Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-23, 21:03
Medlem
Hej.

Jag och min tjej har börjat fundera på att ev. köpa ett hus ihop, men jag undrar lite vad som är möjligt för oss att få lån till?

Vi är 2 personer som har 75 % fast anställning. Drygt 20,000 brutto var.
Inga pengar direkt sparade. Inga anmärkningar och väldigt lite med krediter (Bara CSN i princip).
Jag vet att man behöver en del pengar själva, men ev. ta privatlån på det. Hade vi kunnat köpa ett hus för 800tkr tror ni tex?

Vet att det är omöjligt att vara exakt, men hur mycket tror ni vi kan få låna till huset?
Citera
2014-02-23, 21:47
Medlem
jamescarters avatar
Vet inte exakt men gissar på att ni är ganska unga(?) så kolla med banken, om era föräldrar bor i hus så kan ni säkert låna med det som säkerhet, gjorde detta för några månader sedan till dottern och hon fick ett lån på 1,5m om hon ville(dock valde hon inte att ta hela lånet).

Vad ni skall ha i åtanke är att räntan nu är väldigt låg och risken finns alltid att den kan stiga, räkna på ett skräckscenario att räntan kommer hamna på 7%, har ni inte råd då så avråder jag er att köpa bostad innan ni har mer eget kapital.
Citera
2014-02-24, 00:51
Medlem
jag vet inte, men Google är en sjukt bra sak.
men jag är snäll idag: http://www.swedbank.se/privat/boende...uide/#section2

Jag typ skrev "hur mycket kan jag låna bostad" och så tryckte jag Enter. sjukt lätt. finns många svar på den sidan.
Citera
2014-02-24, 19:32
Medlem
Än är inte den sista idioten född...
Citera
2014-02-25, 20:34
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Än är inte den sista idioten född...

Nej, uppenbarligen inte då du är beviset för det!

Till TS:

Jag förutsätter att ni ej har några barn

40 brutto ger 28 netto

28000
-14 000 i schablonlevnadsomkostnad
-3500 schablon driftskostnad hus
=
10 500 för att täcka amortering och räntekostnader

10500*12/0,08=1,575 miljoner

Ni klarar en räntekostnad för ett lån på 1,575 miljoner. Så det är nog absolut inga som helst problem att låna 150.000 privatlån och resterande 650.000 till huset på era inkomster. Ni har god marginal kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in