2005-08-03, 13:36
Medlem
Gisburnes avatar
Mellan 1982 och 1990 avgjordes fotbollens guldstrid i slutspelsform. Inför säsongen 1991 slopades slutspelet till förmån för Mästerskapsserien.
Sedan 1993 har de allsvenska segrarna automatiskt blivit svenska mästare.

Fanns det några som helst fördelar med SM-slutspelet? Jag kan bara se nackdelar:
- Allsvenskan blev i stort sett bara en transportsträcka. Matcherna i Allsvenskan var inte lika viktiga och intressanta som de är idag.
- Allsvensk seger innebar inte SM-guld. Exempelvis vann AIK Allsvenskan 1983 men blev utan SM-guld.
- Slutspel är otraditionellt inom fotbollen.

Kan ni se några fördelar med att återinföra SM-slutspelet? Kommer intresset för svensk fotboll att öka?

Lista över alla svenska mästare:
http://www.svenskfotboll.se/100t3.asp?p=7379
Citera
2005-08-03, 13:40
Medlem
SM-slutspel tycker jag är riktigt fel idé.

Det finns redan en cup och en serie följd av ett slutspel tycker jag har för
cupkaraktär (jmfr. Champions League).

Visst skulle det vara kul med fokus på en stor match mot slutet av säsongen,
jag tänker en SM-final då alltså. Men jag tycker att det är cupens uppgift
att göra cupfinalen till den höjdpunkten.
Citera
2005-08-03, 13:42
Medlem
NoHeros avatar
Med tanke på att jag ser att hockeyns slutspel gör att säsongen känns helt överflödig så kanske man kan anta att jag känner likadant om detta
Citera
2005-08-03, 20:02
Medlem
Villons avatar
Hockeyfasoner. Dålig idé helt enkelt.
Citera
2005-08-03, 20:05
Medlem
Jag, som inte är så vansinnigt fotbollsintresserad, tycker att det skulle vara trevligt med ett slutspel.
Allsvenskan är lång och inte särskilt kul att följa, men ett slutspel fram emot hösten skulle nog allt pigga upp!
Citera
2005-08-03, 21:29
Medlem
Hobgoblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Jag, som inte är så vansinnigt fotbollsintresserad, tycker att det skulle vara trevligt med ett slutspel.
Allsvenskan är lång och inte särskilt kul att följa, men ett slutspel fram emot hösten skulle nog allt pigga upp!

Du är faktiskt inne på det som gör att det absolut inte ska vara slutspel i Allsvenskan. Serieomgångarna skulle inte vara lika betydelsefulla och vi skulle därmed se en serielunk lik hockeyns innan allvaret börjar. Nerven som nu finns runt varje match skulle därmed försvinna och det tror jag inte att någon fotbollsintresserad vill se. Dessutom kan man nu med största sannolikhet säga att det bästa laget vinner Allsvenskan till skillnad från vissa tidigare år.
Citera
2005-08-03, 21:39
Moderator
impieteers avatar
Jag tycker det är bra som det är, fast jag skulle gärna se fler lag i Allsvenskan. Låt gå för att den skulle bli lite ojämn, men vad gör det egentligen? Bara det är nerv i topp och botten så spelar det ju ingen roll att det blir lite ojämna matcher ibland.
Citera
2005-08-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobgoblin
Du är faktiskt inne på det som gör att det absolut inte ska vara slutspel i Allsvenskan. Serieomgångarna skulle inte vara lika betydelsefulla och vi skulle därmed se en serielunk lik hockeyns innan allvaret börjar. Nerven som nu finns runt varje match skulle därmed försvinna och det tror jag inte att någon fotbollsintresserad vill se. Dessutom kan man nu med största sannolikhet säga att det bästa laget vinner Allsvenskan till skillnad från vissa tidigare år.
Stämmer säkert för er som redan är frälsta. För mig skulle serien kännas lika tråkig som den gör nu, för att sedan tända till då slutspelet kommer.
Citera
2005-08-04, 11:31
Medlem
Lill-Einars avatar
Absolut inget slutspel!!!
Fotboll är ingen "alla klappar händerna i takt"-sport.
Citera
2005-08-04, 12:13
Medlem
Jeremiess avatar
Inga förändringar ska göras i upplägget av Allsvenskan, möjligtvis att man ökar med två lag för att få mer matcher. Precis som andra har sagt så kan hockeyn ha sitt slutspel, i fotboll ska alla mötas lika många gånger och den som har flest poäng vid seriens slut är det bästa laget.
Citera
2005-08-04, 12:43
Medlem
kilgores avatar
Sällar mig till den långa rad som inte vill ha slutspel i fotboll. Ett seriesystem är det rättvisa sättet att utse svenska mästare.
Dessutom innehåller matcherna nerv redan ifrån omgån 3 - 4. Lag får inte hamna för långt efter etc.

Däremot kan man kanske ändra form på svneska cupen, alternativt införa ytterligare en cup.
Om man låter lag från lägre divisioner göra upp om fyra-sex platser genom cupspel för att sedan lotta in de allsvenska lagen i 4 - 6 grupper för att göra upp i en kort serie med enkel eller dubbelmöten. Har man 4 grupper kan man sedan gå direkt på semifinal och finalspel.
detta skulle ge lagen från de lägre divisionerna bra draghjälp och fina intäkter.

Ingen dum idé att utöka allsvenskan med två lag heller. frågan är bara vad man gör med Superettan då eftersom man rimligen måste hålla sig till eventuella utökninger/minskningar av antal lag där i steg om tre för att mactha de sex divisions 2 serierna.
Citera
2005-08-04, 12:50
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tycker det är bra som det är, fast jag skulle gärna se fler lag i Allsvenskan. Låt gå för att den skulle bli lite ojämn, men vad gör det egentligen? Bara det är nerv i topp och botten så spelar det ju ingen roll att det blir lite ojämna matcher ibland.

Långt ifrån säkert att det skulle bli ojämnt, flera städer kanske just behöver chansen för att locka till sig publiken, därmed få pengar och då kunna investera i bra spelare.. Allsvenska lag i fler städer skulle kunna öka andelen nya talanger som växer upp som har sett sina idoler spela på deras arena.. Tror att ojämheten snabbt skulle försvinna..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in