Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-28, 17:55
Medlem
Har ca 450k sparat, undrar också va man ska göra ibland

Skapade en tråd där jag ville ha tips på va ja skulle göra på min lediga tid (jobbar 2 v. Ledig 4 v.)
90% skriver "res!", men allvarligt, det är inge kul längre. Vill man se en pyramid kan man kolla på vykort
Citera
2014-02-28, 19:25
Medlem
Prexters avatar
Jag hade börjat läsa om aktier, kolla youtube videos osv. Finns bättre pengar att tjäna där än på Swedbanks sparränta iaf. Avanza är bästa sidan att handla på.
Citera
2014-02-28, 19:32
Medlem
bratemos avatar
"fortsätt spara, fortsätt spara" haha
Citera
2014-02-28, 20:59
Medlem
dunderdasens avatar
Lev. Visst nu är vi i ett ekonomiforum så förstår att många svarar att du ska "investera", men shit, du är ung och bor hemma fortfarande, spara och bara överleva kan du göra hela livet. Ut och res eller vad du nu vill göra, det behöver inte kosta så mycket heller så 100 k kommer man långt på! Tågluffa en månad behöver inte kosta över 25000 ens, utan att snåla. 3 veckor i Thailand samma pris typ om man slösar.
Gå på festivaler och konserter, köp och testa alla världens droger, skaffa mc-kort och en hojj, lev livet helt enkelt nu när du har chansen. 100 000 kr sparar du lätt ihop igen om du bor hemma ändå!
Citera
2014-02-28, 21:21
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japand
Framtida avkastning i form av livserfarenhet, upplevelser och energi? Du behöver nog fundera på din syn på avkastning. Finansiell avkastning och pengar generellt är ett medel, inte ett mål. Kämpa.
Pengar är ett medel för ett mål, och det målet är frihet. Hur man skall nå finansiell frihet genom att slösa pengarna på dyra resor som ung vet jag inte.
Citera
2014-02-28, 21:24
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
De som säger att du ska blåsa alla pengarna på semester är idioter som aldrig kommer ha ekonomisk trygghet, bygg istället upp en buffert på tre månadslöner och investera resten i en fond med 5% avkastning. Ifall du verkligen vill åka på semester så kan du ta en sista minuten resa som vi intelligenta personer gör.
Vad har sista-minuten resande och intelligens för koppling? Det är ju bara dyrare att åka på sådana resor, därav ett dåligt ekonomiskt beslut--->korkat.
Citera
2014-02-28, 21:25
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Bjorn
Sitter i samma sits som TS. Har fått runt 200k som mina föräldrar sparat ihop under min uppväxt. Pengarna är just nu bundna i en Sverige/Världen fond på Handelsbanken. Jag har inga ambitioner av att spendera dessa utan vill bara låta dom växa med räntan. Är det nån bank/fond som ger bättre avkastning men som fortfarande är relativt riskfri?
Avanza Zero, Didner & Gerges fonder, Vanguard S&P 500 ETF.
Citera
2014-02-28, 21:28
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Om du så kallat investerar 100k efter att ha tagit råd av en bankman så är du inte rädd om dina pengar.
100k räcker inte ens till kontantinsats till en BR i en storstad. Lev för pengarna istället för att så kallat investera dem. Visst kan du köpa aktier för dem, har du en avkastning på 5% så blir det 3500kr efter att Skatteverket fått sitt. Det blir under 300kr per månad netto. Du får bedöma om du hellre har 100k på banken som du kan leka med, handla med, eller skryta med, eller om du vill låsa pengarna och riskera en värdeförändring för att få hela 300kr per månad. Om du verkligen behöver de 300kr extra per månad i inkomst så kan du jobba mindre än en förmiddag för att få ut de pengarna.

Själv har jag en bit över 100k i likviditet, de enda värdepappren jag har är en fond på under 25k som jag fick som barn. Jag är student och kan gå på krogen eller storhandla dagen innan CSN-utbetalning utan att behöva räkna enkronor, och jag har pengarna tillgängliga för att skydda mig mot eventuell arbetslöshet, och eventuellt som åtminstone del av kontantinsats till en bostad.

Men visst, om du skulle vara bra på börsen så skulle 100k fungera att trada med. Men lite absolut inte på andra vad gäller vad DINA pengar ska investeras i, varför skulle någon vara snäll och hjälpa dig när de kan välja att tjäna så mycket de kan på DIG och DINA pengar istället? Det är bekvämt att spekulera med andras pengar för att inte behöva riskera sina egna.
Tänker man som du så når man aldrig ekonomisk trygghet, man måste börja någonstans också.
Citera
2014-02-28, 21:33
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollieh
Satt/sitter i din sits. Vad du ska göra med dom? Ingenting. Spara. Jag är 22 år gammal och har sparat ihop ca 210 000kr som jag aldrig rör, dom bara ligger på sparkontot som nån slags försäkring för framtiden. De enda pengar jag "bollar" med är lönen. Vill jag köpa något så gör jag det för mina lönepengar, är det tomt på lönekontot så ser jag mig själv som pank och lever snålt tills nästa löning, jag rör inte mina sparpengar.

Varför jäkta så att bränna pengarna ? Visst, vill du resa så gör det. Jag skulle dock inte kunna tänka mig att resa upp mina pengar iaf utan börjar hellre på ett nytt sparkonto och sparar ihop till ett par månader i Australien och sen när jag kommer hem så finns mina 210k fortfarande kvar.

Jag tjänar ca 16000 / mån och flyttade till en fin hyreslägenhet för 2 år sedan om det är intressant.
Att ha 200k på ett sparkonto är extremt korkat. Investera dem, ditt konto går på minus varje år p.g.a. inflationen.
Citera
2014-02-28, 22:08
Medlem
OakleyBlizzards avatar
Lägg mycket pengar på kvinnor, sprit och bilar. Resten kan du slösa bort
Citera
2014-02-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Att ha 200k på ett sparkonto är extremt korkat. Investera dem, ditt konto går på minus varje år p.g.a. inflationen.

Inflation just nu: -0,2 %. Ränta sparkonto 2,35 %, efter skatt 1,645 %. Med andra ord tjänar man 1,845 % per år.
Citera
2014-03-01, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Inflation just nu: -0,2 %. Ränta sparkonto 2,35 %, efter skatt 1,645 %. Med andra ord tjänar man 1,845 % per år.

KPI mäter selektiv manipulerad skit. Den verkliga inflationen är hög.

Inom ämnet: 100 k är ingenting. En liten början mot en buffert värd namnet. Men bränn pengarna på skit och snutta i dig din näring från mammas och samhällets bröst om minsta lilla händer.
Senast redigerad av MINT2 2014-03-01 kl. 05:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in