2014-02-22, 23:01
Medlem
esctoreals avatar
Jag läste den här dikten(?) nyss, vill inte säga vart för då outar jag, men huvudsaken är att den berörde mig, kan detta stämma?

Citat:
"Världen har gått åt helvete.

Det är ingen nyhet, det är sedan länge bestämt.
Sen den dagen människan satte sin fot på denna planet har människan varit dömd att förlora. Människan, den förlorande rasen. Människan, den dödsdömde.
Medveten om sin existens, rädd för sin ickeexistens.

Människan, besatt av att veta, besatt av kontroll. Vi uppfinner religoner och teorier om hur vi blev till, slåss om vilken som är mer sann.
Människan, vi dödar för någonting vi aldrig riktigt kommer att förstå.

Det är först när vi inser och accepterar att det är en mörk och girig värld vi lever i, att ingen bön blir hörd och att vi sedan länge är dömda att förlora som vi verkligen blir befriade från vår rädsla av att förlora kontrollen.

Det är först när vi accepterar detta och ställer oss vid kanten till förintelse som vi måste göra ett val: god eller ond.
När vi accepterar att det inte finns något liv efter detta, att vi endast lever av en slump och att våra handlingar inte ekar i oändligheten.
Först då låter vi våra hjärtan bestämma och avspegla vilka vi egentligen är. God eller ond.
Även ifall vi då vet att varken god eller ond spelar någon roll. Då, finner vi oss själva.

Det finns ingenting att gottgöra för, det finns ingen att be om förlåtelse till.

Vi är bara stoft som lever på lånad tid."

Jag blev som sagt berörd, kanske för att jag är full och ensam ikväll. Men hen som skrev detta delar ändå en rätt stor del av hur jag ser på livet. Vad säger ni? Är det en sund/osund syn på livet?

OCH, jag tror att detta är rätt forum, men annars får gärna moderatorn skickat till rätt!

Hade gött!!
Citera
2014-02-23, 00:00
Medlem
Grovedarks avatar
Vilket pessimistiskt sätt att se livet på. Nej du, jag tror inte att det är särskilt sunt att hålla på och intala sig detta. Författaren är antagligen lika bitter och ensam som du är, det lyser igenom i hans text och därför berörde det dig.
Citera
2014-02-23, 00:59
Medlem
Det där tycker jag är en väldigt tråkig och osund syn på livet.
Citera
2014-02-26, 19:35
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esctoreal
Jag läste den här dikten(?) nyss, vill inte säga vart för då outar jag, men huvudsaken är att den berörde mig, kan detta stämma?

Jag blev som sagt berörd, kanske för att jag är full och ensam ikväll. Men hen som skrev detta delar ändå en rätt stor del av hur jag ser på livet. Vad säger ni? Är det en sund/osund syn på livet?

OCH, jag tror att detta är rätt forum, men annars får gärna moderatorn skickat till rätt!

Hade gött!!

Det var ganska intressant. Det här med att man måste ändå finna sig själv i detta. Jag brukar ju tänka på Jesus men jag är egentligen inte troende på det sättet. Men jag är nykter!
Citera
2014-03-07, 15:43
Medlem
Man hade kunnat säga det hela på ett annat sätt, utan den superpessimistiska vinkeln på alltihop, men det ligger ju annars mycket i det. Men om man istället fokuserar på friheten som uppnås genom att leva i harmoni med denna insikt, hade man kunnat skriva någonting som förmodligen uppskattats av fler, mig bland annat (även om jag tycker att denna var rätt bra).
Med andra ord så måste man till viss del acceptera innebörden i det han/hon säger som sant, men inte hänge sig till den synvinkel som han/hon har på alltihop. Jag har ungefär samma idéer, men menar att man, om man vill få ut något av det, bör, eller måste se det från ett större perspektiv. Det som är det viktiga i frågan är vad man gör efter att man kommit fram till dessa slutsatser. Denna text är starkt präglad av en pessimistisk synvinkel på världen, en värdering som inte leder någonstans. Pessimismen sluter in tänkandets frihet som en mussla, och leder därför endast till fördärv och mer pessimism. Jag anser att man måste gå in i frågan med en optimistisk, positiv synvinkel, och därifrån förmodligen till viss del släppa även denna. Antingen så går man under, eller så uppnår man något alldeles extra fantastiskt, menar jag. Detta är värt att sträva efter, och det är det som alla spirituella stora figurer, munkar osv strävar efter. Harmoni och frid i kaoset. Jag tror stenhårt på det. En positiv och optimistisk inställning till omvärlden blir väl då lite som en "genväg" till detta tillstånd. Eller snarare än genväg, så tror jag själv att det förmodligen är den enda vägen.

Hoppas jag lyckades få fram mina tankar, jag är sjuk och trött i skallen...
Citat:
Ursprungligen postat av Grovedark
Författaren är antagligen lika bitter och ensam som du är, det lyser igenom i hans text och därför berörde det dig.
Äh, skärp dig.
Citera
2014-03-07, 15:52
Medlem
Låter väl rimligt, men finns fler nyanser än svart/vitt
Citera
2014-03-09, 01:59
Medlem
CAXAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esctoreal

Hade gött!!

Låter som en så förvirrad författare.. Han talar om att människan är dömd till att "förlora". Vad är förlora i det sammanhanget? Varför ska man vinna/förlora i en värld där våra handlingar är irrelevanta? Och där God och Ond är påhittade bestämmelser.

Ne, det var en dålig text detta.
Citera
2018-01-16, 09:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Akademisk filosofi --> Filosofi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto