2014-02-25, 00:28
Medlem
Vimurs avatar
Jag är sällan på facebook men på senare tid har jag gjort några inlägg och fått en del likes/kommentarer etc.. Jag är mycket selektiv med vem jag lägger till som vän och det finns en man som var ett gränsfall eftersom jag kände igen honom från bekantskapskretsen men inte mycket mer. Jag bekräftade iaf hans vänförfrågan för säkert ett par år sedan och tänkte inte mer på saken, förrän nu när han började gilla och kommentera mina inlägg.

Det slog mig att jag inte har sett hans egna inlägg tidigare utan enbart hans kommentarer av mina. Jag antar att han har ställt in det så att han kan se mina inlägg men jag inte hans, eller? I hans tidslinje ser jag ju att han skriver en hel del.

Jag har alltså inte haft någon kontakt med honom på hela tiden när han plötsligt börjar gilla/kommentera det jag skriver. Varför gör man så? Jag förstår inte riktigt hur det funkar.

Nu känner jag mig dessutom lite fånig eftersom jag har kollat runt en del i hans profil för att komma på vem han är, (jag kom på det till slut), och inser att man kan se vem som har varit inne på profilen om man vill, eller hur? (Ok, jag erkänner att jag kollade lite extra eftersom mannen i fråga är precis min typ och dessutom väldigt rolig när han skriver.) Men nu tror han väl att jag är en desperat stalker.

Jag är alltså rätt ointresserad av sociala medier generellt men det där fick mig att fundera lite. Jag gör säkert en sak av ingenting men hur skulle ni tolka det beteendet? Är det vanligt att man gör så?
Citera
2014-02-25, 00:36
Medlem
Fraskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Jag är sällan på facebook men på senare tid har jag gjort några inlägg och fått en del likes/kommentarer etc.. Jag är mycket selektiv med vem jag lägger till som vän och det finns en man som var ett gränsfall eftersom jag kände igen honom från bekantskapskretsen men inte mycket mer. Jag bekräftade iaf hans vänförfrågan för säkert ett par år sedan och tänkte inte mer på saken, förrän nu när han började gilla och kommentera mina inlägg.

Det slog mig att jag inte har sett hans egna inlägg tidigare utan enbart hans kommentarer av mina. Jag antar att han har ställt in det så att han kan se mina inlägg men jag inte hans, eller? I hans tidslinje ser jag ju att han skriver en hel del.

Jag har alltså inte haft någon kontakt med honom på hela tiden när han plötsligt börjar gilla/kommentera det jag skriver. Varför gör man så? Jag förstår inte riktigt hur det funkar.

Nu känner jag mig dessutom lite fånig eftersom jag har kollat runt en del i hans profil för att komma på vem han är, (jag kom på det till slut), och inser att man kan se vem som har varit inne på profilen om man vill, eller hur? (Ok, jag erkänner att jag kollade lite extra eftersom mannen i fråga är precis min typ och dessutom väldigt rolig när han skriver.) Men nu tror han väl att jag är en desperat stalker.

Jag är alltså rätt ointresserad av sociala medier generellt men det där fick mig att fundera lite. Jag gör säkert en sak av ingenting men hur skulle ni tolka det beteendet? Är det vanligt att man gör så?

Jag är ganska säker på att man kan inte se om någon har varit inne på ens profil på FB?
Citera
2014-02-25, 00:43
Medlem
Om du inte "följer" honom å FB så ser du ej inläggen han gör. Tryck bara på knappen "Följ" så ser du hans inlägg i fortsättningen.

Han vill ha din uppmärksamhet, det är därför. Enkelt.
Citera
2014-02-25, 00:44
Medlem
frihetskrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frasken
Jag är ganska säker på att man kan inte se om någon har varit inne på ens profil på FB?

Exakt.

Så du behöver inte vara orolig ts över att han ska tro att du är en stalker.
Citera
2014-02-25, 00:46
Medlem
Nej man kan inte se vem som besökts ens profil
Citera
2014-02-25, 00:51
Bannlyst
Citat:

Citat:
Jag har alltså inte haft någon kontakt med honom på hela tiden när han plötsligt börjar gilla/kommentera det jag skriver. Varför gör man så? Jag förstår inte riktigt hur det funkar

Har själv facebook och använder det mycket sällan då jag har inget större intresse att lägga mycket tid på det när det finns massa annat kul som man kan göra istället, dvs där är du inte ensam.

Beträffande din fråga har jag ingen klar svar till dig, bästa vore att du frågar honom själv.
Senast redigerad av Lexandell 2014-02-25 kl. 00:54.
Citera
2014-02-25, 00:52
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frasken

Hoppas verkligen det, men det finns säkert någon app som gör det möjligt bara för att förnedra folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Intelligent1
Om du inte "följer" honom å FB så ser du ej inläggen han gör. Tryck bara på knappen "Följ" så ser du hans inlägg i fortsättningen.

Han vill ha din uppmärksamhet, det är därför. Enkelt.

Det är förstås vad jag vill tro men bara så där efter så lång tid? Märkligt men det gör inget.
Är det meningen att jag ska kommentera hans inlägg nu, efter att aldrig har gjort det förut eller bara svara på hans kommentarer? (nej, jag är inte 14, jag beter mig bara som en idiot när jag blir nervös.)
Citera
2014-02-25, 01:02
Medlem
frihetskrigares avatar
Citat:
Hoppas verkligen det, men det finns säkert någon app som gör det möjligt bara för att förnedra folk.

Det är förstås vad jag vill tro men bara så där efter så lång tid? Märkligt men det gör inget.
Är det meningen att jag ska kommentera hans inlägg nu, efter att aldrig har gjort det förut eller bara svara på hans kommentarer? (nej, jag är inte 14, jag beter mig bara som en idiot när jag blir nervös.)

Du behöver inte vara orolig. Fortsätt stalka honom om du vill eller gå vidare med ditt liv, han kommer inte att få veta någonting.
Citera
Medlem
Vimurs avatar
Är ni verkligen 100 på att man inte kan se vem som har varit inne på profilen?

Jag brukar också anse att man ska fråga om man undrar vad någon tänker men i det här fallet skulle det ju verka lite lätt märkligt.

Anledningen till att jag blir nervös är att han framstår som typen jag faller för både som person och utseendemässigt men jag är inte bra på sådant här, jag kan inte flörta naturligt. (Jag är en vuxen kvinna märk väl och har aldrig flörtat med en man ever, aldrig tagit initiativ, utan alltid blivit vald. Så illa är det.)
Citera
Bannlyst
Citat:
Citat:
Vimur

jag erkänner att jag kollade lite extra eftersom mannen i fråga är precis min typ

Du känner honom knappt och helt plötsligt är han din typ bara för att han har kanske vissa egenskaper som faller dig till smaken.

Ett tips: Vänta med orden ''min typ'' tills du lärt känna honom om du vill minimera risken att blåsa dig själv. Lycka till!
Citera
2014-02-25, 01:05
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Du behöver inte vara orolig. Fortsätt stalka honom om du vill eller gå vidare med ditt liv, han kommer inte att få veta någonting.

Ok, jag släpper den delen, ni har övertygat mig. Jag antar att flashbackare om några borde veta om den möjligheten finns.
Citera
2014-02-25, 01:07
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexandell
Du känner honom knappt och helt plötsligt är han din typ bara för att han har kanske vissa egenskaper som faller dig till smaken.

Ett tips: Vänta med orden ''min typ'' tills du lärt känna honom om du vill minimera risken att blåsa dig själv. Lycka till!

Jag menade mest utseendemässigt men tack för rådet. Känner jag mig själv rätt är risken större att jag inte agerar alls så förhastade beslut brukar inte vara mitt problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in