2005-08-03, 09:13
Medlem
mi:nes avatar
Jag rekommenderar att leta upp en kopia av denna text och läsa igenom.
Ämnet stör mig inte och krönikan är väl vad man kan vänta sig av den typen av jounalistik som det är meningen skall publiceras där.

MEN...

Språket som´skribenten, Carlos Rojas Beskow, använder är bortom all kritik. Hur kan en redaktör godkänna en artikel med den typen av text?
Han talar om hur det går att få statliga bidrag för det mesta i Sverige, om man bara vet vart man skall vända sig. Men när meningar som "Jag snubblade på en guzz som jobbade på..." och "...badabing några månader senare lät det kaching i kassan" hamnar i print så blir jag ganska förvånad. Eller vaför inte slänga in saker som "...i alla fall fett lack..." och "...typ scouter, rollspelstöntar och jadajada"?
Man kan även titta på det rent grammatiska sättet han skriver och hur han, enligt mig, bör lära sig hur man använder saker som punkt, komma och skriftligt språk gentemot talspråk.
Citera
2005-08-03, 09:20
Medlem
BassInYoFaces avatar
Jag antar att det är denna du menar.

http://www.metro.se/site/metro/discuss/?entry_type=kolumn&PHPSESSID=c01652b56c4d4ec744aee f1be76969fc
Citera
2005-08-03, 09:44
Medlem
BassInYoFaces avatar
Jag reagerade först inte så starkt på kolumnen, vilket är lite skrämmande i sig.

Man undrar litegranna om de medvetet vill försöka infoga uttryck som "guzz" i
det svenska skriftspråket, eller i alla fall göra det legitimt att skriva så, eftersom de låter detta gå i tryck?

Elller är det bara för att det är just är förortskämpen Rojas-Beskow som de ser mellan fingrarna, eftersom det inte kanske är så pk att komma och påpeka att han skriver som en kratta? Skulle tro att detta är en stor anledning.
Citera
2005-08-03, 13:11
Medlem
Carradines avatar
Han är en tönt med samma tråkiga klyschor om invandrare och multikult som vanligt, bara att ignorera.
Citera
2005-08-03, 13:15
Medlem
vättes avatar
Vad tusan är en guzz?
Citera
2005-08-03, 13:32
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Vad tusan är en guzz?
Precis, ingen vet eller vill veta vad det är men för nyfikenhetens skull kan jag säga att det är invandrarnas ord för en tjej, kvinna eller flicka..typ.
Citera
2005-08-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Han är en tönt med samma tråkiga klyschor om invandrare och multikult som vanligt, bara att ignorera.
Bryr mig inte så mycket om själva kolumnen, då tråkiga eller o-relevanta artiklar finns det gott om, men språket får mig att hugga och vifta med fingrarna och gnissla tänder i bästa Lewis Black-anda. Hur kan en redaktör tillåta att den går i tryck? Sög skribenten av honom, eller? Har han fått order från staten att ta med en "journalist" från den, i kolumnen, nämnda "journalist-gruppen"? Kan någon leta reda på numret till redaktören så jag kan fråga "VAFAN SYSSLAR NI MED?!?!"?
---
Och vem är det egenkligen som sätter bokstäver till dessa uttryck? För, enligt vad jag har läst, i diverse rinkeby-svenska-ordlista som brukar publiceras i olika tidningar, såsom DN och Aftonbladet, så stavas det G U S S. Det är 7 bokstäver kvar till Z. Detta får mig att undra när saker som "zOMFG" och "skillz" kommer accepteras i svenskauppsatser.
Citera
2005-08-03, 15:28
Medlem
Äh, jag tycker ni överreagerar på kolumnen. Han tar med några få uttryck från en sociolekt brett utbredd i Sverige i dag. Jag ser inte hur förståelsegraden i artikeln sänks nämnvärt.

(F ö ser jag oftare guzz än guss, fast jag bryr mig sällan om det.)
Citera
2005-08-03, 15:47
Bannlyst
Kolumnen är patetisk och tragisk – precis som Mattias konstaterar. Jag gillar hans avslutning skarpt – även om den innehåller fel:

Citat:
Så, Beskow om du läser det här
(och jag sänker mig till din lingvistiska nivå).. fuck din kolumn och skärp till dig annars blir jag fett med lack.
För övrigt är killen en idiot. Underligt är att hans ena efternamn, Beskow, är judiskt. Det osar sionism.

Citat:
Precis, ingen vet eller vill veta vad det är men för nyfikenhetens skull kan jag säga att det är invandrarnas ord för en tjej, kvinna eller flicka..typ.
Och vad betyder ordet tjej om inte ... 'könsmogen'? Och vad är det om inte ... ett lånord? Det är lika tragiskt: hur samtliga av kvinnligt kön – från nyfödd till gammal pensionär – kallas för tjej. Alltså tar man efter zigena... – förlåt – romernas synsätt på könsumgänge. Det är kanske därför som det är berättigat i Sverige att våldtaga flickor och kvinnor kors och tvärs.
Citera
2005-08-03, 16:16
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Och vad betyder ordet tjej om inte ... 'könsmogen'? Och vad är det om inte ... ett lånord? Det är lika tragiskt: hur samtliga av kvinnligt kön – från nyfödd till gammal pensionär – kallas för tjej. Alltså tar man efter zigena... – förlåt – romernas synsätt på könsumgänge. Det är kanske därför som det är berättigat i Sverige att våldtaga flickor och kvinnor kors och tvärs.
Ärligt talat, den där typen av inlägg hör hemma i revisionismforumet, jag fattar inte ett smack om vad du vill få fram.
Citera
2005-08-03, 16:38
Bannlyst
Citat:
[...] jag fattar inte ett smack om vad du vill få fram.
Jag förväntade mig heller inte det.
Citera
2005-08-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ärligt talat, den där typen av inlägg hör hemma i revisionismforumet, jag fattar inte ett smack om vad du vill få fram.
Tror han vill att vi skall reagera lika mycket på att du sa tjej som han sa "guzz".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in