2014-02-23, 18:29
Medlem
sofiabolls avatar
Hej,

När jag var mindre så blekte jag håret ganska ofta och efter några år så började mitt hår bli slitet och när jag ska kamma ut det (speciellt efter jag har duschat) så är det trassligt och det känns som att de är tuggummi i håret typ. Över hela håret alltså. Så har mitt hår varit nu i ca 2 år. Nu är jag brunett och jag färgar bara håret 1-2ggr om året nu. Jag färgade brunt eftersom att jag trodde att håret skulle bli lenare och lättare att kamma ut osv men inget har förändrats. Nu har jag fått ett deltidsjobb så nu har jag råd med lite dyrare shampoo och balsam m.m. Tills nu har jag kört på de vanliga märkena som t.ex. Dove.
Någon som är frisör här som kan hjälpa mig vad jag ska göra för att håret ska bli fint igen? Eller är det någon som har varit med om samma? Vad hjälpte?
Jag vill först och främst få bort detta eftersom att det gör ont när man ska kamma håret.
Citera
2014-02-23, 18:33
Bannlyst
Ja, så kan det gå om man försöker vara snygg. Jag gjorde aldrig sånt för jag visste nackdelarna, tur för mig
Citera
2014-02-23, 18:53
Medlem
sofiabolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakesOnAPlane
Ja, så kan det gå om man försöker vara snygg. Jag gjorde aldrig sånt för jag visste nackdelarna, tur för mig
Haha herregud vilken töntig kommentar..
Citera
2014-02-23, 19:02
Medlem
Sereenas avatar
1: Ge fan i hårfärgen helt

2: Blanda lite balsam och vatten i en sprayflaska och spraya håret med när det är trassligt.

3: Kasta kammen och köp dig en bra borste istället

4: Tvätta inte håret för ofta, dra ner till max 1-2 ggr i veckan om du inte gjort nånting så att det blivit väldigt skitigt (tex varit under en bil och jobbat, renoverat ett gammalt tak eller liknande, lite svett och liknande sköljer du bara med vatten, inga produkter)

5: Prislappem på dina produkter spelar mindre roll (tvärt om så innehåller många av dom "fina" dyra en massa extra skit som sabbar ditt hår)
Senast redigerad av Sereena 2014-02-23 kl. 19:22.
Citera
2014-02-23, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaboll
Hej,

När jag var mindre så blekte jag håret ganska ofta och efter några år så började mitt hår bli slitet och när jag ska kamma ut det (speciellt efter jag har duschat) så är det trassligt och det känns som att de är tuggummi i håret typ. Över hela håret alltså. Så har mitt hår varit nu i ca 2 år. Nu är jag brunett och jag färgar bara håret 1-2ggr om året nu. Jag färgade brunt eftersom att jag trodde att håret skulle bli lenare och lättare att kamma ut osv men inget har förändrats. Nu har jag fått ett deltidsjobb så nu har jag råd med lite dyrare shampoo och balsam m.m. Tills nu har jag kört på de vanliga märkena som t.ex. Dove.
Någon som är frisör här som kan hjälpa mig vad jag ska göra för att håret ska bli fint igen? Eller är det någon som har varit med om samma? Vad hjälpte?
Jag vill först och främst få bort detta eftersom att det gör ont när man ska kamma håret.
Det enklaste och bästa är om du klipper av hela håret. Ska du färga så använd bara toning, helst någon som försvinner efter några tvättar. Använd absolut inte hårtork eller sprayer
Citera
2014-02-23, 19:16
Medlem
deffinations avatar
lägg ut en bild, så blir lättare att avgöra vad du gjort med ditt hår.
Citera
2014-02-24, 05:51
Medlem
exquisitelys avatar
Efter tvätt; red ut håret försiktigt med fingrarna och använd spraybalsam. Jag gillar detta från Gliss/Schwarzkopf:

http://www.shopping4net.se/Common/PCCs/Products/Grpx/C4Net/Img-CGL03-S9-200-XX-XX_1.jpg

En skonsam borste är viktigt, föredrar varianter utan borst som denna:

http://ekomuppen.files.wordpress.com/2010/04/dsc02229.jpg
Citera
2014-02-25, 23:05
Bannlyst
"När jag var mindre..." . Hur gammal är du egentligen, 14?

Har du provat att tvätta med balsam? http://www.lockig.se Försök att inte borsta det när det är blött. Använd bara en afrokam om du måste efter tvätt och ha i balsam först (som du ej sköljer ur).
Senast redigerad av Roxic 2014-02-25 kl. 23:09.
Citera
2014-03-05, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaboll
Hej,

Hej! Du har brutit den starkaste bindningen i håret, kallad peptidbindningen. Detta går ej att laga, utan det är bara att vänta tills det växer ut. Håret är som allra skörast när det är
Blött - du ska absolut inte borsta eller kamma det i vått tillstånd. Använd Loreal professionals 'Pro keratin' serie. Det är uppbyggande och fyller håret med dess naturliga protein, sedan ska du använda en olja när håret är fuktigt. Tex loreals mythic oil eller moroccon oil light. Låt håret självtorka och om du ska platta det - investera i en bra plattång (GHD) och VÄRMESKYDD!!! Att färga håret brunt hjälper inte, ditt hår är alltid lika skadat där under. Mvh frisören
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in