2014-02-24, 18:37
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
En bipolär dåre gör väl ändå inte GMU?
Du förstår poängen. Det finns psykiska aspekter, och fysiska, som också är meriterande. Allt handlar om inte hur bra skytt du är.
Citera
2014-02-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Du förstår poängen. Det finns psykiska aspekter, och fysiska, som också är meriterande. Allt handlar om inte hur bra skytt du är.
Tycker diskussion hängde upp sig på det som jag sa om bäste prickskytten. Nej det räcker självklart inte att vara den bästa skytten du måste besitta dem förmågor jag nämde i ett tidigare inlägg och vara en exceptionell soldat överlag, men du ska också vara bäst inom en befattning som eftersöks som exempelvis prickskytt, signalist eller stridssjukvårdare. Allt handlar självklart inte om vem som är bäst skytt och snälla ni tror ni att en person som är bipolär eller lider utav andra psykiska svårigheter ens går igenom psykologundersökningen på mönstringskontoret?
Citera
2014-02-25, 01:36
Medlem
OggeOJs avatar
Wiki säger att man bara kan ansöka en gång - stämmer det?
Citera
2014-02-25, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusReXX
Tycker diskussion hängde upp sig på det som jag sa om bäste prickskytten. Nej det räcker självklart inte att vara den bästa skytten du måste besitta dem förmågor jag nämde i ett tidigare inlägg och vara en exceptionell soldat överlag, men du ska också vara bäst inom en befattning som eftersöks som exempelvis prickskytt, signalist eller stridssjukvårdare. Allt handlar självklart inte om vem som är bäst skytt och snälla ni tror ni att en person som är bipolär eller lider utav andra psykiska svårigheter ens går igenom psykologundersökningen på mönstringskontoret?
På sista frågan: Ja.
Bara här på FB kan man läsa om folk som kommit förbi och in till GMU med mer eller mindre grov asperger och andra psykiska diagnoser.

OGGEOJ:
Jag ha för mig att att jag läst på försvarsmakten.se att man i vissa fall kan få dispens för att söka igen, beroende på skäl. Om du under uttagningen får en grov influensa eller bryter benet är de nog mer benägna att låta dig försöka igen än om du gav upp. Men jag har ingen källa på det här, så ta det med en nypa salt.
Citera
2014-02-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Wiki säger att man bara kan ansöka en gång - stämmer det?
Beror på omständigheterna, måste du avbryta p.g.a. skada så kan du söka igen, är de nöjda med dina prestationer men tycker att exempelvis erfarenhet saknas så kan du också söka igen också.
Iaf vad jag fått höra från en som varit på testerna en gång.
Citera
2014-02-25, 11:51
Medlem
tributals avatar
En gissning är att vissa individer endast blir kallade till test en gång; ser ledarna inte det de söker (eller om de ser helt fel saker) och inte heller någon möjlighet till förbättring så blir det nog inte fler tester. Om du däremot faller på något som du rimligtvis kan förbättra så borde det inte vara diskvalificerande för framtida försök. "Om det inte vore för att Johansson inte klarade snabbmarschen på tilldelad tid så var han den bäste sökande vi någonsin sett. Ja det var synd, hoppas att vi får någon som är lika bra någon annan gång."

Iofs kan de ju ha så pass många sökande inför varje rekryteringstillfälle att det inte finns någon poäng att tillåta mer än en ansökan per person; eller så kanske de försöker undvika att någon ska ha fördel av att genomgått processen tidigare.
Citera
2014-04-13, 23:31
Medlem
Traveller2007s avatar
Finns det några uppgifter om hur mycket en operatör får i lön?
Citera
2014-04-14, 17:30
Medlem
Jetosts avatar
Mycker bullshit och totalt svammel i tråden när folk gissar fritt. Klarar du dig igenom testerna (som långt ifrån är omöjliga, men kräver sina soldatkunskaper) och lite pannben så hänger allt på hur du är som person. Svårt att veta om psykologen letar efter något precist men är man en stabil person så får man grönt. Att ha genomfört jägartjänst osv är på inget sätt meriternade än för dig själv just för att du troligtvis är grundtränad fysiskt och psykiskt. Väl antagen så kommer operatören få lära sig allt man behöver.
Citera
2014-04-14, 18:10
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artificiose
Hur lyder tillvägagångssättet för att försöka nå SOG?
GMU att starta med är självfallet antar jag men sedan?
Vad bör man plugga vidare?
Ung och oerfaren utan någon koll tackar och bockar för alla svar.

Är det inte så att om man är alltför intresserad är man inte lämplig? En stabil mogen, lugn och mycket kompetent som halkar in lite på ett bananskal är den önskvärda typen.
Citera
2014-04-15, 23:10
Medlem
Jetosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Är det inte så att om man är alltför intresserad är man inte lämplig? En stabil mogen, lugn och mycket kompetent som halkar in lite på ett bananskal är den önskvärda typen.
Låter faktiskt (på ett komiskt sätt) nog som något dom flesta operatörer upplever det!

Som svar på övriga gissningar om att man måste vara "bäst" för att komma in. SF "headhuntar" inte personal längre som man gjorde vid förbandets unga år...
Citera
2014-04-17, 23:26
Medlem
Skrikapas avatar
Ja du. För formella krav, kolla försvarets hemsida. Du bör nog vara en ödmjuk och intelligent perfektionist, med en odödlig kämparglöd och arbetsförmåga; en förmåga att vara bäst när det gäller.

Sådana växer inte på träd.
Citera
2014-04-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jetost
Låter faktiskt (på ett komiskt sätt) nog som något dom flesta operatörer upplever det!

Som svar på övriga gissningar om att man måste vara "bäst" för att komma in. SF "headhuntar" inte personal längre som man gjorde vid förbandets unga år...
Folk headhuntas fortfarande.
Känner till ett par exempel där folk blivit tillsagda att söka när de t.ex. är i affe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in