Citat:
Ursprungligen postat av
WWRRD
Jag håller med att man borde ignorerar dem men i detta fall ackompanjerades den tiggande romen (som delade ut lappar) av två småtjejer i 7-8 års åldern som försökte sälja någon typ av bok. Det är en sak om en vuxen man tigger, men barn i Sverige ska inte behöva utsättas för det.
Det är precis det jag pratar om. Dessa barn av varierande ålder som jag har stött på går också med några slags lappar (har för mig att det står på dem vad de vill), eftersom de såklart inte kan vårat språk, detta gör mig riktigt illa till mods. Inte för jag är elak eller snål, utan tvärtom, jag är en snäll människa. Men likväl förmår jag mig inte ge något till dessa människor då jag; 1. Misstänker fejk av allehanda slag; 2. Har som princip att inte ge tiggare av denna sort något (en utslagen svensk/uteliggare är en annan sak); 3. Mår psykiskt och fysiskt dåligt av att se dom och bara vill att de ska försvinna.
Man känner sig ju hemsk ibland när man tänker på det men har jag hållit ut så här länge tänker jag inte börja nu.
Varför kan inte bara kommun/stat ta tag i det här och få bort alla jävla ziggetiggare etc från våra gator?? Borde ju gå att stifta nån lag - likt de har i USA mot lösdriveri eller dyligt. Visst jag kan tycka synd om en del människor men på det stora hela när det kommer till ziggetiggarna tror jag det hela är en stor fet scam. Usch.