2005-08-03, 16:48
Medlem
Ninja00s avatar
Det är dags att ta körkort, jag har aldrig innan kört bil.

Vad tror ni är bäst, Köra privatist eller gå körskola?
När det gäller uppkörning och sånt, är det svårare som privatist ?

Någon som har erfarenheter av intensivutbildning?
Citera
2005-08-03, 16:55
Medlem
Dieselråttans avatar
Körskola säger jag bara. Värt pengarna och du lägger inte till dig med några av dina föräldrars ovanor i trafiken... (inte det att just dina föräldrar är dåliga trafikanter, utan mer att alla vi som har körkort lägger oss till med ovanor )
Citera
2005-08-03, 17:01
Medlem
volvo 240s avatar
Skola helt klart. De ser mycket mer vad man gör för fel och så än föräldrarna.
Citera
2005-08-03, 17:04
Medlem
Flinta82s avatar
Har du någon bekant eller familjemedlem som verkligen kan köra bil och dessutom har förmågan att lära ut det så tycker jag privat är oslagbart, inte minst ekonomiskt. Jag tog mitt körkort för lite mer än 4 år sedan och det kostade 400 kr mer än minimumsumman (halkbana, teori, körkortsbok & uppkörning). Tog inte en enda lektion. Men då körde jag med min morfar (ung, har lärt 6 personer att köra bil) och min styvpappa (yrkeschaufför).
Jag körde så fort jag fick chansen, när morsan och farsan skulle iväg och handla etc. Har du däremot ingen som har möjlighet att köra ofta med dig är nog körskola att rekommendera.
Citera
2005-08-03, 17:06
Medlem
om du hittar någon att köra med så kan du lära dig att köra sen kan du gå på bil skola och lära dig hur man kör upp. sen efter det kan du lära dig att köra bil som den skall köras
Citera
2005-08-03, 18:27
Medlem
Vappas avatar
Håller själv på att ta körkort just nu. körde ca 2 timmar med mina föräldrar innan jag började på körskola. vilken jävla skillad, på skolan lär du dig 10gånger fortare än provat. så var det iaf för mig. Så mitt tips är att ta några lektioner på skolan, gå hem och kör varenda dag, kom tillbaka till skolan för att finslipa och kör sen upp.
Citera
2005-08-03, 18:45
Medlem
Fonzies avatar
tror att det bästa är att kombinera, lite körskola och mycket privat.
själv tog jag körkortet för en månad sen och jag hade bara kört med farsan men det gick skitbra på uppkörningen.
lycka till me körkortet
Citera
2005-08-03, 20:30
Medlem
Kör privat! Jag var tvungen att ta allt på körskolan och det blev dyrt. Klart du kan ta några körlektioner för att finslipa lite grann men kör så mycket privat du kan.
Citera
2005-08-03, 21:00
Medlem
Madchilds avatar
Nu är min farsa visserligen en jäkla bra chaufför ( ), så för mig funkade det skitbra att kombinera. Lärde mig grunderna först, tog sen några lektioner och tränade sedan privat på de på skolan anmärkte på, för att innan uppkörningen ta några lektioner och få lite tips på vad jag skulle finslipa på innan det var dags.. Funkade för mig, men om man lär sig fel från början är det kanske en sämre metod..
Citera
2005-08-03, 21:14
Medlem
enbrunaudis avatar
det bästa är väl en blandning
Citera
2005-08-03, 21:22
Moderator
tobess avatar
Körskola definitivt, de som jag känner som tog körkortet hemma så körde betydligt sämre än de som hade tagit via körskola..

Nu några år i efterhand så märks det ingen större skillnad, men i början körde vissa av de som tog hemma rent ut sagt uselt..

Så jag rekommenderar körskolan, klart värt pengarna..
Citera
2005-08-03, 23:56
Medlem
IMPlicits avatar
Jag körde privat mellan 16 och 18 års ålder. Sedan tog jag en dubbellektion och bad läraren dirigera mig som om det vore en uppkörning samt skriva ner alla fel jag gjorde. Det var perfekt. Inte mycket pengar i sjön och jag fick veta vad jag behövde träna mer på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in