2014-02-21, 18:03
Bannlyst
Eftersom SD har blivit en av dom populäraste partierna i riksdagen skulle inte dom kunna bilda regering med Svenskarnas part? eller måste då svp få över 4% gränsen? frågan e mer ställd som att kan massa övriga partier gå ihop så att dom tillsammans blir mer än 4%? för att sedan komma in i riksdagen
Citera
2014-02-21, 18:09
Medlem
blackmetalboyboys avatar
Tror att partierna behöver komma in i riksdagen först, sen skulle aldrig Sverigedemokraterna samarbeta med Svenskarnas parti då de fjäskar för att komma in i finrummet samt utesluter de i partiet som sympatiserar med Svenskarnas parti eller dess partistadgar.
Citera
2014-02-21, 18:13
Medlem
ThisIsJustARides avatar
Kan partier slå ihop sig? Ja det är klart dom kan. När det kommer till SD och SvP så kommer vi aldrig att få se något samarbete mellan dom. Det är två partier som tycker olika om det mesta.
Citera
2014-02-21, 18:33
Medlem
SvP och SD är för olika för att ingå i ett samarbete likt alliansen eller oppositionen.

Men ja, för att de ska ha ett samarbete som betyder nåt måste båda sitta i riksdagen. Ett parti utanför riksdagen är ett parti utan makt, och att samarbeta med ett maktlös parti, speciellt när man knappt har nåt gemensamt, är dumt och kontraproduktivt för båda parter.
Citera
2014-02-21, 19:04
Medlem
nedboys avatar
Jag skulle nog säga att de två partierna har ganska mycket gemensamt.

Men först måste SvP få 4% i ett val för att så säga komma in. Jag tror inte att just SvP är så sugna att ha ett sammarbete med SD eftersom politikerna i SvP är seriösa. Därför så tror jag att de kommer se på SD som alla andra partier gör, som en samling idioter. Det är detta som ett eventuellt samarbete kommer falla på. Det är faktiskt det en SvP:are har sagt till mig också.
Citera
2014-02-21, 19:07
Medlem
soulreapers avatar
SvP måste nå över 4% och sedan måste de tillsammans få tillräckligt många röster för att faktiskt kunna bilda regering. Detta behöver inte nödvändigtvis vara över 50% men jag har mycket svårt att se att de tillsammans skulle få mer än exempelvis S+MP eller M+FP+C+KD
Citera
2014-02-21, 22:53
Medlem
Umars avatar
Zionistdemokraterna skulle aldrig få för sig att slå ihop sig med SvP.
Citera
2014-02-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men först måste SvP få 4% i ett val för att så säga komma in.
Det borde väl även fungera med valsamverkan?
Liknande det som Kd hade med C.
Då kringgår man 4% spärren.
Citera
2014-02-21, 23:31
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det borde väl även fungera med valsamverkan?
Liknande det som Kd hade med C.
Då kringgår man 4% spärren.

Fast det innebär väl i princip att SD skulle ge bort stolar till SvP och därmed även riskera att en del deras sympatisörer helt sonika överger dem för att rösta på SvP?
Citera
2014-02-21, 23:44
Medlem
Citat:
Fast det innebär väl i princip att SD skulle ge bort stolar till SvP och därmed även riskera att en del deras sympatisörer helt sonika överger dem för att rösta på SvP?
Nej, varför det?
Det förutsätter naturligtvis att SVP får minst ett mandat.
Citera
2014-02-21, 23:55
Medlem
Citat:
Jag skulle nog säga att de två partierna har ganska mycket gemensamt.

Jo, ungefär lika mycket som KPML(r) och (M)

SD gullar med judar. Det accepterar SvP aldrig.
Citera
2014-02-22, 00:06
Medlem
SD skulle aldrig samarbeta med SvP då de sedan skulle bli totalt grillade i varje debatt pga detta och förlora en mängd röster. De försöker ju i princip bränna sina broar åt det "hållet" för att vinna röster. SD är ett populistiskt parti, det är inte SvP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in