2014-02-24, 17:45
Medlem
Flanellskjortas avatar
Hej. Yrvaken i skrivande läge har jag precis fått beslut från Fk om att jag har beviljats pengar från dom pga mina sjukdomar som gör mig icke arbetsför i nuläge.

Jag citerar:

"Försäkringskassan beviljar dig hel aktivitetsersättning från och med juli 2013 till och med januari 2015.

Du får 7955 kronor per månad före skatt från och med mars 2014"

Detta gör mig förvirrad, för jag har ju just nu 15kr på kontot. Vad menas? Kommer jag inte få in några pengar på kontot den här månaden? Det står även att jag kommer få in pengar den 18e varje månad, men beslutet togs ju efter, men i vilket fall så bör ju då pengarna komma direkt nu istället när beslutet är taget.

49000 av pengarna kommer gå direkt till Soc som jag levt på, resterande pengar går väl till skatter och kronofogden.

På "Mina sidor" inne på FK's hemsida där jag loggar in med BankID så står det om en utbetalning den 26e á 0kr, vilket jag förmodar är den retroaktiva som jag inte kommer få ut något på pga skulder och skatter.

Men nu är det ju ett stort problem, jag har inga pengar just nu, sist jag fick pengar var från Soc för en månad sen avseende februari månad. Dessa är ju slut nu, jag har köpt mat och betalat hyra samt räkningar för dessa.

Kommer jag behöva ansöka om socbidrag den här månaden eller menar försäkringskassan att jag kommer få pengar den 26e á 7955 kr före skatt för mars månad NU i februari?

Eller betalar FK inte ut pengar för kommande månad som soc?

Jag får hjärnblödning. Förklara snälla.
Citera
2014-02-24, 17:49
Bannlyst
nästa månaD?
Citera
2014-02-24, 18:01
Medlem
Heureuxs avatar
Det står ju klart och tydligt "från och med mars 2014" så troligtvis kmr det 18e mars. Men ring dom!
Citera
2014-02-24, 18:17
Medlem
Flanellskjortas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils.Lind
nästa månaD?

Ja, det blir väl så. Men det är ju helt galet, jag har ju inga pengar. Hur fan ska jag överleva en månad utan pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Heureux
Det står ju klart och tydligt "från och med mars 2014" så troligtvis kmr det 18e mars. Men ring dom!

Hur kommer det då fungera med min ekonomi? Jag har fått ifrån soc i över ett år. Så då måste jag ju ansöka hos soc igen den här månaden? Sjukt.

Ja, jag får göra det imorgon.
Citera
2014-02-24, 18:26
Medlem
AgentHemligs avatar
Hur har du lyckats får nästan 8k i aktivitetsersättning? oO
Citera
2014-02-24, 19:17
Medlem
Flanellskjortas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig

Är det högt? Jag har diagnoser och har varit psykiskt sjuk nästan hela livet. Men det hade jag givetvis bytt ut mot ett halvtaskigt jobb med dåligt betalt, dock med hälsan i behåll vilket dag som helst.
Citera
2014-02-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig

Beroende på funktionshinder så är det absolut möjligt att få aktivitetsstöd på omkring åtta - niotusen, du måste dock ha ett funktionshinder som påverkar dig på det sätt att du inte kan arbeta.
Citera
2014-02-25, 12:14
Medlem
Flanellskjortas avatar
Uppdaterar med svar för framtida googlare/sökare: Det visade sig att jag denna månad måste söka socialbidrag, tyvärr. Detta är rätt vanligt att det blir såhär, så förståelsen hos soc var stor.

Tack för svar, lycka till ni andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in