2014-05-06, 22:13
Medlem
Nochillss avatar
FAS 3 räknas som sysselsättningsfasen, man ska få praktisera på en arbetsplats utan att utkonkurrera riktiga jobb men det fungerar inte alls så i verkligheten.

Det har blivit mycket mer att göra på sistone då ägarna expanderar rörelsen och gör reklam för att dra till fler företag, men de är inte alls pigga på att anställa.
Flera praktikanter har slutat/är på väg att sluta för att de har fått andra jobb eller inte pallat med det höga tempot på arbetsplatsen.

Jag pratade med Chefen på eventfirman igår angående en möjlig anställning åt mig med Förstärkt Anställningsstöd som ska ge mig 19000:-/månaden.
Företagaren betalar ca 9000:-/månad och resterande betalar AMS för att täcka kostnaderna.

Grejen är att han i gengäld kräver att jag säljer en svårsåld produkt till företag och vill att jag ska göra minst ett sälj per dag. Av erfarenhet så vet jag att jag behöver ringa cirka 100 samtal om dagen för att kunna sälja en vara eller skicka in en offert till en företagare.

Dessutom så förväntas jag jobba varje Lördag och hjälpa till i baren som allt-i-allo service då det kommer mycket gäster. Jag känner mig tveksam till Chefens förslag pga säljkravet och sade att jag bestämmer mig nu på Fredag om jag går med på detta.

Eventfirman står alltså och faller med om det finns praktikanter som orkar städa hela dagarna för jag kan inte springa mellan att städa och sälja som en tok.
Senast redigerad av Nochills 2014-05-06 kl. 22:16.
Citera
2020-03-22, 17:24
Medlem
Hackenbush55s avatar
Jag var arbetslös några år och kom in i fas 3 och AME. Ersättningen var ingen höjdare men kurserna på AME var givande och något att göra några timmar, några dagar i veckan.
Efter att ha varit på AME en tid så dök det upp ett jobb som jag nappade på, Ame var i kontakt med arbetsgivaren och vi stämde av ett möte.

Jag nappade på erbjudandet men det innebar ju att jag skulle jobba och fortfarande ha aktivitetsstöd.
Efter ett år med detta fick jag en fast anställning och har nu jobbat på arbetsplatsen i 9 år.
Det hjälper att vara positiv och öppen för nya utmaningar, jag var det och bytte bana iom denna anställningen och har inte ångrat det en sekund. Lönen jag fick var lägre än jag hade innan jag blev arbetslös men jag har trivts så bra så att lägre lön inte bekom mig något.
Hellre jobb och lite lägre lön är min inställning.
Citera
2020-04-20, 21:21
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Jag var arbetslös några år och kom in i fas 3 och AME. Ersättningen var ingen höjdare men kurserna på AME var givande och något att göra några timmar, några dagar i veckan.
Efter att ha varit på AME en tid så dök det upp ett jobb som jag nappade på, Ame var i kontakt med arbetsgivaren och vi stämde av ett möte.

Jag nappade på erbjudandet men det innebar ju att jag skulle jobba och fortfarande ha aktivitetsstöd.
Efter ett år med detta fick jag en fast anställning och har nu jobbat på arbetsplatsen i 9 år.
Det hjälper att vara positiv och öppen för nya utmaningar, jag var det och bytte bana iom denna anställningen och har inte ångrat det en sekund. Lönen jag fick var lägre än jag hade innan jag blev arbetslös men jag har trivts så bra så att lägre lön inte bekom mig något.
Hellre jobb och lite lägre lön är min inställning.

Intressant att den arbetsplats som du började på som FAS 3:are fortfarande är i drift efter alla dessa år! Min arbetsplats på Restaurangen lades ner 2017 efter att den tidigare Chefen hade plundrat kassan på Pengar och lönsamheten sjunkit som en sten. Jag visste att bolaget aldrig skulle klara sig i förlängningen med alla galna fester och gratispersonal.

Därefter så gick jag efter att ha rehabiliterat mig från en svår fallskada ganska länge, öppet arbetslös
igen. Arbetsförmedlingen försökte tvinga mig till att starta egen firma bara för att sortera bort mig ur statistiken men det gick jag inte på. Numera är jag skriven utomlands där jag har ett tufft kundtjänstjobb med lite lägre lön än vad jag hade i Sverige.
Citera
2020-04-22, 08:22
Medlem
mhns avatar
Håller helt med - en person behöver inte vara lat för att denne hamnat i Fas 3. Ta min kompis t ex, han har inte jobbat på många år, men inte är han lat. Han tränar hårt på gymmet varje dag och är den starkaste person som jag känner. Han tog nyligen 200 kg i bänkpress, och få människor klarar av den bedriften.
Citera
2020-04-22, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Man hör allt oftare här på Flashback om att arbetslösa och stackare som hamnat i FAS 3 är lata slashasar som har sig själva att skylla för sin arbetslöshet. Så är inte fallet. De som är arbetslösa är det på grund av olika anledningar, men lättja är definitivt inte en av dem. Kanske det finns någon promille som inte jobbar pga. lättja, men 999 av 1000 vill inget hellre än att jobba och försörja sig och bidra till samhället.

Fram till 80-talets slut fanns det en möjlighet att leva på bidrag och ändå ha i princip samma levnadsstandard som en som arbetade, men så är det inte idag. En person som lever på bidrag idag har knappt råd med mat för dagen, om ens det. Vårt sociala stöd till utsatta personer är så sinnesjukt lågt att det inte är sant. Svenska staten sätter i princip folk på gatan. En bidragstagare kan inte unna sig någonting, inte ens en billig sistaminuten-resa. De kan inte köpa nya kläder, betala eventuella tandläkarräkningar och de har absolut inte råd med bil. Vill de utbilda sig eller ta körkort om de saknar det är det bara att glömma - sånt kostar pengar och pengar ser de inte röken av. Allt sådant som skulle kunna hjälpa dem att komma tillbaka till ett drägligt liv dras in och sparas på.

Om man har hamnat i FAS 3 finns det oftast en orsak varför. Man har helt enkelt inte samma arbetsförmåga som en fullt frisk person. Jag har en polare som är med i FAS 3 och alla kan se att han inte är en fullt presterande individ. Men istället för att ge honom sjukpension eller arbete på Samhall tvingas han springa på Arbetsförnedringen och delta i meningslösa CV-skrivarlekar och söka jobb han inte har någon chans att få. Inte konstigt att han inte mår bra. När jag besöker honom numera har han allt oftare en flaska vodka eller gin på bordet och jag sänker några groggar tillsammans med honom för att lindra hans plågor och ensamhet. Sedan går jag hem, lägger mig och går upp och jobbar dagen efter. Ännu så länge har jag ett jobb, men i dessa tider vet man inte hur länge man får ha det privilegiet.

De som skriver skit om arbetslösa på Flashback är antingen: 1 - snorungar som bor hos sina föräldrar och inte har slutat gymnasiet, 2 - arroganta personer som bara för att de själva har ett jobb anser sig ha rätt att kasta skit på de som inte har det.

Det finns inget sådant som lata arbetslösa. En del av dem kan kanske benämnas som White Trash och är därför lata och ambitionslösa men det är de även om de har ett lågavlönat jobb. En WT är alltid WT oavsett om de har jobb eller inte så blanda inte ihop begreppen. Därför är de lata White Trash och inte lata arbetslösa. En kvalificerad gissning ger vid handen att bara cirka 3% av alla arbetslösa utgörs av White Trash. Resten är vanliga, hederliga personer.

Sådana som trycker ner arbetslösa och FAS 3:are borde deporteras till någon saltgruva i bortre Sibirien eller skickas ner till kravallerna i Kiev iklädda kravallpolisuniformer men utan någon beväpning. Då hade de förhoppningsvis fått en "kärleksfull" behandling.

det är sant. som fransk eller latinamerikansk förlorare kan man tigga till sig eller ljuga till sig ett låtsasjobb och ha något att gå till om morgonen så att man kan stjäla och spä ut alla de bidrag man får.
Citera
2020-04-22, 11:30
Medlem
Det handlar oerhört mycket om attityder.

Jag har en kompis fast i fas 3 efter en hjärntumör. Han har rehabiliterats bra och vet man inget märker man inte av hans hjärnskada. Han är fysiskt i mycket god form och tränar aktivt, men hans skada har förändrat hans personlighet.

När han träffar nya människor är det första han gör att berätta om sig själv och sin skada och allt kan inte kan och vilka svårigheter han har. Det skrämmer naturligtvis arbetsgivare och så blir han bortsorterad.

Samma sak när man ber honom om hjälp t.ex med att flytta. Nej usch vad jobbigt, vill inte, tänk om jag skadar mig osv, men att lyfta 100kg i nån maskin på gymmet är inga problem.

Hela tiden attityd.

Jag sticker ut hakan och säger att vill man ha jobb finns det jobb.

Då ska jag berätta lite om mig själv.

Jag hade ett företag, ett aktiebolag där jag både var ägare och anställd. P. G. A ekonomisk inkompetens och godtrogenhet drog jag på mig en massa skulder och dessutom var korkad nog att privat gå i borgen för vissa av företagets skulder... Jag vet idiotiskt.

Jag gick i konkurs och fick privat ett fint skuldberg. Veckan efter konkursen åkte jag turné runt alla andra företag inom min branch och dag 4 fick jag en timanställning på ett företag 5 mil hemifrån. Jag jobbade häcken av mig där till låg lön och lyckades senare få ett annat jobb 9 mil bort men med mycket bättre lön och dessutom fast anställning. Där har jag jobbat i 7 år nu och betalar fortfarande på min konkurs, men jag kan leva hyggligt drägligt ändå.
Hyr ett hus, äger en bil och så. Men jag har inte råd med några semestrar eller någon skysst mat. Men skulden minskar och snart är jag fri.

Det gäller att inte ge upp, utan hela tiden kämpa.

Har trots mina bekymmer aldrig utnyttjat a-kassan. Enda gången jag gick till arbetsförmedlingen var när jag var arbetslös som 18 åring. Fick ingen hjälp där så jag fixade mitt första jobb genom att åka runt till arbetsgivare/företag och fråga. Då tog det 2 veckor, men det är nära på 20 år sen nu.
Citera
2020-04-22, 11:33
Medlem
Araztras avatar
Jag som trodde att fas3 hade avskaffats eller i alla fall fått ny benämning.
Citera
2020-04-22, 22:24
Medlem
Skullknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Håller helt med - en person behöver inte vara lat för att denne hamnat i Fas 3. Ta min kompis t ex, han har inte jobbat på många år, men inte är han lat. Han tränar hårt på gymmet varje dag och är den starkaste person som jag känner. Han tog nyligen 200 kg i bänkpress, och få människor klarar av den bedriften.
Ja. Samtidigt känner jag många med fast heltidsanställning som knappt rör ett finger om dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in