2014-02-21, 14:23
Medlem
drdrb257s avatar
Hej, som rubriken så har jag oftast ont i ryggen när jag vaknar på morgonen, längst ner på ryggen.
Det känns stelt och gör lite ont. Det går över efter en timme eller två.
Jag sover med två kuddar, oftast på rygg. Hela min rygg når sängen, så det är inte så att ryggen inte får stöd. Jag har tänkt på om det kan vara för att jag just sover på ryggen? Vad tror ni?
Citera
2014-02-21, 14:27
Medlem
Det kanske är din säng som måste bytas ut
Citera
2014-02-21, 14:40
Medlem
vågaifrågasättas avatar
1. Hur mycket väger du?
2. Hur gammal är din madrass?
Citera
2014-02-21, 14:42
Medlem
frihetskrigares avatar
Du kanske skulle behöva byta till en annan madrass eller helt enkelt byta ut hela sängen.
Citera
2014-02-21, 14:45
Medlem
hyphens avatar
Jag har haft något liknande. Jag blir bättre när jag började träna yoga. Jag tror dels musklerna kan vara svaga, dels lite förkortade och/eller så är muskelfästena lite irriterade. Jag hade bara styrketränat och böjde och vred inte mycket på ryggraden till vardags, för det får man lära sig kan vara farligt, men jag märkte att jag blev bättre om jag löptränade lite också. Men det blev ingen stor skillnad förrän jag testade yoga, troligtvis fick musklerna möjlighet att både sträckas ut och blodcirkulationen blir bättre.

Det är bara min teori. Stretching, stretching, och lite styrka med andra ord.
Citera
2014-02-21, 14:49
Medlem
Lecros avatar
Jag får så om jag sover på magen länge, kan hända att jag somnar hel natt på magen och har en jävla värk i svanken! Fast om jag har en lägre kudde brukar det hjälpa.
Citera
2014-02-21, 15:25
Medlem
drdrb257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vågaifrågasätta
1. Hur mycket väger du?
2. Hur gammal är din madrass?

Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Du kanske skulle behöva byta till en annan madrass eller helt enkelt byta ut hela sängen.

Jag väger runt 90 kg och madrassen är nog 2-3 år gammal.

Citat:
Ursprungligen postat av hyphen
Jag har haft något liknande. Jag blir bättre när jag började träna yoga. Jag tror dels musklerna kan vara svaga, dels lite förkortade och/eller så är muskelfästena lite irriterade. Jag hade bara styrketränat och böjde och vred inte mycket på ryggraden till vardags, för det får man lära sig kan vara farligt, men jag märkte att jag blev bättre om jag löptränade lite också. Men det blev ingen stor skillnad förrän jag testade yoga, troligtvis fick musklerna möjlighet att både sträckas ut och blodcirkulationen blir bättre.

Det är bara min teori. Stretching, stretching, och lite styrka med andra ord.

Men för min del så försvinner problemet helt 1-2 timmar efter jag vaknade, jag tror det är min sovställning som är fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Lecro
Jag får så om jag sover på magen länge, kan hända att jag somnar hel natt på magen och har en jävla värk i svanken! Fast om jag har en lägre kudde brukar det hjälpa.

Ja det låter rimligt om du har höga kuddar så ryggraden blir böjd, men för mig är det tvärtom
Citera
2014-02-21, 15:37
Bannlyst
Det är väl så att när man blir äldre så måste man upp och hoppa lite, innan man börjar fungera...

Jag har lite samma sak. Jag har sträckt ledbandet/en muskel i foten och när jag vaknar så smärtar det rätt bra om jag så bara rör tårna. Men när jag gått upp så försvinner det ganska snabbt.

För din del kanske lite stretchövningar för ryggen kanske skulle hjälpa. Just musklerna på båda sidor ländryggen brukar för många vara ett ställe där man kan vara stel.
Citera
2014-02-21, 15:51
Medlem
drdrb257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Det är väl så att när man blir äldre så måste man upp och hoppa lite, innan man börjar fungera...

Jag har lite samma sak. Jag har sträckt ledbandet/en muskel i foten och när jag vaknar så smärtar det rätt bra om jag så bara rör tårna. Men när jag gått upp så försvinner det ganska snabbt.

För din del kanske lite stretchövningar för ryggen kanske skulle hjälpa. Just musklerna på båda sidor ländryggen brukar för många vara ett ställe där man kan vara stel.

Jag är 19
Citera
2014-02-21, 15:59
Medlem
hyphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdrb257

Men för min del så försvinner problemet helt 1-2 timmar efter jag vaknade, jag tror det är min sovställning som är fel.

:

Exakt så var det för mig också. Det gick bort när jag började röra på mig.
Citera
2014-02-21, 16:06
Medlem
hyphens avatar
Citat:
Jag är 19

Det är tidigt, mitt kom först när jag var 30+, jag tror det här är första varningstecknen.
I vilken form är du i annars, tränar du något, sitter du mycket stilla, är du "stel" i kroppen annars typ i höfter, sätesmuskel osv?
Citera
2014-02-21, 16:07
Medlem
Citat:
Jag är 19

Du har antagligen för mjuk säng/madrass så att ryggraden får en onaturlig kurvatur när du sover. Byt till en hårdare madrass. Jag har hört att om man går till en sängaffär med professionell och kunnig personal så kan de titta på din liggställning när du ligger på madrasser av olika hårdhet och på så sätt rekommendera en lämplig hårdhet för just din längd och vikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in