu, då laptopen inte har något CD/DVD enhet
Citera
2014-02-25, 09:07
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xforks
Kod:
dd if=filnamn.iso to=/dev/sbc1

Då jag inte kan komma åt unetbootin så börjar jag få ont på förslag hur jag ska få tillbaka kubuntu, då laptopen inte har något CD/DVD enhet

Du skriver till en partition, du måste skriva till blockenheten. Du skall inte ha med någon etta.

Dessutom är ju inte sbc en giltig beteckning, men jag gissar att detta bara var ett stavfel i ditt inlägg , efterom du säger att du ser filer på din volym
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2014-02-25 kl. 09:09.
Citera
2014-02-25, 09:09
  #3
Medlem
Xforkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Du skriver till en partition, du måste skriva till blockenheten. Jag har markerat ditt problem

Jag kanske skulle ha nämnt det i problem-beskrivningen, men jag har försökt med bara /dev/sbc också. Då klagar den på att det är slut på minne. Jag antar att sbc1 då tar upp den allra största delen av minnet på usb pinnen. Jag försökte installera gparted, vilket gick bra, men att starta det är lika knepigt som unetbootin. Det ser ut att startas men gränsnittet kommer aldrig upp så med min begränsade shell kunskap är det svårt att partionera / formatera om enheten.
Citera
2014-02-25, 09:11
  #4
Medlem
Xforkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Du skriver till en partition, du måste skriva till blockenheten. Du skall inte ha med någon etta.

Dessutom är ju inte sbc en giltig beteckning, men jag gissar att detta bara var ett stavfel i ditt inlägg , efterom du säger att du ser filer på din volym

cat /etc/fstab ger mig detta:

Citat:
root@debian:/media/usb# cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=b170c61f-e24b-4f30-863e-dce604df5869 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=b6dae417-dc27-4194-93c6-a36f0bc2ab8e none swap sw 0 0
/dev/sdc1 /media/usb0 auto rw,user,noauto 0 0
root@debian:/media/usb#
Citera
2014-02-25, 09:15
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xforks
Jag kanske skulle ha nämnt det i problem-beskrivningen, men jag har försökt med bara /dev/sbc också. Då klagar den på att det är slut på minne. Jag antar att sbc1 då tar upp den allra största delen av minnet på usb pinnen. Jag försökte installera gparted, vilket gick bra, men att starta det är lika knepigt som unetbootin. Det ser ut att startas men gränsnittet kommer aldrig upp så med min begränsade shell kunskap är det svårt att partionera / formatera om enheten.

Du får inte ha ditt minne monterat när du skall göra detta.
Du får inte ha några partitioner på ditt minne när du gör detta.

Jag förstår inte varför du vill krångla med gparted?
Citera
2014-02-25, 09:22
  #6
Medlem
Xforkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du får inte ha ditt minne monterat när du skall göra detta.
Du får inte ha några partitioner på ditt minne när du gör detta.

Jag förstår inte varför du vill krångla med gparted?

Därför att jag inte har kommit särskilt långt med att lära mig skal-kommandon ännu, så peka och klicka underlättar extremt mycket. Men jag har lyckats avmonter, formatera, och montera enheten och försöker igen med dd. Återkommer!
Citera
2014-02-25, 09:40
  #7
Medlem
Xforkss avatar
Det gjorde susen! Sitter med kubuntu igen

Tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback