2014-02-25, 03:32
Medlem
Jag vill gärna utveckla min filosofiska bild av världen men vet inte vart jag ska börja.
Jag är i första hand ute efter bevisande filosofi och dess matematiska och strukturella beteende. Alltså vad är rätt och fel resonemang gällande filosofiska strukturer osv...
Jag har börjar läsa Bertrand Russell och hans " filosofiska utveckling" men det har inte visat sig varar så utvecklande för mig(även om de dock är av intresse).
Vart började ni och vart tycker ni att en människa ska börja med en färdig gymnasieexamen?
Senast redigerad av Unlimzero 2014-02-25 kl. 03:35.
Citera
2014-02-25, 03:40
Medlem
Kierkegaard, det är bra
Citera
2014-02-25, 03:44
Medlem
auktors avatar
vad jag anser vara vettigt är att börja läsa böcker från olika kulturer och delar av världen för att få perspektiv på det hela, dvs inte endast västerländsk litteratur. som en slags integrering i världsarvet.

- animal farm
- o något av tojstov

"FILOSOFI:

Platon: Staten eller något annat verk

René Descartes: Betraktelser över den första filosofin

David Hume: Enquiry concerning human understanding

G.W.F Hegel: Förnuftet i historien

Schopenhauer: Världen som vilja och föreställning

Ludwig Wittgenstein: Filosofiska undersökningar

Motivering: Dessa fem skrifter är all filosofi man behöver. Sammanlagt är det kanske tusen sidor.
"

(FB) 15 Fantastiska böcker man måste ha koll på för att få kalla sig allmänbildad

(FB) Vilka böcker bör man ha läst om man intresserar sig för filosofi?

mvh // auktor
Citera
2014-02-25, 03:48
Bannlyst
Soldat i Waffen-SS av Johann Voss. Psykologi av guds nåde. Jag rekommenderar den starkt.
Citera
2014-02-25, 05:23
Medlem
Det första du läser kommer att påverka dig mest. För egen del var det marxistisk filosofi. Numera avvisar jag förvisso dialektisk materialism, men min poäng är att du aldrig kommer att glömma din första upplevelse av filosofisk insikt.

Mitt tips är därför att du läser något mastodont – typ Foucault eller Hume. Jag hade inledningsvis struntat i mer politiska filosofer som Rousseau, Hobbes och Marx.
Citera
2014-02-25, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Soldat i Waffen-SS av Johann Voss. Psykologi av guds nåde. Jag rekommenderar den starkt.

Med tanke på hur gammal den är kanske man kan få den gratis någonstans?

Nietzsche är väl bra att läsa. Även Schopenhouer.
Citera
2014-02-25, 10:28
Medlem
Subkulturs avatar
Om du är intresserad av argumentationsteori ("[...] vad är rätt och fel resonemang gällande filosofiska strukturer osv") så kan nog boken Reason and Argument av Richard Feldman vara någonting för dig. Den är däremot väldigt dyr.

I allmänhet så kan det vara vettigt att läsa en idéhistorisk översikt över den västerländska filosofins utveckling så du får kött på benen och lär dig hur filosofi kan se ut. Filosofins historia av Svante Nordin är att rekommendera, även Bertrand Russells A History of Western Philosophy är bra att läsa om än lite väl tendentiös och förlegad (hans syn på Nietzsche och pragmatikerna är inkompetent).

Själv så tycker jag att filosofi måste vara roligt och spännande. Det måste ha någon form av användningsbarhet också så att det inte enbart blir en klubb för inbördes beundran. Foucault som någon annan nämnde här är en spännande tänkare. Sexualitetens historia och Övervakning och straff är rätt häftiga. Nietzsche är också intressant. Och likaså är Simone de Beauvoir.

Lyotards The Postmodern Condition är också värd att läsa och mycket relevant än idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in