Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
Jag rekommenderar att leta upp en kopia av denna text och läsa igenom.
Ämnet stör mig inte och krönikan är väl vad man kan vänta sig av den typen av jounalistik som det är meningen skall publiceras där.
MEN...
Språket som´skribenten, Carlos Rojas Beskow, använder är bortom all kritik. Hur kan en redaktör godkänna en artikel med den typen av text?
Han talar om hur det går att få statliga bidrag för det mesta i Sverige, om man bara vet vart man skall vända sig. Men när meningar som "Jag snubblade på en guzz som jobbade på..." och "...badabing några månader senare lät det kaching i kassan" hamnar i print så blir jag ganska förvånad. Eller vaför inte slänga in saker som "...i alla fall fett lack..." och "...typ scouter, rollspelstöntar och jadajada"?
Man kan även titta på det rent grammatiska sättet han skriver och hur han, enligt mig, bör lära sig hur man använder saker som punkt, komma och skriftligt språk gentemot talspråk.
Ämnet stör mig inte och krönikan är väl vad man kan vänta sig av den typen av jounalistik som det är meningen skall publiceras där.
MEN...
Språket som´skribenten, Carlos Rojas Beskow, använder är bortom all kritik. Hur kan en redaktör godkänna en artikel med den typen av text?
Han talar om hur det går att få statliga bidrag för det mesta i Sverige, om man bara vet vart man skall vända sig. Men när meningar som "Jag snubblade på en guzz som jobbade på..." och "...badabing några månader senare lät det kaching i kassan" hamnar i print så blir jag ganska förvånad. Eller vaför inte slänga in saker som "...i alla fall fett lack..." och "...typ scouter, rollspelstöntar och jadajada"?
Man kan även titta på det rent grammatiska sättet han skriver och hur han, enligt mig, bör lära sig hur man använder saker som punkt, komma och skriftligt språk gentemot talspråk.
Men visst är det åtminstone lite lustigt att du begår inte mindre än tolv fel i ett inlägg beklagande någon annans språkliga ofullkomlighet?
Det du citerar ur kolumnen är ju fullständigt korrekta svenska fraser, om än tillhöriga ett register som vanligtvis inte kommer i tryck. Att kolumnen utöver dessa i skrifspråket mindre ovanliga uttryck innehåller en del fel är inte särskilt konstigt; det gör de flesta kolumner skrivna av människor som önskar verka ungdomliga; de flesta Aftonbladetkolumner innehåller säkerligen fler fel per tecken än denna Rojaskolumn.
Jag kan förstå om CMR och liknande bliver upprörda över kolumnen, för att den spelar på stereo- och prototyper av förortsinvandrarkillen, men att vanliga idioter skall reagera på denna snarare än på Linda Skugges och liknandes alster beror rimligtvis på egna fördomar och motvilja mot invandrare och deras ungdomskultur snarare än kolumnens faktiska innehåll och form.
– även om den innehåller fel: