Citat:
Ursprungligen postat av
Rockasig
Den här tråden är skriven av nån som själv tror på familj. För mig är familj den viktigaste delen av livet, ändå har jag börjat fundera över om par verkligen är lyckligare än singlar.
Först är det så klart väldigt mysigt när man är nykär, med åren blir kärleksförhållanden mer och mer som ett företag som ska skötas och på köpet försvinner kärlekskänslan. Efter förälskelsefasen verkar kärleksförhållandena handla främst om praktiska frågor. Vem som ska lämna å hämta på dagis, vem som ska handla, klippa gräsmattan o.s.v. Efter 7 år har paret knappast nåra känslor för varandra, båda flörtar friskt på jobbet. Enda gången den moderna familjen ser ut att vara lycklig är, enligt mig, de halvfalska kyssarna som ska synas utåt. Det är så det ser ut i min omgivning i stora drag, är detta representant?
Singellivet är drygt och då kan man lätt tro att par är så överlyckliga, men i verkligheten verkar par ha varsitt liv bara att man på nåt sätt "är tvungen" att leva tillsammans. Verkar som att skuldkänslorna är det enda som håller ihop par, rädslan för att skilja sig och utsätta barnet för varannan vecka fenomenet.
Diskutera gärna singel- och förhållandelivet ur alla möjliga perspektiv.
Jag tycker att ditt antagande är helt korrekt. Av egna erfarenheter och nog alla jag känner som är par med allt som du beskrev.
De som är singlar tycks inte vara så mycket lyckligare, undantag de som gått igenom detta med förhållande på riktigt - lån, trisst vardag, trisst kärring, trisst jobb.
Ironiskt nog kan tyckas flera vara än större losers än de som lever i par i ett "dåligt förhållande" - de som ständigt är singlar, eller på jakt efter nya (som jag brukar säga) problem med nya partners. Vet några riktigt dåliga exempel, varit gifta 3 ggr med barn, hus, lån etc. Och fortsätter att sätta sig i nya förhållanden om och om och om igen... snacka om losers där.
Men visst, de som är singlar efter förhållande är de riktigt lyckliga, om man har lärt sig en läxa det vill säga
Meningen är inte att vi ska leva ihop, bara avla fram barn. Vi är ju djur vi med så.