2005-08-03, 17:16
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
Jag rekommenderar att leta upp en kopia av denna text och läsa igenom.
Ämnet stör mig inte och krönikan är väl vad man kan vänta sig av den typen av jounalistik som det är meningen skall publiceras där.

MEN...

Språket som´skribenten, Carlos Rojas Beskow, använder är bortom all kritik. Hur kan en redaktör godkänna en artikel med den typen av text?
Han talar om hur det går att få statliga bidrag för det mesta i Sverige, om man bara vet vart man skall vända sig. Men när meningar som "Jag snubblade på en guzz som jobbade på..." och "...badabing några månader senare lät det kaching i kassan" hamnar i print så blir jag ganska förvånad. Eller vaför inte slänga in saker som "...i alla fall fett lack..." och "...typ scouter, rollspelstöntar och jadajada"?
Man kan även titta på det rent grammatiska sättet han skriver och hur han, enligt mig, bör lära sig hur man använder saker som punkt, komma och skriftligt språk gentemot talspråk.

Men visst är det åtminstone lite lustigt att du begår inte mindre än tolv fel i ett inlägg beklagande någon annans språkliga ofullkomlighet?

Det du citerar ur kolumnen är ju fullständigt korrekta svenska fraser, om än tillhöriga ett register som vanligtvis inte kommer i tryck. Att kolumnen utöver dessa i skrifspråket mindre ovanliga uttryck innehåller en del fel är inte särskilt konstigt; det gör de flesta kolumner skrivna av människor som önskar verka ungdomliga; de flesta Aftonbladetkolumner innehåller säkerligen fler fel per tecken än denna Rojaskolumn.

Jag kan förstå om CMR och liknande bliver upprörda över kolumnen, för att den spelar på stereo- och prototyper av förortsinvandrarkillen, men att vanliga idioter skall reagera på denna snarare än på Linda Skugges och liknandes alster beror rimligtvis på egna fördomar och motvilja mot invandrare och deras ungdomskultur snarare än kolumnens faktiska innehåll och form.
Citera
2005-08-03, 20:17
Medlem
Jag vägrar kategoriskt läsa allt som den människan skriver sedan han grät ut i en krönika om att han hade åkt dit för piratkopiering (inte för eget bruk, idioten kopierade och sålde) och fick böta för det.

Edit: Just det ja, språket är bedrövligt tråkigt och de krönikor jag har läst är totalt ointressanta.
Citera
2005-08-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Kolumnen är patetisk och tragisk – precis som Mattias konstaterar. Jag gillar hans avslutning skarpt – även om den innehåller fel:

För övrigt är killen en idiot. Underligt är att hans ena efternamn, Beskow, är judiskt. Det osar sionism.

Och vad betyder ordet tjej om inte ... 'könsmogen'? Och vad är det om inte ... ett lånord? Det är lika tragiskt: hur samtliga av kvinnligt kön – från nyfödd till gammal pensionär – kallas för tjej. Alltså tar man efter zigena... – förlåt – romernas synsätt på könsumgänge. Det är kanske därför som det är berättigat i Sverige att våldtaga flickor och kvinnor kors och tvärs.

Romernas syn på kvinnor? Vad vet du (till skillnad från mig) om den?
Våldtäkt är fullständigt tabu eftersom kvinnor är orena, marhimé, från midjan och neråt. Den som våldtar en kvinna blir själv besmittat och därmed utstött ur gemenskapen, eftersom han i sin tur kommer att besmitta de andra.
Det räcker att titta på en kvinnas nakna rumpa för att själv bli marhimé.
Det är först när kvinnan slutar menstruera hon blir permanent ren, wuzha. C^ei, tjej, betyder för övrigt dotter i de flesta sammanhang, flicka heter raklija.

Rojas-Beskows språk ligger snäppet bättre än den dyslektiska kolumnisten Linda Skugges, och hon kan inte ens skylla ifrån sig på att hon växt upp i en spanskspråkig miljö...
Citera
2005-08-08, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Romernas syn på kvinnor? Vad vet du (till skillnad från mig) om den?
Våldtäkt är fullständigt tabu eftersom kvinnor är orena, marhimé, från midjan och neråt. Den som våldtar en kvinna blir själv besmitta-t och därmed utstött ur gemenskapen, eftersom han i sin tur kommer att besmitta de andra.
Det räcker att titta på en kvinnas nakna rumpa för att själv bli marhimé.
Det är först när kvinnan slutar menstruera hon blir permanent ren, wuzha. C^ei, tjej, betyder för övrigt dotter i de flesta sammanhang, flicka heter raklija.

Rojas-Beskows språk ligger snäppet bättre än den dyslektiska kolumnisten Linda Skugges, och hon kan inte ens skylla ifrån sig på att hon växt upp i en spanskspråkig miljö...
Man blir "besmittat" - ja? Varför ens fortsätta att diskutera en ras som är värre än Egyptens gräshoppor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in